Honda si s novým silným modelem Civic Type-R dávala na čas, ale už je tady. Je silnější než kdy dřív, rychlejší než kdy dřív a má turbo. Bohužel se nám do testu dostal v ten snad nejhorší možný týden, kdy silnice neustále pokrýval nový a nový sníh a teploty padaly hluboko pod bod mrazu. Spíše než opravdový test tak tento článek bude spíše o dojmech z auta jako takového.
Honda Civic Type-R je na pohled dost možná nejagresivnější hot hatch současnosti. Jeho design je odvážný, drsný a extravagantní. Oproti běžnému Civicu dostal jiné, sportovněji tvarované nárazníky, nástavce prahů, ale hlavně široké blatníky a velké křídlo. Když ho potkáte na ulici, můžete si ho na první pohled klidně splést s výtvorem nějakého tunera. Tady má ale všechno svůj jasný význam, jasný úkol – i to divně tvarované zadní křídlo! Výsledkem jsou větší rozměry oproti sériové verzi, na délku to dělá + 20 mm, na šířku dokonce + 108 mm!
Podobné změny se udály také v interiéru. Všechny důležité prvky ale zůstaly zachovány, před řidičem je tak stále trojice kruhových ukazatelů zobrazujících stav paliva, teplotu motoru a otáčkoměr. Ty doplňuje digitální ukazatel rychlosti (ve tmě se mi nepříjemně odrážel do čelního skla) a displej palubního počítače na vrchu palubní desky. Tím zajímavějším jsou ale skvělé sportovní sedačky s tvrdými a vysokými bočnicemi, sportovní volant s červeným proužkem na vrchu značící jeho neutrální pozici či nově tvarovaná hlavice řadící páky. A u té se na chvíli zastavím. Má sice perfektní tvar a skvěle padne do ruky, ale je kovová, takže v zimě opravdu studí! Je ale skvělé s ní pracovat, protože její dráhy jsou krátké, řazení mechanické a rychlosti na svá místa padají samy.
Důkladně se proměnila také technika. Zcela nový je podvozek s adaptivními tlumiči na všech kolech. Nové jsou samozřejmě také brzdy, které musí těch 300 koní zastavit a k tomu slouží 350 mm vrtané kotouče s brzdiči Brembo na předních kolech ukrývající se pod 19″ koly, která jsou z výroby obuta do nově vyvinutých pneumatik Continental (testované auto mělo obuté zimní pneumatiky). Zajímavostí je rozchod kol, který byl vpředu rozšířen o 75 mm (na 1605 mm), vzadu byl naopak o 2 mm zúžen (na 1528 mm). Jedním z těch nejlepších změn, které se na jízdě projevily velmi pozitivně, je (mechanicky) samosvorný diferenciál mezi předními koly!
Už první start motoru mnohé prozradí a znamená příjemné překvapení. Ze čtveřice koncovek výfuku je slyšet skvělé brumlání, které se rozeznívá celým interiérem. Aby také ne, když je průměr koncovek ohromující. Při jízdě zvuk výfuku doprovází sání, které si při každém ubrání plynu téměř až „tuningově“ odfoukne. Při delším cestování po dálnici už ale může auto hlukem obtěžovat. Civic Type-R rozhodně nechce být nenápadný. Chce, aby se o něm vědělo všude, kde se objeví.
Vyzkoušet potenciál nového přeplňovaného dvoulitrové motoru jsme ale nemohli, a tak nám jeho potenciál napovídají pouze technické údaje. Ty prozrazují výkon 228 kW/310 koní a 400 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h má být otázkou 5,7 sekundy a maximální rychlost činí až 270 km/h. S několika centimetry sněhu, který se po celý týden na silnicích povaloval, jsme to však nemohli pocítit na vlastní kůži a nezbývá nám, než tomu věřit. Jen výjimečně bylo možné plynový pedál sešlápnout tak, abychom potenciál motoru alespoň lehce nasáli. Prakticky to bylo možné jen na dálnicích, které byly upraveny a prosoleny. I na takovém povrchu ale přední kola i přes přítomnost mechanického samosvorného diferenciálu nacházela přilnavost jen velmi ztěžka.
Podvozek je poměrně tvrdý, zejména ve městě, ale svou práci odvádí perfektně. Stačí ale stisknout kouzelné tlačítko „R“ nacházející se na místě vlevo od budíků (standardně je tam zelené tlačítko ECO režimu) a podvozek, ale i zbytek auta, výrazně ztuhne. Budíky se zbarví do červena, reakce na sešlápnutí plynu se zostří a posilovač řízení ztuhne. Ze Civicu Type-R se stává ještě větší bestie než předtím. O komfortu se v tomto případě nedá hovořit už vůbec, ale na závodním okruhu se rozhodně neztratí.
Posez je, zdá se, o něco nižší než u běžného Civicu, a to i přesto, že nabízí stejné uspořádání vnitřního prostoru jako obyčejná verze. Zavazadlový prostor má dvojité dno s tím, že spodní patro je díky absenci rezervy i palivové nádrže je téměř až u asfaltu. Absence palivové nádrže na obvyklém místě se podepsala i na tom, že zadní sedadla jsou i v nejrychlejším Civicu kouzelná (Honda jim říká Magic Seats). Dají se u nich totiž vyklopit sedáky nahoru a vznikne tak velký prostor pro převoz rozměrných předmětů. Palivová nádrž má v Civicu místo pod předními sedadly.
Příjemným překvapením – chcete-li využívat Civic Type-R na běžné ježdění – je fakt, že navigace konečně naviguje a neseká se jako v modelech, které jsme dříve testovali. Na závodní okruh tak s Type-R dorazíte zcela bez problémů.
Honda Civic Type-R je tím správným hot hatchem – ostrým, nápadným, drsným a podle reakcí těch, kterým vyšlo počasí, i schopným. Není to úplně auto na každodenní ježdění, ale zvládnete to s ním. Pokud ale nechcete auto, které do světa svoje sportovní geny přímo vyřvává a provokuje řidiče služebních TDÍček na každém semaforu, pořiďte si raději něco nenápadnějšího. Pokud jste však duší extrovert, máte rádi sportovní jízdu a jste tak trochu masochisti, bude pro vás Honda Civic Type-R tím pravým autem! Vše navíc potvrzuje, to že Nurburgring tohle auto zajelo za pouhých 7:50:63!
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic Type-R GT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 996 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol + samosvorný diferenciál
Výkon:,228 kW/310 koní při 6 500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.7 s
Maximální rychlost:,270 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.4 / 6.1 / 7.3
Emise CO2:,170 g/km
Objem palivové nádrže:,50 litrů
Délka:,4 390 mm
Šířka:,1 878 mm
Výška:,1 466 mm
Rozvor:,2 594 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 382 – 1 397 kg
Objem zavazadlového prostoru:,475 litrů / 1 404 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]