Kia Optima nabízela v první generaci pouze jediný motor a jedinou karosářskou variantu. I to byl jeden z jejích největších nedostatků. Druhá generace přijíždí nejen s karoserií kombi (označovanou jako Sportswagon), ale také s dalšími motory.
Tím nejzajímavějším motorem v nabídce je přeplňovaný zážehový dvoulitr, který dostala sportovní verze GT. A ten jsme vyzkoušeli v redakčním testu. Navíc v praktickém kombi.
Design
Verze Sportswagon má se sedanem stejný rozvor náprav i celkovou délku, liší se výškou, kombi je o 5 mm vyšší. Kia ve druhé generaci přidala také verze GT Line a GT, které se oproti běžným verzím liší designem (GT Line i GT), respektive motorem (GT).
Designové odlišnosti spočívají v nových náraznících, přední má větší otvory pro přísun vzduchu, v tom zadním se nachází vestavěný difuzor s dvojicí koncovek výfuku (v každém rohu nárazníku po jedné oválné koncovce). Nové jsou i prahové nástavce. Z boku vyniknou také jiná 18″ kola, pod nimiž je možné si všimnout červeně lakovaných brzdičů. Designově nejde o nic divokého, naopak naživo auto vypadá decentně a opravdu dobře. Jen škoda, že stejně jako u menšího cee´du, je i u Optimy design verzí „GT line“ i „GT“ stejný.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér se od běžných verzí prakticky neliší. Jiný je jen volant se znáčkem GT a sportovně tvarované přední sedačky. V těch se sedí skvěle, v testované výbavě byly vybaveny vyhříváním, ale i odvětráváním, které oceníte v parných letních dnech. My jsme ve velkých mrazech naopak ocenili třístupňové vyhřívání, kterým kromě těch předních, byla vybavena i zadní sedadla. Doplňoval je také vyhřívaný volant. Místa je v obou řadách dostatek, zadní místa nabízejí pro kolena tolik místa, že by se snad i Superb mohl začít obávat…
Kia Optima SW nabídne také vcelku objemný zavazadlový prostor. Jeho základní hodnota je 552 litrů, to je o 42 litrů více než nabídne karosářská verze sedan. Kufr se dá sklopením opěradel zadních sedadel (lze přímo z kufru) zvětšit. Po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha s objemem 1 686 litrů. GT má ve standardní výbavě paket Easy, který do kufru přidává podélné kolejnice s posuvnou přepážkou. Praktické k uchycení nákladu. V základu jsou také elektricky ovládané páté dveře.
Pohonné ústrojí
Kii Optima GT pohání nový přeplňovaný čtyřválec s objemem dvou litrů. Jeho výkon je velmi slušných 180 kW/245 koní a točivý moment 353 Nm, ačkoliv někteří konkurenti nabízejí ještě o desítky kW více. Motor je spojen výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem (dvouspojka 7DCT na tento motor nepasuje) a pohání kola přední nápravy.
Podle technických údajů dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 7.6 sekundy a maximální rychlost je 232 km/h. Motor netrpí nedostatkem výkonu, podává ho ale tak nějak „samozřejmě“, rozhodně byste po svezení s verzí GT neřekli, že je to sportovní auto a možná ani vlastně sportovnější model. Přísun výkonu je pozvolný, ale trvalý. Turboefekt? To tenhle motor nezná, nezná ale ani něco jako je výkonová špička. Prostě táhne od nízkých otáček a pak se dostane do omezovače.
GT je vybaveno tzv. Active Sound Systemem, což je vlastně umělý zvuk motoru. Ten se aktivuje vždy po startu a zvuk motoru „falšuje“ na všechny jízdní režimy. Na ten normální je hlučný, na sportovní ještě hlučnější, alespoň, že v ekologickém režimu je téměř potichu a posádka má tak relativní klid. Přiznám se, že Active Sound System mi (nejen) v tomto autě vadil, zejména pak při delších cestách. V krajním případě je řešením nastavení ekologického jízdního režimu, ale v tom otupí reakce na sešlápnutí plynového pedálu i jakákoliv ochota auta jakkoliv zrychlovat. Přiznám se, že těmto praktikám automobilek a výrobců aut nerozumím, jako mnohem lepší (ačkoliv nákladnější) se mi zdá použití výfukových klapek. Ty zvuk auta zvýrazní také, navíc mnohem reálněji a neotravují nepřirozeným bručením.
Spotřeba paliva je u GT vyšší, běžnou jízdou se lze pohybovat kolem 10 l/100 km. Pokud se ale chcete svézt, pak hodnota velmi rychle šplhá a problémem nebudou ani hodnoty kolem 15 l/100 km. Naopak ekologický režim umí spotřebu paliva klidně dostat i pod 9 l/100 km. Řidičský zážitek ale z takové jízdy nebude veškerý žádný.
Jízda
Kromě již zmíněného výkonného motoru a otravného zvuku motoru je jízda velmi příjemná. A to jak při klidnějším tempu, tak i při tom rychlejším. Inženýři si dali záležet na nastavení podvozku. Ten je o 10 mm nižší než u běžných verzí. I s 18″ disky obutými do nízkých pneumatik funguje velmi dobře. Základem jsou adaptivní tlumiče, které mají různá nastavení pro jednotlivé jízdní režimy. Rozdíly mezi sportovním a normálním jízdním režimem jsou opravdu znatelné. Podvozek pracuje i na rozbitých silnicích svědomitě, nenechá se rozhodit ani nerovnostmi v zatáčkách.
Na rozdíl od podvozku je ale potřeba pracovat s plynovým pedálem, protože výkonu i točivého momentu je hodně. Předním kolů, s přenosem výkonu na silnici nepomáhá diferenciál s omezenou svorností (ani elektronický), takže na vlhkém asfaltu vnitřní kolo prokluzuje. Auto je přirozeně nedotáčivé, ale pokud v oblouku uberete, umí naznačit hravost a pohodit zadečkem…
Protože 245 koní a více než 350 Nm je opravdu slušná dávka, je potřeba rozvášněného řidiče za volantem podržet i při brzdění. Na auto tak putovaly mnohem větší brzdové kotouče, ty přední s průměrem 330 mm, ty zadní s 314 mm. Brzdy jsou jisté a i poměrně ostré.
Závěr
Kia Optima GT není sportovním autem. Za volantem ani takový pocit mít nebudete, tedy pokud si nebudete užívat falešný zvuk osmiválce, který se vám automobilka snaží vnutit. Optima GT není auto, kterým budete chtít vyrážet na volné okruhové dny a nebo v neděli jen tak jezdit na zakroucených okreskách. Je to prostě a jednoduše auto, se kterým můžete rychle a přitom vlastně pohodlně dojet kamkoliv. Není tvrdé, není tuhé, není sportovní, ale umí být rychlé a pohodlné. Takový ideální rodinný vůz.
Kia Optima GT je v nabídce s jedinou konfigurací pohonného ústrojí, vybírat tak můžete pouze z karosářských verzí. Za sedam zaplatíte minimálně 969 980 Kč, za kombi Sportswagon připlatíte 30 tisíc Kč, dostanete se tak prakticky na jeden milion korun. Příplatků také není mnoho, omezují se na panoramatické střešní okno, metalický lak karoserie či na speciální čalounění sportovních sedadel.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pohodlný podvozek,Vyšší posez a krátké sedáky
Prostorný interiér,Omezená nabídka motorizací
Spotřeba paliva,Nemá v nabídce 4×4 ani „outdoorové“ verze
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5656″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Optima Sportswagon GT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,180 kW/245 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm při 1 350 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,232 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.8 / 6.1 / 8.2
Emise CO2:,191 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 460 mm
Rozvor:,2 805 mm
Pohotovostní hmotnost:,1680 – 1795 kg
Objem zavazadlového prostoru:,552 / 1686 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]