Když chcete rychlý kombík, můžete si koupit třeba Octavii RS Combi. Moment, vy chcete opravdu rychlý kombík? Tak co třeba Mercedes-AMG C 63? Aha, vy chcete jezdit úsporněji? Tak pak se nabízí třeba BMW M550d Touring xDrive. Ale je to dobrá volba? Záleží na tom, co od auta chcete. Pojďme se na to v následujících řádcích podívat.
BMW pětkové řady prošlo přibližně před rokem drobným faceliftem, který na autě na první pohled vlastně ani nemusíte poznat. Zaměřil se totiž zejména na přední část, respektive světlomety, které mají jiný tvar, umístění blinkrů a jsou v základu vybaveny xenonovými výbojkami, za příplatek – jako v případě testovaného vozu – světla kompletně tvořená LEDkami.
A to je jeden z těch nej příplatků, který si do auta můžete poručit. To, jak světla fungují ve tmě, je neskutečné. Díky několika diodám, které umí měnit směr světla, v každém reflektoru dokáže auto osvítit opravdu velkou plochu. Navíc v automatické funkci přepínání dálkových světel umí jednotlivé diody odclonit tak, aby dálková světla pořád svítila, ale neoslnila ani auto jedoucí před vámi ani řidiče jedoucího proti vám.
Facelift je více než zvenku patrný na technice. Multimediální systém iDrive dostal dotykovou plochu, která je schopná rozpoznat jednotlivá písmena. Nově si můžete pořídit asistenta jízdy v kolonách a v dopravních zácpách a nebo vylepšený automatický parkovací asistent, jenž umí sám ovládat také pedály. Díky tomu dokáže zaparkovat zcela automaticky bez zásahu řidiče.
Jenže o to tady vlastně tolik nejde. Zajímá nás motor. U BMW už dávno neplatí, že číselné označení motorizace, v tomto případě 50d, odpovídá jejímu objemu. V tomto případě nejde o pětilitr, ale o třemi (!) turbodmychadly přeplňovaný naftový šestiválec o objemu 3,0 litru. Jeho výkon je velmi slušných 280 kW/381 koní, ale ohromující je (hlavně při sešlápnutí plynového pedálu) zejména točivý moment 740 Nm. Díky tomu (a sériově dodávanému pohonu všech kol xDrive) dokáže tento více než dvoutunový kombík zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 sekundy a v rozletu ho (elektronicky) zastaví číslovka označující 250 km/h.
Díky přeplňování třemi turbodmychadly připojujícími se postupně se prakticky nestane, že byste u M550d našli nějaké „mrtvé“ otáčky motoru. Na jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu, a je jedno jestli motor točí 1 300 nebo 5 000 ot./min, auto reaguje bez prodlení. Zatlačí vás do sedačky a vystřelí vpřed. V přímce je to věc skoro až návyková. Ale taky nebezpečná, tedy hlavně pro váš řidičák.
Díky perfektnímu odhlučnení celého auta, kdy není slyšet nejen venkovní svět, ale ani hluk motoru (jen falešný V8 z reproduktorů na sportovní režim… :( ), či cokoliv jiného, si i na dálnici při rychlostech, které by se nelíbily ani německým dálničním policistům, budete připadat jako byste v klidu projížděli předpisově po pražské Jižní spojce. Auto je perfektně stabilní a tiché i při rychlostech výrazně převyšujících 200 km/h. Na dálnici se díky osmistupňové převodovce (při české maximální povolené rychlosti) převaluje motor kolem dvou tisíc otáček a spotřeba se dá udžet do 10 l/100 km.
Ale co se stane, když z dálnice sjedete? Třeba na krásnou klikatou okresku? Adaptivní podvozek a pod velkými koly prosvítající velké kotouče, do nichž se zakusují rozměrné modré brzdové třmeny prozrazují, že by s autem mohla být zábava. Jenže tahle modrá kráska váží dvě tuny…
Ovšem dokáže to překvapivě šikovně maskovat! Jedete po okresce pocitově svižně, rozhodně se nesnažíte trhat rychlostní rekordy, pak vjedete do zatáčky, ale cítíte, že autu se nechce zatáčet a tlačí se ven. Podle dojmu čekáte na rychloměru údaj třeba 80, 90 nebo maximálně 100 km/h, ale máte tam o 50 km/h víc! Není divu, že auto zatáčku neprojede úplně hladce, rychlost tady dostává zcela jiný rozměr.
Jenže tím, jak je v tomhle autě všechno tak perfektní – od podvozku, přes odhlučnění, motor až třeba po sedačky – a sladěné, je to vlastně ve finále tak trošku nuda. Auto udělá přesně to, co mu řeknete. Zatočí, když zatočit má. Přidá, když přidat má. Zastaví, když zastavit má. Umí být na okreskách sakra rychlé, ale vlastně si to neužijete…
BMW M550d xDrive je skvělé auto, pokud od něj nechcete, aby bylo okreskovým závoďákem. Je to velká, pohodlná a hlavně neskutečně agilní a rychlá loď na dlouhé dálniční přesuny. Pokud se chcete na okreskách bavit, tohle auto pro vás úplně nebude, musíte sáhnout o řadu níž, pokud ale často jezdíte po dálnici a pospícháte, může to být jasná volba. Tedy pokud na nové auto máte více než dva miliony Kč…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M550d Touring
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,3x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,280 kW/381 koní při 4 000 – 4 400 ot./min
Točivý moment:,740 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.7 / 5.5 / 6.3
Délka:,4 910 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 462 mm
Rozvor:,2 968 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 065 kg
Objem zavazadlového prostoru:,560 / 1670 l
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]