Automobilky jsou stále častěji tlačeny k tomu, aby snižovaly emise nejen jednotlivých modelů, ale také ty flotilové. I proto se do nabídky dostávají stále častěji a častěji modely, které pohání alternativní paliva. Často jde o hybridy, plug-in hybridy a nebo o čisté elektromobily. Výjimkou není ani Mercedes-Benz, který všechny tyto verze v nabídce také má.
Plug-in hybridní modely nabízí v řadách C, GLC, GLE a S, ale elektromobil má zatím jen jeden. Je jím Mercedes-Benz B 250 e, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Design
Mercedes-Benz třídy B s pohonem na elektřinu vypadá na první pohled prakticky stejně jako běžné béčko. Výrazné změny karoserie na něm nenajdete. Liší se jen modrými kryty vnějších zpětných zrcátek i některých dalších částí exteriéru. Nechybí ani nápis „Electric drive“ na zádi. Dokonce i víčko nabíjecí zdířky je umístěno tak, že vypadá jako víčko nádrže. V interiéru to prakticky poznat nejde.
Nezměnil se ani zavazadlový prostor, protože baterie jsou uloženy po podlahou. Jeho objem je 501 litrů, ale sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1456 litrů.
Pohon
O pohon se stará asynchronní elektromotor s přepočteným maximální výkonem 132 kW/180 koní a točivým momentem 340 Nm. Ten umožní autu poměrně vcelku slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 7,9 sekundy a maximální rychlost má elektronicky omezenou na 160 km/h. To však platí pro jízdní režim „S“, tedy ten sportovní.
Volič jízdních režimů „Dynamic Drive Select“ je umístěn na středovém panelu vedle tlačítka výstražných blinkrů a kromě sportovního režimu nabízí také režimy „E“ jako ekonomický a „E+“ jako velmi ekonomický. V obou režimech bude výkon motoru omezen tak, aby se prodloužil dojezd. Režim „E“ sníží výkon na 100 kW. V rámci režimu „E+“ bude výkon omezen na pouhých 70 kW a maximální rychlost nebude vyšší než 110 km/h. Rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy jsou opravdu velké nejen co do dynamiky, ale i co do dojezdu.
Baterie, dojezd a nabíjení
Mercedes-Benz slibuje dojezd 200 km, ale takových hodnot jsme nedosáhli. Velký vliv na to měly i teploty hluboko pod bodem mrazu. S 28 kWh Lithium-iontovými bateriemi a spotřebou kolísající mezi 30 – 35 kWh/100 km jsme se stěží přiblížili 100km dojezdu. A to i přes fakt, že palubní počítač často hlásil 100% úspornou jízdu, pod 90 % klesal výjimečně.
Spotřeba elektrické energie pro nás byla obrovským překvapením. 30 kW/100 km je obrovská hodnota, na kterou jsme se těžce dostávali v případě ježděním s mnohem výkonnější, větší a těžší Teslou Model S P90D. Ačkoliv v rámci testovacího týdne panovaly teploty i kolem -10°C, které kapacitu baterií výrazně snižovaly a naopak kladly velké nároky na její spotřebu, podle slov některých kolegů jsou hodnoty i tak vyšší než by se dalo čekat. Výrobce přitom udává spotřebu o polovinu nižší (16.6 kWh).
V ceníku najdete položku „Range Plus“, což je balíček, který dokáže přibližně o 15 % prodloužit dojezd. Zaplatíte za něj 22 506 Kč a v rámci toho dostanete také vyhřívané čelní sklo a zatmavená boční skla. Testovaný vůz jím však vybaven nebyl.
Elektrické Béčko lze nabíjet několika způsoby. Kromě klasického nabíjení z 230V zásuvky to jde také kabely typu Mennekes (400V, 16A), což je ve standardní výbavě každého vozu. Dobíjení trvá přibližně 3-9 hodin. V mrazivém počasí, které panovalo v době testu však trvalo nabíjení z 230V zásuvky mnohem déle, téměř dvojnásobek maximálního udávaného času. Rychlodobíjecí standard ale nečekejte, vůz ho nemá a ani mít nemůže.
Elektrická energie se do baterií dostává i rekuperací brzděním. Řidič má možnost si její intenzitu nastavit v několika stupních pomocí páček pod volantem, které obvykle slouží k manuálnímu režimu řazení u automatických převodovek. I na nejvyšší stupeň rekuperace auto nijak zásadně nebrzdí a například s BMW i3, kde takřka není potřeba používat brzdy, se to nedá srovnávat.
Jízda
Mercedes-Benz B 250 e je poměrně těžký, jeho pohotovostní hmotnost je 1 725 kg a to se projevuje i na jízdě. Ve srovnání s ním jsou někteří konkurenti lehčí o stovky kilogramů – například Nissan Leaf 30 kWh o přibližně 200 kg kg nebo, BMW i3 o 300 kg. Díky tomu auto nepůsobí úplně lehkonohým dojmem, což se ostatně ani od vozu tohoto typu nedá čekat. Poměrně tuhý je také podvozek.
Hodně záleží na zvoleném jízdním stylu, na „superúsporný“ režim E+ s omezeným výkonem auto prakticky nechce zrychlovat, pocitově má ještě méně než udávaných 70 kW. Ve sportovním režimu jde naopak o velmi agilní vůz.
Závěr
Elektrický Mercedes-Benz třídy B vlastně původně nebyl vyvíjen jako elektromobil, ale nic to nemění na faktu, že se s tím automobilka poprala poměrně dobře. Alespoň co do zástavby baterií a pohonu. Vnější vzhled je prakticky beze změny, ten vnitřní také a zavazadelník to omezilo minimálně. Jenže poměrně vysoká spotřeba spolu ve spojení s malou kapacitou baterií neumožňují nijak dlouhý dojezd, v dnešní době spíše podprůměrný.
Mercedes-Benz si tohle auto cení poměrně dost, jde o nejdražší model v nabídce. Jeho cenovka je stanovena na 1 020 000 Kč. V základu jde ale o jedno z nejlépe vybavených Béček. Za většinu prvků byste v jiných motorizacích připláceli.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vzhled běžného auta,Vysoká spotřeba a krátký dojezd
Levné parkování na pražských modrých zónách,Nemá rychlodobíjecí standard
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5676″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,B 250 e
Motor:,Asynchronní elektromotor
Pohon:,předních kol
Výkon:,132 kW/180 koní při 9 900 – 12 500 ot./min
Točivý moment:,340 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,160 km/h (elektronicky omezená)
Převodovka:,jednorychlostní
Spotřeba paliva (l/100 km):,od 16.6 kWh/100 km
Emise CO2:,0 g/km
Typ baterie:,Lithium-iontové
Kapacita baterie:,28 kWh
Délka:,4 358 mm
Šířka:,1 812 mm
Výška:,1 599 mm
Rozvor:,2 699 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 725 kg
Objem zavazadlového prostoru:,501 / 1 456 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]