Před 115 lety byl položen základ úspěšného angažmá automobilky ŠKODA v motoristickém sportu. Narcis Podsedníček na motocyklu Laurin & Klement dne 30. června 1901 projel jako první motocyklista cílem náročného mezinárodního závodu z Paříže do Berlína – mladoboleslavská továrna tak uspěla hned v prvním mezinárodním závodě, kterého se účastnila.
„ŠKODA je hrdá na svou vydatnou tradici motoristického sportu a na mistry řídítek a volantu, jako byl Narcis Podsedníček. Od roku 1901 se mladoboleslavské značka účastnila bezpočtu závodů a soutěží, které nám i našim fanouškům přinesly mnoho radosti, ale i momentů, které jsme museli překonat ještě větším nasazením. Na odkaz průkopníků motoristického sportu se dnes snažíme co nejlépe navázat – a věřím, že série titulů a vítězství, které sbírají posádky na vozech ŠKODA FABIA R5, je nejlepší oslavou našeho jubilea,“ říká vedoucí ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek.
Jako nejzkušenější byl Narcis Podsedníček (1866-1932) vybrán k závodnímu debutu mladoboleslavské značky na největším motoristickém sportovním podniku té doby: závodu Paříž – Berlín. Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu Laurin & Klement byl jedním z deseti jezdců startujících v kategorii motocyklů a motorových tříkolek. Cíle závodu se Narcisi Podsedníčkovi podařilo dosáhnout jako prvnímu v kategorii motocyklistů. Do Berlína dorazil 30. června 1901 ve 3:00 ráno, kdy byla oficiální časomíra uzavřena. Příjezd si proto nechal potvrdit službu konajícím strážníkem, což bohužel k pozdějšímu oficiálnímu uznání vítězství nestačilo. V cíli byli proto klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion – Bouton. Podsedníček se ale stal morálním vítězem a jeho výkon položil základy budoucího sportovního angažmá jako jednoho z pilířů technického rozvoje i komerčního úspěchu společnosti Laurin & Klement a následně značky ŠKODA.
„Narcis Podsedníček patřil k nejvýraznějším osobnostem spojeným s prvními lety rozvoje společnosti Laurin & Klement. Na budování silné značky se podílel zpočátku jako její regionální zástupce, ale brzy dosáhl pozice vedoucího výroby. Patřil k prvním závodníkům na motocyklech Laurin & Klement,“ připomíná Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea.
Na úspěchy závodních motocyklů navázaly od roku 1905 také automobily Laurin & Klement. Kromě opakovaných vítězství v závodech do vrchu či vytrvalostních soutěžích. V roce 1908 dosáhl čtyřválec Laurin & Klement FCS o výkonu 95 koní na anglickém Brooklands světového rychlostního rekordu 118,72 km/h.
V meziválečném období vynikla zvláště nová generace automobilů ŠKODA s tuhým páteřovým rámem podvozku. V lednu 1936 uspěl roadster ŠKODA POPULAR na náročné Rallye Monte Carlo, o rok později úspěch zopakovalo kupé ŠKODA RAPID. Po druhé světové válce se základní model tehdejší nabídky, ŠKODA 1101, s českými i zahraničními posádkami prosadil na okruhu ve Spa. Vedlo se mu též na Rallye Monte Carlo či Tour d´Europe. Následovala řada dalších modelů a v roce 1959 úspěšně převzala štafetu první generace vozu ŠKODA OCTAVIA.
Novou kapitolu začala v roce 1964 psát ŠKODA 1000 MB s motorem vzadu a samonosnou karoserií. S jejími nástupci dosáhl fenomenálních výkonů norský zástupce značky ŠKODA John Haugland. Legendární ŠKODA 130 RS vyhrála svoji třídu mimo jiné na Rallye Monte Carlo i Rallye Akropolis (1977), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981). Již zmíněný John Haugland vynikl zvláště za volantem vozu ŠKODA 130 LR. Připomeňme především jeho vítězství ve třídě na silně obsazené RAC Rally (1985 a 1986).
Novodobá historie odstartovala nasazením hatchbacku ŠKODA FAVORIT v Rallye Monte Carlo. Posádka Pavel Sibera/Petr Gross s vozem ŠKODA FAVORIT zde zvítězila ve třídě F2 čtyřikrát v řadě (1991–1994). Mimo jiné značka ŠKODA získala pohár FIA pro F2 (1994). Nástupcem řady Favorit se stala FELICIA Kit-Car, za jejímž volantem dosáhl Stiq Blomqvist 3. místa v absolutní klasifikaci RAC Rallye 1996. V době debutu vozů OCTAVIA Kit-Car nastoupily do nejtěžšího světového šampionátu vozy kategorie WRC. OCTAVIA WRC dojela v roce 2001 třetí na náročné Safari Rallye. Na tratích se dařilo také následnému modelu FABIA WRC.
Nejvýrazněji se v mezinárodních i národních šampionátech prosadil automobil ŠKODA FABIA Super 2000, zatím nejúspěšnější model ve 115leté sportovní historii značky ŠKODA. Tovární posádce Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) se s vozem z Mladé Boleslavi s pohonem všech kol podařil historický úspěch – jako první posádka v historii získali ve dvou letech po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 dosáhli jezdci s vozy ŠKODA FABIA Super 2000 na celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů!
V roce 2015 slavila ŠKODA čtyři vítězství ve FIA Mistrovství světa (WRC 2) se svým novým soutěžním vozem ŠKODA FABIA R5. Automobil s pohonem všech kol, vybavený nejnovější technikou, bylo mezinárodní automobilovou federací FIA homologován 1. dubna 2015. Hned po první sezóně s novým vozem ŠKODA FABIA R5 zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku ŠKODA čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě. Tento vítězný vůz navíc získal i pět národních titulů.
V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (F/F) s vozy ŠKODA FABIA R5 na start FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Důstojně tak navazují na 115 let dlouhou tradici úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu.