Faceliftovaná verze Kia Rio byla představena na autosalonu v Paříži loni v říjnu a už dnes jich na cestách i u nás potkáte poměrně slušné množství. Je to vizitka toho, že nové Rio se opravdu povedlo a byla dobře nastavena také jeho cenová politika. Tím pádem je z původně nenápadné Kii silný konkurent pro v České republice zavedené soupeře. Testu jsme podrobili benzínovou variantu 1.4 CVVT s manuální šestistupňovou převodovkou.
Jedna-čtyřka pod kapotou umí Rio hezky a plynule rozhýbat, ale žádnou rychlost vám nedá zadarmo. Musíte si zase vzpomenout, k čemu je ten úplně pravý pedál, a k čemu je řadící páka. Dnes už to není úplně zvykem, ve většině nových aut dostanete i v nejslabších motorizacích přeplňování turbodmychadlem, které nabídne vysoký točivý moment už od nízkých otáček. Jako řidiči jsme tak vlastně trochu zlenivěli. Tady prostě musíte řadit a musíte na plynový pedál šlapat a motor vytáčet. Bonusem je tu ten již zmiňovaný šestý převodový stupeň, který třeba konkurenční Škoda Fabia nabízí jen s nejsilnějším benzínovým TSÍčkem, a který vás ušetří trochu nepříjemného zvuku motoru ve vysokých otáčkách zejména na dálnici.
Rio do vínku dostalo maximální výkon 80 kW/108 koní, které jsou k dispozici až při 6 300 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 137 Nm při 4 200 otáčkách za minutu. Z 0 na 100 km/h se testované Rio dostane za 11.4 sekundy a maximální rychlost se zastaví na číslovce značící 185 km/h. Nejsou to kdoví jaké sprinterské údaje, ale na dálnici se nezahanbíte a mimo ni si vyjížďku můžete i užít. Jen tak pro zajímavost, u nás asi největší konkurent Ria, Škoda Fabia 1.2 TSI se 66 kW nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 10.9 vteřiny a maximální rychlost jen o jediný kilometr za hodinu vyšší…
Automobilka udává spotřebu paliva v kombinovaném režimu 5.5 l/100 km, 7.2 l/100 km ve městě a mimo město 4.5 l/100 km. My jsme na konci týdenního ježdění odečetli na displeji palubního počítače hodnotu 7.4 l/100 km, což není špatná hodnota, ačkoliv moderní turbomotory dokáží s důrazem na nízkou spotřebu jezdit úsporněji. Testovací trasa zahrnovala nejen město, ale i dálnice a okresní silnice.
Kia Rio vás rozhodně překvapí velmi dobře naladěným podvozkem. Výsledkem je opravdu příjemné svezení, které z vás ve městě nevytřepe duši a mimo něj vás naopak hezky podrží ve stopě. Výsledkem je dobře odvedená podvozková práce, i když jsou vzadu použitá vlečená ramena spojená torzní příčkou. Zachraňuje to pak předek, kde bylo použito nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružinami.
My jsme nakonec byli nejvíce překvapeni právě jízdou ve městě. Kanály, výmoly a všechny ty díry se už ani nedají počítat a vyhýbat se všemu prostě nejde. S Kiou Rio se překvapivě nemusíte bát, že si cestou na nákup nebo do práce překousnete jazyk, nebo že byste slyšeli nějaké velké rány od kol. Jak je u aut s použitou torzní příčkou na zadní nápravě zvykem, v zatáčkách má tendenci uskočit, ale to už musíte jet hodně rychle po nekvalitní silnici.
I po usednutí za volant pocítíte, že Kia klame tělem. Je malá, ale přitom nabízí dostatek místa i pro vyšší řidiče a spolujezdce. Na zadních sedadlech se nemusíte bát bez problému převézt dětskou sedačku i s nějakým tím odrostlejším svištěm a i dospělí dlouháni se alespoň na krátkou cestu v pohodě vejdou. Možná někomu fakt, že zmiňujeme takovou maličkost, jako je umístění dětské sedačky, přijde zbytečné, ale dnešní malá auta umí právě v tomto směru nepříjemně potrápit. Třeba u nedávno testované Audi A1, měl náš kolega docela problém na zadní sedadla dítko v sedačce umístit.
Usednutí do sedaček je příjemné, a tak nakonec možná jediné, co vám bude vadit, je fakt, že přes A-sloupky není úplně dobře vidět. To je ale častý nešvar mnohých dnešních automobilů. Když holt chceme bezpečnost, musíme mít i pořádné sloupky. Kia nás jinak překvapila svou jistou strohostí v interiéru. Ale mezi námi, v dnešním světě dotykových displejů, u kterých ani nevíte, jestli zrovna přidáváte hlasitost nebo přepínáte rádio, jsou pořádné ovladače, které má právě Rio jako balzám na nervy. Ano, ovladače jsou to velké, ale díky nim ani nemusíte odtrhávat oči ze silnice a bez problému si přitom přitopíte nebo zvýšíte hlasitost rádia.
Pokud se na Rio podíváte z designové stránky, budete nejspíš patřit do jedné ze dvou skupin. Jedné se nové Rio opravdu líbí, chválí ostřejší hrany i velká světla, a ta druhá právě na tohle trochu nadává a vadí ji ta jistá nesouměrnost. My se přikláníme spíše k té první skupině lidí. Rio je dle nás povedené a neztratí se, co se vzhledu týče ani mezi svými, kolikrát mnohem dražšími konkurenty. Navíc je se svou délkou 4 050 mm ideálním parťákem například při parkování (i díky příplatkovým parkovacím senzorům).
Námi testovaný kousek byl v druhé nejvyšší výbavě Exclusive, která posádce vozu a především řidiči nabízela opravdu takřka vše. Nechyběl zde ani vyhřívaný volant i sedačky nebo bezklíčkový vstup i startování. A to je právě to, v čem má Rio silné argumenty. Za relativně málo peněz umí relativně hodně muziky. Ceny startují u základní verze Active s motorem 1.25 CVVT na necelých 230 tisících. Námi testovaná verze i s příplatkem za 17 palcová hliníková kola, metalický lak, Paket Winter (vyhřívání volantu a sedadel) a Paket Techno (parkovací asistenty, bezklíčkový vstup a startování) byla cena konečná, nicméně akční 337 980 Kč. Za to ale dostanete pohodlné a poměrně prostorné auto, které rozhodně neurazí a jsme si jisti, že některé i nadchne.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Rio
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 396 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,80 kW/108 koní při 6 300 ot./min
Točivý moment:,137 Nm při 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.4 s
Maximální rychlost:,185 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 4.5 / 5.5
Objem palivové nádrže:,43 litrů
Emise CO2:,127 g/km
Délka:,4 050 mm
Šířka:,1 720 mm
Výška:,1 455 mm
Rozvor:,2 570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 184 – 1 262 kg
Objem zavazadlového prostoru:,288 / 923 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]