Když jsem se dozvěděl o tom, že budu testovat Opel Adam, trochu jsem se zděsil. Hlavní důvody byly: Abych to auto nerozsedl… :-) No, a taky to, že jsem opravdovou nákupní tašku ještě nikdy neřídil. Po pár ujetých kilometrech se první obava naprosto rozplynula a následně jsem si uvědomil, že není nákupní taška jako nákupní taška. S nákupní taškou, která se běžně vláčí v rukách, si rozhodně neužijete tolik zábavy.
A začneme rovnou od Evy, tedy od Adama. Myslím tím, proč tohle auto vůbec vzniklo. Jeho cíl je oslovit lidi svým jedinečným designem a stylem – podobně jako již zaběhlí konkurenti Fiat 500 nebo MINI. Jeho rozhodně největší devizou je neskutečné množství kombinací barev, kol, doplňků a příslušenství jen proto, abyste v nich mohli dlouhé hodiny a dny přebírat a najít si přesně toho svého vysněného Adama. Záleží už jenom na vás, jestli bude vypadat jako ostře řezaný závoďák s karbonovými doplňky a stylem ála OPC nebo křiklavý jako kanárek, kterého na parkovišti před nákupákem mezi tou neskutečnou šedí rozhodně nepřehlédnete. Nejlépe si to lze představit za pomoci celkem povedeného konfigurátoru přímo na stránkách Opelu.
Nám se do testu dostal Adam ve výbavě Glam a rozhodně jsme sklízeli obdiv širokého okolí, zvláště pak, když jsme v něm jeli dva, trochu větší mužští jedinci… :-D Decentně hnědá barva s bílou střechou, bílými kryty zrcátek a hezky vypadajícími 17″ mnohopaprskovými koly vyvedenými v kombinaci černé a bílé dokreslující celý obrázek Adama, už na první pohled poukazovaly, že jde o velkou stylovku.
Jinak tomu nebylo ani v interiéru, jenž byl střižený také v kombinaci světle hnědé s bílými doplňky a černou palubní deskou. Když jsem se uvelebil do příjemně tvarovaného řidičova křesla, které bylo svou měkkostí a bočním vedením tak akorát, mohl jsem uchopit volant perfektně obšívaný příjemnou hnědou kůží. Čekal bych, že volant bude nějaký tenký malý kroužek, ale naopak měl správný průměr a tloušťkou mi padl přímo do rukou. Kdyby se ovšem volantu chopila nějaká drobnější slečna, už by pro ni mohl být příliš silný. Na ramenech volantu je ovládání rádia, bluetooth handsfree, tempomatu a omezovače rychlosti. Jako takovou třešničku na dortu musím zmínit vyhřívání – nejen sedadel, ale i samotného volantu. Ano, čtete dobře – i volant byl vyhřívaný. Dokonce u mnoha aut regulérní střední třídy nelze tuto vychytávku ani přikoupit a v Adamovi jsme jí měli jako součástí sady Zima za 8 000 Kč.
Další věc, která není úplně v interiéru úplně nutná, ale potěší – a rozhodně přidá na zajímavosti – je podsvícený strop hvězdami ve stylu Rolls Royce za miliony Kč… :) Vše nakonec podtrhuje perfektní dílenské zpracování.
Určitě netrpělivě čekáte, co napíšu k prostornosti vozu. No, co k tomu říci. Je to nákupní taška konstruovaná pro čtyři lidi. Ovšem pokud budu brát průměrného člověka o výšce 175 cm, už tak se musí mluvit pouze o autě pro dva a pejska. Pokud budeme brát tuto variantu, tak prostoru je na předních sedadlech více než dost. Za volantem jsem se nijak nekrčil a hlavou jsem do stropu také nenarážel. Ovšem pokud by přišla taková teoretická nouzová situace a musel bych odvézt další dva lidi na zadních sedadlech, byly bychom všichni jak skrčenci a rozhodně bych v tomto osazení nechtěl jet více jak 20 km (a už to mi přijde skoro až moc). Co se týče zadních sedadel, místo tam příliš nehledejte. I kdybyste řidičovi a jeho spolujezdci uřízli nohy a tímto chirurgickým zákrokem nějaký ten prostor na vaše dolní končetiny vznikl, budete narážet hlavou do stropu a ramenem nebo loktem omílat vnitřní polstrování a plasty vozu. Prostě a jednoduše Opel Adam je pro dva. Basta, fidli. :-)
Co kufr? Tedy, pardon, v případě Adama je příliš troufalé nazývat onen prostor mezi zadními sedadly a třetími dveřmi kufrem. Se zavazadelníkem o objemu 170 litrů si musíte v nákupním centru dávat velký pozor, abyste neudělali příliš velký nákup a k autu nepřivezli vozík až příliš plný. :-) Po sklopení zadních sedadel, jak už víme, tak použitelných maximálně tak na převoz dětí, získáte objem 663 litrů – tam už by se nákup mohl vejít i velký víkendový nákup.
Pod kapotou už styl nehledejme. Je tam ukrytý celkem tuctový motor o objemu 1,4 litru s výkonem 64 kW/87 koní. Člověk by si mohl myslet, že u takto malého auta to musí být více než dostačující. Musíme si ale uvědomit, že mluvíme o Opelu, kde je hmotnost vždy, ne na druhém, ale až někde na pátém nebo desátém místě. Takto malý vůz by měl vážit okolo 1 000 kg či spíše ještě méně. Opel Adam ale váží okolo 1 200 kilogramů (tedy jen o pár desítek kg méně než třeba Volkswagen Golf) a bohužel je to na dynamice jízdy hodně znát. Naneštěstí jsme Adama testovali v pěkných vedrech, kdy vyjet bez klimatizace byla vyloženě sebevražda. S klimatizací se pak dynamika rovnou pohřbila. Motor měl jinak velmi zajímavý průběh výkonu. Přišlo mi, že nejvíc zabírá od 1200 ot./min. až do 2500 otáček za minutu, pak se už výkon sbíral hodně ztěžka. Na malou atmosféru to bylo vskutku zvláštní, skoro jako turbodiesel… Řekl bych, že toto řešení je výhodnější do městského provozu, ostatně spotřeba mluví za vše.
Spotřeba benzínu byla celkem slušná. Na konci testu byla na hranici 7 litrů na 100 ujetých kilometrů. Možná vám to nepřijde jako nějaký zázrak, ale musíte si představit, že jsme s Adamem jezdili téměř výhradně po městě, měli jsme permanentně zapnutou klimatizaci, díky obrovským vedrům se mu špatně dýchalo a váží tolik, kolik váží.
V úvodním odstavci jsem zmiňoval zábavu a právě k té se teď dostáváme. Řízení a jízdní vlastnosti byly na tak vysoké úrovni, že mě bavilo projíždět každou zatáčku. Adam prostě seděl na silnici jako přibitý a naprosto nic ho nerozhodilo. Do zatáček se nenakláněl, na rovinkách byl stabilní i ve vyšších rychlostech. Ostatně malý rozvor a kola v rozích, to je dokonalý recept na perfektní jízdní vlastnosti. Jen nerovnosti na vozovce Adam snášel trochu hůř, to by se ale dalo vyřešit například 16″ koly namísto 17″.
Řízení bylo přesné a k dispozici byly dva módy: normální a městský. V městském režimu bylo možné otočit volantem pouhým malíčkem, což ocení hlavně dámy při proplétání se v městských uličkách. Na druhou stranu normální režim zase nebyl vůbec necitlivý, věděl jsem přesně, co se na silnici děje a veškeré signály od kol se dostávaly přímo ke mně. Hodně mile mě překvapilo řazení, sice se při přeřazení nahoru občas zaškobrtlo, ale dráhy byly přesné a krátké. Myslím, že na Opel to je více než slušná práce. Na výbornou fungovaly také brzdy. Daly se dobře dávkovat, ale když bylo zapotřebí, dokázaly být příjemně ostré.
Opel Adam rozhodně není pro každého. Konzervativním lidem nejspíš nesedne, těm ale stejně není směřován. Adam se zaměřuje spíše na lidi mladší generace, kteří mají rádi design a záleží jim na tom, v čem jezdí a navíc chtějí být vidět. Opel Adam není o funkčnosti, je o emocích a jistotě na silnici, kterými hýří jako málokteré auto.
Nakonec bych rád uvedl ceny. Stejně vybavený jako byl testovaný vůz, by zájemce vyšel zhruba na 420 000 Kč. Základní model Opel Adam stojí 274 900Kč, ale Opel nabízí akční cenu a lze jej pořídit již od 249 900Kč. Ale rozhodně nenabídne tolik stylu, budete si muset připlatit…
[nggallery id=2419]