Hned od začátku se mnou možná mnoho lidí nebude souhlasit, vlastně už jen po přečtení názvu, jenže ačkoliv nejsem žádným velkým milovníkem naftových motorů, ten v testované Hondě Civic byl v kombinace s autem samotným opravdu velmi dobrou volbou, ne-li tou nejlepší…
Tento motor je novinkou, jež byla představena teprve před pár měsíci. Kromě Civicu se chystá i do většího CR-V. Tam se ale bojím toho, že už to nebude tak dobré spojení. CR-V je větší a těžší… Honda se ale chlubí tím, že tento nový motor i-DTEC byl navržen specificky pro evropský trh tak, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselových motorech s nízkými emisemi i spotřebou.
I když má motor vcelku skromný objem, papírové hodnoty má více než dobré – o fous lepší než koncern Volkswagen. V prospektu najdete 88 kW/120 koní a 300 Nm maximálního točivého momentu, který je k dispozici už od 2 000 ot./min. Spotřeba paliva se přitom papírově pohybuje na hodntách 4,1 l/100 km ve městě, 3,5 l/100 km mimo město a 3,7 l/100 km v kombinovaném provozu. My jsme si s Civicem udělali poměrně dlouhý výlet do Stuttgartu. Po cestě tam i zpět jsme najeli více než 1 000 kilometrů a i při svižnějším dálničním tempu (průměrně 140-160 km/h s občasnými výlety k 200 km/h) se spotřeba bez problémů držela do 5,5 litru na 100 kilometrů.
Tisková zpráva tvrdí, že nový 1,6litrový motor i-DTEC značky Honda je tvořen hliníkovou hlavou válců a hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Jedná se prý o nejlehčí dieselový motor v dané třídě, který váží o 47 kg méně než vrcholný nabízený 2,2litrový motor i-DTEC. No, a to je právě ono. Jsme zvyklí, že naftové motory příliš zatěžují přední nápravu, takže auta s nimi bývají neohrabaná. V případě testovaného Civicu to bylo tak, že stačilo pootočit volantem a auto zatočilo. Hned.
I když američané rádi používají slovní spojení: „Objem ničím nenahradíš,“ Honda jim hází klacky pod nohy. Kdybych vám předem neřekl, že je to jen šestnáctistovka, netipovali byste to. Zátah motoru je citelný již od volnoběhu až do 4000 otáček za minutu, kdy mu pomalu síly docházejí. Do omezovače ležícího kolem 4500 tis. ot./min. se však bez problémů dostane. Problémem pro něj není ani zrychlení z 0 na 100 km/h odehrávající se za 10,2 – 10,5 (podle výbavy) sekundy či maximální rychlost 207 km/h. Navíc se auto při podobných rychlostech chová jistěji než kdejaká limuzína střední třídy. Klobouk dolů!
V autě je při jízdě až překvapivý klid. Na svědomí to má systém aktivního potlačování zvuku. Ten má za úkol vysílat opačné zvukové frekvence tak, aby vyrušil nepříjemné zvuky motoru. A funguje to! Dokonce tak dobře, že ani nevíte, že něco takového v autě je. Při vyšších rychlostech do interiéru nepronikají ani žádné nepříjemné aerodynamické šumy. Možná je to i díky křidélkům na zadních blatnících, jimiž se donedávna mohla pyšnit pouze nejsilnější naftová dva-dvojka.
V novém modelovém roce do ceníků dorazila výbava Lifestyle, v níž k nám dorazil právě i testovaný model. Tato nová výbava přesně (dolů i nahoru je příplatek 50 tis. Kč) vyplňuje díru mezi dvěma původně nejvyššími výbavami Sport a Executive. Lifestyle toho už v základu nabídne více než dost: bixenonové světlomety, parkovací asistenty vpředu i vzadu + couvací kamera, tempomat, bluetooth handsfree, elektrická okna i zrcátka, automatickou duální klimatizaci, prémiový audiosystém, vyhřívaní předních sedadel. Připlatit si můžete pouze za kožené čalounění (25 tis. Kč) nebo HDD navigaci (49 tis. Kč) a samozřejmě za metalický lak (12 900 Kč).
Honda Civic 1,6 i-DTEC nás mile překvapila. Ačkoliv je její design poměrně atypický, nabídne velmi příjemné a jisté jízdní vlastnosti, ale i praktičnost. Nečekaný náklad naložíte na zadní sedadla, tedy spíše místo nich. Na svědomí to má systém Magic Seats, díky kterému lze sedáky zvednout a naložit místo nich i objemný náklad. A co se nevejde tam, vejde se do zavadlového prostoru nabízejícího objem až 477 litrů, se sklopenými zadními sedadly do roviny dokonce až 1 378 litrů.
Honda Civic sice není z nejlevnějšího kraje, základní verze S s benzínovou jedna-čtyřkou startuje na akčních 329 900 Kč, ale nemá ani takové drobnosti jako kryt zavazadlového prostoru nebo autorádio a o klimatizaci ani nemluvě. Za testovaný Lifestyle s naftovou novinkou zaplatíte podle katalogu 564 000 Kč, tedy o 35 000 méně než za sice silnější, ale těžší a starší 2,2 i-DTEC.
Kompletní ceníky jsou ke stažení tady.
[nggallery id=2309]