Pick upy už dnes nejsou výhradně nepříliš pohodlnými pracovními stroji, ale proměnily se i na auta, se kterými se dá jezdit poměrně běžně. A dokonce to tak stále více lidí dělá. Podívejme se tedy na to, jak se to daří již páté generaci Mitsubishi L200 v provedení Double Cab.
Mitsubishi L200 to rozhodně nemá jednoduché, schopných konkurentů má na trhu spoustu. Na paty, respektive prodeje mu budou šlapat zejména Ford Ranger, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok a nebo jedna z horkých novinek Nissan Navara. Mitsubishi stále stojí na rámovém podvozku a nabízí odpružení zadní nápravy listovými pery, přesto se dá jízda nazvat vlastně pohodlnou.
Výhoda pick upů je zejména v tom, co dokáží odvézt. V případě Mitsubishi L200 to je 960 kg užitečné hmotnosti a celková nosnost (korba + přívěs) je dokonce 4 090 kg. Zajímavá je také hodnota, kterou lze zapřáhnout za auto. Na tažném zařízení lze odvézt vlek o celkové hmotnosti až 3,1 tuny. Nákladový prostor má rozměry 1 520 mm na délku, 1 470 mm na šířku a je hluboký 475 mm. V našem případě byl navíc krytý uzamykatelným laminátovým krytem, který je k dispozici za příplatek.
Kabina nabízela pět plnohodnotných míst k sezení a čtveřici dveří. Interiér se ale designově podobá modelu Outlander, nabízí podobné rozmístění ovladačů včetně velkého dotykového přístroje. Navigace tu sice v základu není, ale za příplatek si ji pořídit můžete. L200 může mít bohatou výbavu, která se nemusí moc lišit od osobních aut. Připlatit si tak můžete například za zadní parkovací kameru i zadní parkovací senzory, bezklíčkový vstup i startování, tempomat či automatickou klimatizaci a podobně.
Nastupování je díky vyšší stavbě karoserie složitější, ulehčují to ale stupačky po celé délce auta. Posez je poměrně vysoký, z auta je také vcelku dobrý výhled vpřed i do stran. Dozadu je to díky korbě, tlustším sloupkům a v našem případě také příplatkovému krytu horší. K dispozici je však vcelku kvalitní couvací kamera, která se nachází ve dveřích nákladového prostoru. Sedadla jsou poměrně pohodlná a nabízejí dostatečné boční vedení, což oceníte zejména v terénu, kam budou tyto stroje zajíždět nezřídka.
K jízdám mimo silnici a v terénu je L200 přizpůsoben pohonem všech kol. K dispozici je dvojice možností, v základní výbavě INVITE jde o pohon všech kol Easy Select (s uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy), u testované vyšší výbavy INTENSE jde o pohon všech kol Super Select II, v obou případech s elektronickou volbou režimů, redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Při běžné jízdě v režimu 2WD pohánějí auto pouze kola zadní nápravy, pohon všech kol je možné přiřadit pouhým otočením ovladače na středovém panelu i při jízdě až do rychlosti 100 km/h. K dispozici jsou tři možnosti: pohon všech kol, pohon všech kol s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem a pohon všech kol s uzavřeným mezinápravovým diferenciálem s redukční převodovkou. Pohon všech čtyř kol jsme však nemohli důkladně vyzkoušet, protože elektronika občas hlásila problém. Do terénu je přizpůsoben i zbytek auta, který nabízí zakrytování motoru a převodovky (to navíc přispívá k lepší aerodynamice). Přední nájezdový úhel je 30°, zadní – zejména díky dlouhému převisu – je 22°, přechodový úhel 24° a maximální boční náklon je 45°. Světlá výška je 235 mm, poměrně nízko je ale zadní diferenciál. Aby byl výčet důležitých terénních údajů kompletní, dodám ještě brodivost, ta je 600 mm.
Pod přední kapotou je novinka, přeplňovaný naftový čtyřválec 2,4 DI-D. Tento agregát dostal nově dva vyvažovací hřídele a v testované vyšší výbavě také systém variabilního časování ventilů MIVEC, díky čemuž výkon poskočil na 133 kW/181 koní a točivý moment vrcholí zajímavým údajem 430 Nm. Motor se ale oproti svému předchůdci liší mnoha dalšími výraznými změnami, namátkou můžeme ještě jmenovat celohliníkový blok, rozvod řetězem či zcela nové turbodmychadlo.
Sílu motoru v našem případě přenášela na kola automatická pětistupňová převodovka s hydrodynamickým měničem Aisin, která se k charakteru auta skvěle hodila. V terénu navíc pomůže s jemnějšími rozjezdy. Při dálničních 130 km/h – což pro tohle auto není nepříjemná rychlost – točí necelých 2 500 ot./min a spotřebuje cca 10 l/100 km. Podobnou spotřebu jsme měli i po celém týdenním testování s tím, že jsme s autem jezdili po běžných silnicích a v lehkém terénu.
Motor má slušnou dynamiku od nízkých otáček, s vrcholem výkonu kolem 3 500 ot./min ale jeho síla uvadá a prakticky nemá cenu ho dále vytáčet. Automatická převodovka to moc dobře ví a při běžné jízdě řadí poměrně brzy. Pokud plyn sešlápnete výrazněji, převodovka poměrně svižně podřadí.
Mitsubishi L200 mezigeneračně „zkulturnělo“ a „zpohodlnělo“ svůj jízdní projev, taková je ostatně dnešní doba. Nejen, že je lepší interiér – co do designu i co do zpracování – Mitsubishi také zapracovalo na odhlučnění a na dalších jízdních věmech. L200 tak na běžné ježdění můžeme s klidem doporučit, snad jen parkování bude s tímto 5,2 metru dlouhým pick upem i přes přítomnost kamery a senzorů mnohdy oříškem…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mitsubishi
Typ:,L200
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 442 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,133 kW/181 koní v 3 500 ot./min
Točivý moment:,430 Nm v 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.0 s
Maximální rychlost:,177 km/h
Převodovka:,automatická pětistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.4 / 6.5 / 7.2
Emise CO2:,189 g/km
Objem nádrže:,75 litrů
Délka:,5 285 mm
Šířka:,1 815 mm
Výška:,1 775 mm
Rozvor:,3 000 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 950 kg
Zavazadlový prostor (délka / šířka / výška):,1 520 / 1 470 / 475 mm
Ceník:,ke stažení zde
[/table]