Test Fiat 500 1,2 8V 69k

Autor: Pavel Srp - 7. 7. 2016


Fiat udělal s novodobou pětistovkou skvělý krok. Trefil se přesně do vkusu zákazníků, kteří jeli na retro vlně a i přes poměrně sebevědomou cenovku se tohle auto na showroomech příliš neohřeje. Vyzkoušeli jsme modernizovanou verzi s atmosférickým benzínovým motorem 1,2 8V 69 k.

test-fiat-500-12-8V-69k-p1

Novodobý Fiat 500 vtrhl na světové trhy už v roce 2007, je to poměrně dlouhá doba, přesto se až do loňského léta nabízel prakticky v nezměněné podobě. A zákazníkům to nevadilo, kupovali ho stále. Vždyť tohle auto vlastně ani nestárne. Vlastně i modernizace byla decentní, žádné velké změny, jen detaily. Jeho všemožné deriváty v podobě modelů 500L, 500X a podobně už takový úspěch nezaznamenaly.

Modernizace se zvenku zaměřila na nové přední světlomety, které dostaly trochu jiný tvar, LED parkovací světlomety – škoda, že ne i denní svícení, které mají na starosti halogenové žárovky – nová je také mřížka v nárazníku a přibylo více chromu. V zadní části si lze všimnout nových světlometů, které jsou tvarovány jako lichoběžník se středem lakovaným do barvy karoserie.

Drobné změny doznal interiér, pozná je ale pouze člověk znalý. Nové jsou ovladače stahování oken, stále jsou však umístěné na středovém panelu vedle řadící páky. Přepracovaný je panel přístrojů, který může být za příplatek – například v testovaném voze – s digitálním displejem uprostřed. Pozměněný je také vrchol palubní desky, v místě výdechů klimatizace, kam se nově nastěhoval displej multimedií UConnect s 5″ displejem. Co však zůstalo, je minimum odkládacích prostor a poměrně vysoký posez.

test-fiat-500-12-8V-69k-p3

Překvapením nicméně je – zejména při prvním pohledu zvenku – že interiér pětistovky je poměrně prostorný. Na přední sedadla si bez problému sednou i nadprůměrně vzrostlí jedinci a s trochou snahy se lze usadit i na zadní sedadla (Fiat 500 je homologován pro čtyři cestující)! Posez za volantem ale nebude ideální, ačkoliv sedadla nabízejí běžné možností seřízení, volant je stavitelný jen výškově, což někomu nemusí vyhovovat. A co zavazadelník? Základní objem 185 litrů s komickým krytem a nebo až 550 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.

Pro Fiat 500 jsou v českém ceníku k dispozici čtyři motory: tři benzínové (přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir ve dvou výkonových verzích a nebo testovaný atmosférický čtyřválec 1,2 l) a jeden naftový (1,3 MultiJet). Převodovky jsou standardně manuální pětistupňové, o jeden stupeň navíc má nejsilnější benzínová verze 0.9 TwinAir Turbo 105k, případně si za příplatek 32 tisíc Kč můžete vybrat robotizovanou převodovku Dualogic. Testovaný motor 1,2 8V 69k je nejlevnější z nabídky, pětistovka je s ním také nejpomalejší. Ovšem neznamená to, že by auto bylo úplně líné. Výhodou je zejména nízká hmotnost necelých devíti metráků.

Motor slibuje výkon 51 kW/69 koní a točivý moment 102 Nm. Technické údaje hovoří také o zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,9 sekundy a maximální rychlosti 160 km/h. Ve městě je Fiat 500 vcelku mrštný, na plynový pedál reaguje vcelku ochotně – pokud motor točí více než 3000 ot./min, do té doby je letargický – ale po překonání 100 km/h hranice už je jeho ochota ke zrychlování vlažnější. Při 130 km/h navíc motor na pětku točí cca 3 700 otáček a je hlučný. To je ale vlastně logické, protože „jeho rajónem je město“. Tady se cítí dobře. Krátké dráhy řazení i samotné převody nebo krátký rozvor a slušný rejd dělají z pětistovky mrštnou městskou lasičku. Vždyť průměr otáčení je s hodnotou 9,3 metru skvělý, ačkoliv na premianta třídy Renault Twingo s úctyhodnými 8,6 metry zdaleka nemá (pro zajímavost Smart ForTwo má poloměr otáčení dokonce jen 6,95 metru). Pro ještě lepší manévrovatelnost například při parkování je tu kouzelné tlačítko „City“, jenž zvýší účinek posilovače řízení a k otočení předními koly pak nebude potřeba snad ani malíček.

test-fiat-500-12-8V-69k-p2

Motor umí být také poměrně úsporný, vždyť i při svižnějším ježdění a ostřejším zacházení umí jezdit za 6 litrů. S lehkou nohou na plynovém pedálu se navíc dokážete udržet pod šestilitrovou hranicí. To pak s nádrží o objemu pouhých 35 litrů vystačí skoro na 500 kilometrů jízdy.

Fiat 500 je povedeným autem, ale má jeden neduh, který mě po celý testovací týden pronásledoval. Je to zvláštní funkčnost páčky ukazatelů směru. Často se mi stalo, že auto neblikalo, ačkoliv jsem páčku do pozice „trojbliku“ přesunul. Páčku totiž nestačí jen krátce vyosit do polohy před zapnutím blikačů na trvalo, ale v této poloze jí musíte chvíli podržet.

Pětistovka je stylové auto a takové je potřeba ho brát. Nemusíte s ním – díky bohu – dělat žádné velké kompromisy, dá se vlastně bez problémů a bez omezení používat každý den. Nechcete obyčejné auto? Není problém, Fiat nabízí přehršel možností personifikace. Podívejte se na testovací auto, jehož karoserii doplňuje maskování – i když černé samolepky na černé karoserii příliš nevyniknou. Na výběr je spousta barevných kombinací i polepů, díky nimž si můžete svojí pětistovku připravit přesně pro sebe. Za styl se samozřejmě platí, takže základní cena je vzhledem k rozměrům vozu o něco vyšší, ale v současnosti akčních 292 600 Kč, na které Fiat 500 startuje, nezní až zase tak šíleně, co vy na to?

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,500
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,51 kW/69 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment:,102 Nm při 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.9 s
Maximální rychlost:,160 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2 / 4.2 / 4.9
Emise CO2:,115 g/km
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3 546 mm
Šířka:,1 627 mm
Výška:,1 488 mm
Rozvor:,2 300 mm
Pohotovostní hmotnost:,865 kg
Objem zavazadlového prostoru:,185/550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru