Když se řekne Mitsubishi, většinu lidí nasáklých benzínem napadne Lancer Evolution… Dnes se ale, bohužel, tímhle modelem zabývat nebudeme. S trochou fantazie a přivřenýma očima se ale zepředu testovaný Outlander právě poslední desáté evoluci „Eva“ podobá. Mitsubishi Outlander na trh přišel již před 11 lety se svou první generací a o 4 roky později se objevila generace druhá, kterou jsme právě testovali. Ta s drobnými facelifty vydržela až dodnes. Za dveřmi už ale nedočkavě stepuje generace třetí…
Při pohledu na karoserii nenajdeme žádné módní výstřelky nebo vyložené designové kudrlinky. Líbí se nám přední „sportovní“ maska a k černé barvě karoserie působily příjemně také zadní čiré světlomety s technikou LED pro obrysová a brzdová světla. Outlander nabídne klasickou výše posazenou pětidveřovou karoserii. Nastupování i vystupování je díky tomu jednoduché a bez problémů ho zvládnou i lidé, kteří mají nějaké pohybové problémy hlavně při vystupování. Z Outlandera totiž jednoduše „vypadnou“. :)
Interiér je strohý, ovladačů není zbytečně mnoho. Nemělo by se vám tedy stát, že v rychlosti nebudete vědět, co se čím ovládá nebo kam sáhnout. Výbava byla dostatečná, i když bychom uvítali parkovací senzory, měli jsme pouze couvací kameru. V autě však vše potřebné bylo: „jen“ 6 airbagů, ESP (vypínatelné) + ABS, elektrická okna + zrcátka, couvací kamera s displejem ve zpětném zrcátku, audio Rockford Fosgate, LED denní svícení, xenonové přední světlomety, bezklíčkový vstup a start, a mnoho dalšího.
Řidič si může pod kapotou užívat dieselový motor o objemu 2,2 litru (130 kW/177 koní, 380 Nm), který je konečně Japonský. Ještě donedávna používaný motor spalující naftu byl původem z koncernu PSA (2,2 litru, 115 kW/154 koní, 380 Nm). Nový motor má příjemnější zvuk, který vás nebude tolik rušit a celkově klidnější chod. „Papírové“ hodnoty slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a maximální rychlost 200 km/h. Údaje o spotřeba paliva hovoří o 7,7 ve městě, 5,4 mimo město a 6,2 l/100 km v kombinovaném provozu.
Motor za jízdy pracuje v příjemně širokém pásmu otáček. Nechá si líbit jízdu kolem 1 400 otáček aniž by ji doprovázel nepříjemným dunivým zvukem, ale dlouho se nenechá přemlouvat ani do otáček blížících se omezovači. Je to ale zbytečné. Motor má vrchol točivého momentu ve 2 000 ot./min. a výkon vrcholí o 1 500 ot./min výše. Ideální je tedy pohybovat se kolem dvoutisícové hranice. Při takové jízdě se vám Outlander odmění příjemnou spotřebou kolem 7 litrů na 100 km.
Za volantem Mitsubishi Outlander si díky otočnému ovladači na středovém tunelu můžete vybrat, jakým způsobem chcete pohánět nápravy. Pohon všech kol je v modelech Outlander a ASX zajišťován pomocí elektromagneticky ovládané spojky. Na výběr jsou tři možnosti: 2WD, 4WD a LOCK. Již podle názvu je jasné, že při nastaveném 2WD bude v záběru pouze přední náprava, v případě 4WD jde o systém, při kterém se zadní náprava přiřadí v případě ztráty trakce té přední (v poměrech od 100:0 až do 50:50) a LOCK je nastavení, při kterém je základní poměr přenášeného výkonu na zadní kola ještě větší, než u režimu 4WD. Řízení ovládání spojky je upraveno pro podmínky jízdy na kluzkém povrchu jako je např. sníh nebo písek. Neznamená to tedy stálý pohon všech kol. Pohon všech kol fungoval výborně.
Trochu zvláštně na mě ale působil posilovač řízení, jehož účinek bych „obrátil“. Při parkování ve městě se mi zdál jeho účinek malý a naopak při jízdě po dálnici se řízení tvářilo jako přeposilované. Řazení šestistupňové manuální převodovky nebylo příliš přesné a téměř pravidelně se mi stávalo, že z pátého rychlostního stupně na čtvrtý, jsem prostě napoprvé nezařadil. Stejné to bylo při řazení z prvního na druhý ve vyšších otáčkách. Nehledě na to, že řadící páka je dlouhá jako násada od koštěte.
Outlander váží 1,65 tuny, takže 130 kW výkonu a 380Nm točivého momentu vám dovolí celkem svižnou jízdu. Zapomeňte ale na to, že na okreskách budete stíhat osobní auta jejichž řidiči budou naladěni na „pouliční závodění“. Vysoká karoserie a měkčí nastavení podvozku má za následek větší náklony. Outlander se tedy hodí spíše pro klidnější jízdu, při které se může až sedm lidí kochat krajinou.
Ano, čtete dobře. Od výbavy INTENSE+ nabízí Outlander sedm sedadel. Třetí řada se schovává pod podlahou v zavazadlovém prostoru. Její připravení k usednutí a složení je skoro na vysokou školu, ale po pár minutách přijdete jak na to i bez návodu. Při pohledu na rozložená sedadla se nám zdá, že jde spíše o nouzovku než o místa, na kterých byste chtěli sedět při jakémkoliv delším výletě. A zkušební posez to potvrdil. I když prostřední řadu sedadel posuneme úplně dopředu (80 mm), šestý i sedmý cestující si nemají kam složit nohy.
Pokud obsadíte všech sedm sedadel, do zavazadlového prostoru se vám toho již mnoho nevejde. Pokud zachováte standardní pětimístné provedení, pro zavazadla bude k dispozici ohromných 771 litrů, po jednoduchém sklopení zadních sedadel vzroste prostor až na „stěhováckých“ 1 691 litrů.
Co říci závěrem? Snad jen to, že Mitsubishi Outlander umí být velmi příjemným společníkem, který své posádce nabídne opravdu dostatek místa ve všech směrech (kromě šestého a sedmého pasažéra), vyšší posez a tím pádem větší pocit bezpečí a rozhled na dění kolem auta a vcelku slušnou dynamiku s příznivou spotřebou paliva. Základní cena Mitsubishi Outlander s pohonem přední nápravy a benzínovým motorem 2.0 MIVEC (108 kW/147 k) začíná na akčních 499 900 Kč, nejlevnější čtyřkolku pořídíte za 649 900 Kč s testovaným motorem. „Naše“ výbava INTENSE+ vyjde na 769 900 Kč.
[nggallery id=927]