Jen, co jsme vystoupili z BMW 525d xDrive a párkrát jsme se vyspali, čekal nás stejný motor v malé bavorské jedničce. Jestli v pětce fungoval hezky, byli jsme plni očekávání, jak to bude v menší a lehčí jedničce.
V případě verze 25d jde o přeplňovaný čtyřválcový vznětový motor. Jeho výkon je 165/224 koní a točivý moment 450 Nm, což je na malé BMW řady 1 velmi slušná hodnota. Jde vlastně o nejmenší model z nabídky automobilky. Díky tomu je také hmotnost na docela slušné úrovni 1,5 tuny. Technické údaje slibují, že testované třídveřové BMW 125d dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a rychlost se zastaví na 240 km/h.
A i v praxi na silnici auto působí hodně živým dojmem. Znatelně zatahuje už přibližně od 1500 (maximum točivého momentu 450 Nm je k dispozici od 1 750 do 2 250) ot./min, v 2 500 ot./min zátah ještě zintenzivní a nakonec příliš nepoleví až k červenému poli. Nejen, že je to u naftového motoru poněkud překvapivé chování (v tom dobrém slova smyslu), navíc je zrychlování vcelku intenzivní a působivé. Jde o auto, se kterým se nemusíte bát předjet pomalejší vůz a na okresních silnicích si s ním lze užít i dostatek zábavy.
Testované auto nebylo vybaveno systémem pohonu všech kol xDrive – což je nejen v novinářské flotile, ale i v samotných prodejích BMW poměrně netradiční verze – a o to zajímavěji se na zakroucených silnicích chová. Díky dostatečnému výkonu a zejména točivému momentu umí být záď auta poměrně hravá. Vypnutí stabilizace není problém – stačí podržet pár sekund tlačítko se symbolem ESP, stejně jako její omezení v jízdním režimu Sport+, v němž vás auto nechá bezpečně „sklouznout“.
Naše auto obouvalo příplatková 18″ kola s pneumatikami typu Runflat, díky čemuž byla jízda tvrdší a od kol se tu a tam ozvala nějaká tlumená rána, přesto byla z jedničky i na rozbitých silnicích cítit solidní jistota. Nedokážu se však ubránit dojmu, že nějaká výraznější úspora neodpružené hmoty (právě na pneumatikách) by se na jízdních vlastnostech a celkovém jízdním dojmu projevila znatelně.
S motorem byla spojena osmistupňová automatická převodovka ZF, jejíž řazení je intuitivní, rychlé a jednotlivé stupně mění bez zadrhnutí. Je schopna držet motor v nízkých otáčkách pro co nejnižší spotřebu paliva, ale stačí šlápnout na plynový pedál více a převodovka se do vytočení motoru do vyšších otáček nenechá příliš dlouho přemlouvat. Samozřejmostí je možnost změny chování převodovky, ale i dalších částí auta změnou jízdního režimu, či možnost manuálního řazení páčkami pod volantem (za příplatek).
I když auto umí zrychlit z místa na stovku za šest sekund, neznamená to, že bude „žrát i trávu kolem silnice“… V tomto případě je to právě naopak. BMW 125d dokáže v klidu jezdit i za 5,5 litrů, pokud si budete dynamiky motoru užívat, pak počítejte se sedmi až osmi litry. Udávaných 4,5 l/100 km se nám dosáhnout nepodařilo.
Interiér je dobře známý, BMW ho prakticky v nezměněné nebo málo změněné podobě používá ve všech svých modelech. Liší se jen drobnostmi uspořádání ovladačů nebo velikostí. Je lehce natočen k řidiči a jeho největší výhodou je jeho přehlednost. Pokud jste již někdy nějaké moderní BMW řídili, zorientujete se velmi rychle. S místem na předních sedadlech to není špatné, přesto by ho zejména pro kolena mohlo být více. Ačkoliv je auto pětimístné, zadní sedadlaa jsou tu spíše do počtu. Na jejich místa si stěží sednou už cestující měřící 175 cm. Zavazadlový prostor se s udávaným objemem 360 litrů řadí mezi přímými konkurenty spíše k průměru, ale jeho tvary příliš praktické nejsou. Sklopením dělených opěradel zadních sedadel v poměru 40:20:40 do roviny se zavazadelník zvětší na 1 200 litrů.
Pokud se na auto podívám jako na celek, pak šlo o velmi příjemný testovací týden. Ačkoliv čtyřválcový naftový motor neoplývá po ránu přehnanou kultivovaností, vyniká naopak neskutečnou dynamikou, kterou doprovází příznivá spotřeba. Za motorem nezaostává ani podvozek, který je nejen pohodlný, ale také sebejistý. Legraci si s autem užijete i díky pohonu zadních kol a manuální ruční brzdě. A konečně, ve výbavě M Sport tohle auto i skvěle vypadá. Vlastně jedinými výraznějšími zápory tak budou „moderní“ posilovač řízení s proměnlivým účinkem, který o tom, co se s předními koly děje, neposkytne prakticky žádné informace, a málo místa na zadních sedadlech.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,125d
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,165 kW/224 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4 / 4.1 / 4.6
Emise CO2:,121 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4 324 mm
Šířka:,1 765 mm
Výška:,1 421 mm
Rozvor:,2 690 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,360 / 1 200 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]