Mercedes-Benz třídy E je tu s námi ve své poslední generaci již od roku 2009. Poměrně dlouhá doba, že? Nicméně slovo zastaralý je to poslední, které by vás při pohledu na něj mělo napadnout. O třídě E se totiž nedá říci, že stárne, ale spíše zraje. K tomu jí dopomohl především facelift z loňského roku, který měl za úkol sjednotit design s mladšími vozy ze stejné stáje. Starší „Éčko“ bylo samá hrana, dělené světlomety, zkrátka samé ostré linky. Jak se povedlo začlenění do designu, který ctí spíše křivky? Maximálně! Automobil rozhodně nepůsobí disproporčním dojmem, jak by se možná dalo čekat. Máte pocit, že takto byl kreslený už od začátku. A to je velká pochvala pro designové oddělení, které za faceliftem stojí.
Do redakční garáže tentokrát dorazila varianta, která oblékala moderní hnědý lak (metalíza – hnědá dolomit) a poměrně netradiční 18“ kola. Jednalo se o výbavovou linii Avantgarde, která je typická přesunem hvězdy z kapoty do mřížky chladiče. Spolu se svojí délkou, která nebezpečně atakuje pětimetrovou hodnotu, se z rodinného kombi stává skutečný „otačeč hlav“. A já se těm lidem vůbec nedivím. Několikrát jsem se nachytal, jak na vůz s lehkým úsměvem pouze tupě civím. Jinými slovy, za vnější design putuje do Stuttgartu velký palec nahoru.
Po otevření dveří se naskytne pohled na velmi prostorný a luxusně působící interiér. A co víc, on jen tak nepůsobí, on luxusní vážně je. K exteriéru vozu nemohla být zvolená lepší barevná varianta než tato, která kombinuje vrchní část palubní desky a volant v hnědé barvě a spodní díl, sedačky a podlahu v barvě béžové. Po usednutí za volant vás nenuceně a velice příjemně obejmou v našem případě vyhřívaná a odvětrávaná velká sedadla čalouněná kůží Lugano. A to je vážně výborná věc, pokud nemáte kůži zrovna v lásce, kvůli jejím vlastnostem za horkých letních dnů. V 95% jsem zastánce jakéhokoliv jiného dekoru interiéru než toho dřevěného, zde se však koukáte na onu 5% výjimku v celé své kráse. Díky bohu za éru matného laku, díky němuž vynikne struktura dřeva. V této barevné kombinaci interiéru to vypadá zkrátka famózně.
Dalším důvodem, proč si tento interiér zamilujete, je jeho prostornost. Místa na zadních sedadlech je v podélném směru dostatek, v tom příčném je to o něco horší, tři cestující se zde sice směstnají, nicméně na delší trase se prostřední cestující bude trochu mračit. Opěráky zadních sedadel jsou o něco více zakloněné než je zvykem, ale je to velice pohodlné. Pokud byste se báli, že se vám na zadních sedadlech bude chtít uvelebit tchýně, je ten správný čas si říci, že i v zavazadlovém prostoru pro ní bude spoustu místa. Má totiž v základní specifikaci ohromných 695 litrů a po sklopení zadních (to je možné přímo z kufru) sedadel vzroste na litrů 1 950.
Ve třídě E dokonce najdete i výborného společníka na cesty. Palubní systém Comand Online poměrně dobře maskuje svůj věk a za týden používání jsem nenašel zásadnější problém v jeho fungování. I přesto, že v nové třídě C se již nachází jeho modernější kolega, není důvod z tohoto infotainmentu mít vrásky. Jedinou výtku interiéru tak vytváří zakoupený kelímek kávy, případně PET lahev, které po usednutí na místo řidiče s úžasem držíte v ruce a zjišťujete, že nejsou kam umístit (alespoň vpředu, vzadu se o to postarají držáky nápojů v loketní opěrce).
Živě si pamatuju dobu, kdy Mercedes-Benz uvedl na trh převodovku 7G-Tronic. V našem rodinném voze v tu chvíli spokojeně seděla pětistupňová manuální skříň a ti lepší mohli z pětky pokračovat rovně dolů na šestku. Dokážete si představit to zvednuté obočí, když jste četli, že Mercedes-Benz používá sedmistupňový automat? A je to tu zase. Německým inženýrům se evidentně liché počty líbí a v době, kdy většina konkurence používá sedmi- a osmistupňové automaty, Mercedes spolu s Land Roverem jako jeden z prvních osazuje nové vozy třídy E devítistupňovou převodovkou. A já teď vidím to vaše zvednuté obočí a plné hlavy otázky typu: „je to vážně nutné?“
Neřekl bych přímo nutné, ale je to perfektní. Převodovka 9G-Tronic je stejně velká jako její sedmistupňový předchůdce, má o něco nižší hmotnost, hydrodynamický měnič nabízí o 7 % vyšší účinnost (celkově 92 %) a spotřeba klesla o 6,5 %. Skříň je schopná přenést točivý moment až 1 000 Nm, má funkci „downspeedingu“, tedy snižování pracovních otáček, a při maximální rychlosti 250 km/h motor točí pouhých 2 800 otáček za minutu. Dálniční tempo tak znamená pouhých 1 400 ot./minutu a motor pak spotřebuje jen něco málo přes šest litrů nafty na sto ujetých kilometrů, ale k tomu se ještě dostaneme. Volič převodovky je pro Mercedes-Benz třídy E tradičně schován v „páčce stěrače“. Je to velice pohodlné, rychle si na to zvyknete a uvolní se spousta místa na středovém tunelu. Nesmí samozřejmě chybět ani pádla pod volantem, jejichž dotykem aktivujete manuální režim volby převodového stupně. Nová automatická převodovka je velice schopná mimo město, kdy o její práci takřka nevíte a díky velkému množství stupňů drží motor vždy v optimálních otáčkách. On to navíc není až takový problém, když vznětový šestiválec nabídne ohromných 620 Nm v rozmezí 1 600 – 2 400 otáček. Dost často se tak setkáváte s pracovními otáčkami kolem hodnoty 900 a co je důležité, nemáte sebemenší pocit, že by se motor trápil. Poslední generace vznětového šestiválce je totiž velice tichá a velkou práci zde také odvádí dvouhmotový setrvačník s kyvadlovým mechanismem redukujícím torzní kmity. Lehké zaváhání lze pozorovat pouze v městském provozu, týká se to konkrétně prvních tří stupňů, kdy je v některých situacích převodovka trochu rozvážná a občas i nervózně cukne. Ale to už jsme vážně hnidopichové. K charakteristice třídy E kombi se převodovka výborně hodí, je inteligentní – snaží se svého řidiče poznat – a nádherně ovladatelná plynem. Když je potřeba, sesadí klidně čtyři kvalty dolů a pak se dějí věci…
Tím se dostáváme k srdci vozu, vidlicovému vznětovému šestiválci s označením 350 BlueTEC. Je vyrobený z hliníku a ve své poslední generaci nabídne 185 kW/252 koní a hutných 620 Nm točivého momentu. Byť je pohotovostní hmotnost nemalých 1 955 kg, šestiválec s touto váhou nemá žádný problém a nabídne velice agilní svezení. Navíc pokud chcete ten pravý Mercedes, tohle je jediná správná volba (ano, samozřejmě osmiválcové benzíny jsou také v pořádku :) ). Oproti čtyřválcovým jednotkám se spotřeba zhorší jenom o málo, kultivovanost a dynamika je však v naprosto jiné lize. V městském provozu se motor svou dieselovou charakteristikou ozve jenom když je studený a mimo město o něm de facto nevíte. Při akceleraci má naopak sametový a příjemný zvuk šestiválce. K charakteristice třídy E, která je jednoznačně cestovní, se hodí asi nejvíce a můžeme ho jen a pouze doporučit.
Z dvojice motoru a převodovky máte přesně takový pocit, jako z dobře vycházejícího zamilovaného páru. Dokonale se doplňují a působí na vás dojmem, že tuhle kooperaci někdo plánoval už od prvopočátku. Jak jsem zmínil výše, motor má dostatečnou výkonovou rezervu a převodovka při kickdownu podřadí přesně jak je třeba, aby auto vystřelilo kupředu. Vy se pak jen nestačíte divit, že předjíždíte o jedno, dvě auta více než jste původně plánovali. Totéž na dálnici, kde se velice rychle a navíc v maximálním pohodlí dostanete do nelegálních čísel. A tady to automobilu sedí asi nejvíce. Je to zkrátka koráb, který vás neustále, avšak nenásilně, vybízí, abyste s ním procestovali půlku Evropy. Já mít volné ruce při volbě automobilu na takovou trasu, neváhal bych ani sekundu. Další člen, který se výrazně projevuje v milostném trojúhelníku je úžasný vzduchový podvozek Airmatic. Právě díky němu máte pocit, že byste dojeli až na konec světa. Má dvě nastavení – Sport a Comfort. V základním nastavení vyjíždíte na tu pohodlnější volbu a díky tomu si na tlačítko se změnou tuhosti podvozku sáhnete pouze kvůli tomu, že to chcete vyzkoušet. Podvozek znatelně ztuhne, přenese do interiéru více rázů a vy si začnete říkat, že předtím to asi bylo lepší. Abychom si rozuměli, i v režimu Sport je třída E pohodlné auto, ale nastavení komfort dokonale vyfiltruje většinu nedostatků našich vozovek a jedinou známkou toho, že tam jsou, je jemný akustický doprovod, který je však slyšet jen a pouze když je vypnuté rádio a úplné ticho.
Výborné jsou také brzdy, které se příjemně dávkují a mají sametový, ale přitom velice jistý nástup.
Takže abychom to shrnuli, E350 s devíti stupňovou převodkou má velice schopné dynamické vlastnosti, ale ten komfort, který nabízí, když jedete klidně, a poněkud pomalé řízení, vás opět nenápadně, ale přesvědčivě vybízí ke klidné jízdě a tak přesně to má být.
Ona se vám totiž ta klidná jízda vyplatí minimálně ještě v jednom ohledu. Vznětový šestiválec v kombinaci s poslušně odřazující převodovkou totiž nabídne spotřebu, která je na tak velké a těžké auto s takovou výkonovou rezervou až nevídaná. Dálniční přesun v rámci legálních rychlostí byl otázkou 6,2 litrů na sto kilometrů, kombinovaný provoz, kde bylo od každého trochu, pak 7,2 l/100 km. Ano, vím, že majitelé těchto vozů to patrně tolik řešit nebudou, nicméně plná nádrž nabídne akční rádius téměř 1 200 km!
Jízda v Mercedesu-Benz třídy E dostává nový rozměr v noci. Zaprvé je úžasně vymyšlený světelný management uvnitř vozu, kde je možnost nastavit barvu a intenzitu světelné linky obíhájící celý interiér vozu, a zadruhé jsou zde výborné LED světlomety – LED Intelligent Light System, které nabízejí to nejefektivnější svícení, se kterým jsem měl tu čest. Funkce denního svícení pak nádherně podtrhuje povedený vnější design.
Mercedes-Benz E350 se stal dalším vozem, který jsme po týdenním testování vraceli s těžkým srdcem. Pokud hledáte silný, pohodlný a prostorný rodinný kombík, tohle je seriózní favorit své třídy. Takto vybavený vůz, kde nám ke spokojenosti na palubě rozhodně nic nechybělo, znamenal částku na konci faktury – 1 816 807 Kč. Není to málo, ale po boku svých konkurentů je to částka naprosto srovnatelná a hlavně opodstatnitelná.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,E350 BlueTec Kombi
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2 987 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadní
Výkon:,185 kW/252 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,620 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,automatická devítistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.0 / 5.4 / 6.2
Délka:,4 905 mm
Šířka:,1 854 mm
Výška:,1 507 mm
Rozvor:,2 874 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 955 kg
Objem zavazadlového prostoru:,680 litrů
Cena testovaného vozu:,1 816 807 Kč
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]