Pokud máte rádi rychlou a zábavnou jízdu, ale zároveň potřebujete jezdit pohodlně i na pracovní schůzky a jednání – a máte dost peněz – pořídíte si nejspíš auta dvě. Jedno mrštné a rychlé (třeba naši oblíbenou Toyotu GT86) a druhé velké a pohodlné. Pokud ale nechcete a nebo nemůžete mít auta dvě, pak se budete muset spokojit s kompromisem a pořídit limuzínu se sportovním nádechem. I na českém trhu jich lze několik najít a jedním z možných kandidátů může být i Honda Accord Type-S.
Type-S je vlastně stupeň výbavy a stojí stejně jako luxusní výbava Executive. Je tedy pouze na vás, jestli chcete sportovní nádech nebo luxusní nádech. Ale neznamená to, že Type-S je ořezaná. Není! Oproti Executive v ní nenaleznete (ani za příplatek) kožené čalounění, střešní okno nebo elektrické sedačky s pamětí. Tyto prvky výbavy však nahrazuje sportovní interiér složený ze sportovních sedadel a jejich prošívání červenou nití, sportovních pedálů a řadící páky s opravdu malou hlavicí, černého čalounění sloupků i stropu, nových spoilerů doplňujících přední i zadní nárazník, nástavce prahů nebo větší 18″ kola. To vše je ještě doplněno o znáček Type-S na víku zavazadelníku. Na pohled jde o opravdového fešáka!
Výbavu Type-S si navíc můžete pořídit výhradně s nejsilnějšími motorizacemi, buď benzínovým čtyřválcem i-VTEC o objemu 2,4 litru (148 kW/201 koní a 234 Nm) s manuální šestistupňovou nebo automatickou pětistupňovou převodovkou a nebo jako v našem případě s naftovou dva-dvojkou i-DTEC o výkonu 132 kW/180 koní a 380 Nm točivého momentu s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou.
Motor nemá s autem vážícím 1,7 tuny příliš velký problém a dynamiku bychom mohli pocitově srovnat dokonce i s dvakrát přeplňovaným naftovým dvoulitrem v Opelu Insignia, která má výkon o 15 koní a 20 Nm vyšší, a kterou jsme měli o týden dříve. Papírové hodnoty dokonce tvrdí, že dynamika Accordu je lepší. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 8,5 sekundy a maximální rychlost je 220 km/h. A to má jen jedno turbo…
Velmi mile nás překvapila i spotřeba paliva, která se při svižné jízdě nepřehoupla přes 8 litrů. Podle prospektu by sice Accord v nejsilnější naftové motorizace měl spotřebovat kombinovaných 5,6 litrů paliva, ale naše realita byla o dva litry výše. Nutno dodat, že si s námi za volantem užil více než 800 km, z toho takřka dvě třetiny byly po dálnici a zbytek bychom mohli rovným dílem rozdělit do města a na okresky.
Motor je nečekaně pružný a na povely plynového pedálu reaguje s radostí. Nejlépe mu dělá práce v nízkých a středních otáčkách, do vyšších otáček ho tedy není třeba vytáčet. Řazení malinkatou hlavicí řadící páky je přesné a všech šest rychlostí na svá místa zapadne zcela bez problémů za doprovodu drobného cinknutí – tedy pokud se správně naučíte se spojkou. Její chod je, mírně řečeno, zvláštní. Dráha pedálu je dlouhá, ale spojka zabírá NĚKDE ve spodní třetině.
Honda Accord Type-S je nečekaně pohodlné auto, ve sportovní výbavě trochu nečekané… Po usednutí do měkčích sedadel nastartujte motor, jehož zvuk naftu rozhodně nepřipomíná, zařaďte jedničku a vyražte. Hned po rozjezdu, prvním zatočení a první nerovnosti zjistíte, že měkčeji naladěn je také podvozek. Na kvalitní silnici svou práci odvádí perfektně. Chování auta je čitelné, při zatáčení je Accord neutrální, zatáčky krouží s lehkostí a jistotou, a ačkoliv je vpředu těžký naftový motor, o nedotáčivosti se tady téměř nedá mluvit.
Je škoda, že v dnešní době nemá Accord denní svícení a ani adaptivní bixenony. Světla přisvěcují do zatáček, ale pouze v nízkých rychlostech, v těch vyšších se nenatáčejí. Alespoň že jsme se nemuseli starat o aktivaci a deaktivaci dálkových světel. Accord má asistent, který to udělá za vás a ve většině případů bezchybně. Nešťastní jsme byli i z otevírání zavazadelníku. Pokud víko odklopíte byť jen do půlky, samo se zavře. Kolik mohou stát pružiny nebo plynové vzpěry na otevření? Plusem budiž alespoň to, že samotný mechanismus otevírání nezasahuje do prostoru nákladu.
Co říci na závěr? Honda Accord Type-S je opravdu takovým kompromisem. Z každého má trochu. Sportovní vzhled exteriéru i interiéru doplňuje nastavení podvozku luxusní limuzíny. Pohodlí celé posádce zaručí dostatek prostoru na všech sedadlech a ve všech směrech. Divím se, že na silnicích není Honda Accord až tolik zastoupena, protože oproti svým konkurentům, jakými jsou třeba Ford Mondeo či Hyundai i40, ale i Volkswagen Passat nebo Škoda Superb, není horší a vlastně není ani výrazně dražší… Základní cena pro testovanou výbavu a motorizaci startuje na 829 000 Kč, ale v základní výbavě dostanete vlastně vše. Připlatit si můžete pouze za balíček moderních asistenčních systémů zahrnujících adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů a systém pro zmírnění následků nehody za 100 000 Kč nebo navigaci za 40 000 Kč.
[nggallery id=1805]