Test Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110k

Autor: Anina Russová - 30. 11. 2015


Jestli si za něco automobilka Citroën zaslouží obdiv a uznání, pak za odvahu. Pustit do šedi našich silnic tak výrazné auto, jako je C4 Cactus chtělo pořádnou dávku odvahy a hodně práce designérů, marketingového oddělení. Ale vyplatilo se. O kaktusovi se mluví a řidiče i neřidiče hodně zajímá. Ale jestli z něj právě ti řidiči budou nadšení, to není moc jisté.

Citroën C4 Cactus vlastně pořád vypadá jako koncept. Hodně oblé tvary, úzká přední světla a hlavně patentované Air Bumps. Na ty se ptá prakticky každý. Fungují? Jde to poškrábat? Jde to zničit? Vzhledem k tomu, jak šikovně jsou rozmístěny, máte velkou jistotu, že před nákupním centrem vám jen tak někdo lak auta nepoškrábe. A když už se nějaký trouba, který zvládne zničit i tyto plastové chrániče najde, není nic těžkého a vlastně ani drahého je vyměnit. Rozhodně šikovnější varianta, než řešit lak a opravdu promáčklých dveří.

Test-Citroen-C4-Cactus-12-PureTech-110k-p1

S designem si vývojáři pohráli i uvnitř. Už víte, že varianty s automatickou převodovkou, mají vpředu místo dvou oddělených sedaček jednu dlouhou lavici. My jsme ale tentokrát měli v testu verzi s pětistupňovým manuálem, a tak jsme se spolujezdcem seděli každý na své, nutno podotknout velice pohodlné sedačce.

C4 Cactus není úplně řidičským autem. Napoví vám to nejen designový volant, který má zploštělou nejen spodní, ale horní část, ale v budíkách chybí i otáčkoměr nebo ukazatel teploty. Automobilka se snažila maximum ovladačů napěchovat do multimediálního systému, takže čudlíků v autě mnoho není. Ale má to i své stinné stránky. Pokud na velkém displeji máte zobrazené rádio a chcete si přitopit, musíte displej nejdříve přepnout. To znamená za jízdy se trefit na správný ovladač a pak teprve teplotu. Jenomže displeji chybí jakákoliv zpětná odezva, takže často vlastně nevíte, jestli a co vůbec tisknete. Vím, že současný trend velí snižovat počet ovladačů v interiéru, ale nic se nemá přehánět. Mínusem je také možnost pouze výškového nastavení volantu. Najít si tak správnou pozici za volantem je docela fuška.

Test-Citroen-C4-Cactus-12-PureTech-110k-p2

Pod kapotou testovaného vozu pracoval nový přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech. Než se začnete chytat za hlavu, vězte, že to vůbec není špatná volba. Svůj tříválcový původ motor nezapře hlavně poměrně hrubým zvukovým projevem, ale pokud budete dobře řadit, odmění vás poměrně slušnou dynamikou. I tak si ale předjíždění musíte trošku plánovat, ale ani v kopci nemá C4 Cactus problém udržet požadovanou rychlost. Trochu nám chyběl šestý převodový stupeň, který by při vyšších rychlostech snížil otáčky a tím i spotřebu a ještě pomohl k lepší dynamice kratšími převody.

Spotřeba paliva je ale i tak na velmi dobré úrovni. Výrobcem slibovaných velmi optimistických 4,7 l/100 km jsme sice nedosáhli, ale průměr 6.2 litrů na 100 ujetých kilometrů, který se zobrazil na displeji palubního počítače po týdenním testování, také nezní špatně.

Test-Citroen-C4-Cactus-12-PureTech-110k-p3

A jak se s kaktusem jezdí? V prvé řadě musím říct, že nepříliš ridičskému pocitu z řízení auta nahrává nejen nekomunikativní řízení, ale také poměrně měkký podvozek. Ten umí poměrně příjemně filtrovat městské nerovnosti, ale v zatáčce nepodrží. U Citroën C4 Cactus ale asi nebudete pilovat čistou stopu nebo zkracovat čas při průjezdu oblíbenými zatáčkami… Tohle auto má být především výstřední, pohodlné a praktické, což vlastně je. Manuál je rozhodně lepší volbou než „automat“, jen si musíte zvyknout na fakt, že dráhy řazení nejsou zrovna přesné.

I když se Citroën C4 Cactus řadí mezi malá SUV, cenou se řadí minimálně o třídu níž. V základní výbavě Live s manuální pětistupňovou převodovkou a atmosférickým motorem o objemu 1.2 litru (82 koní) vyjde v akčním programu Cactus na 299 900 Kč. Ani opačný konec ceníku vám nepřivodí infarkt. V nejvyšší výbavě Shine Edition, naftovým agregátem 1.6 litru BlueHDi a šestistupňovým automatem teď zaplatíte taktéž akčních 464 900 Kč. Námi testovaný kus dostal do vínku výbavu Shine a společně s manuálem a přeplňovanou 1.2 PureTech vyjde na hezkých 399 900 Kč. A to je poměrně hodně francouzské muziky za slušné peníze.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Citroën
Typ:,C4 Cactus
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,81 kW/110 koní v 5 500 ot./min
Točivý moment:,205 Nm v 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,manuální pětistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.0 / 4.7
Emise CO2:,107 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 157 mm
Šířka:,1 729 mm
Výška:,1 530 mm (se střešními nosiči)
Rozvor:,2 595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 115 kg
Objem zavazadlového prostoru:,348 / 1 170 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru