Elektromobily nejsou pouze moderními vynálezy, ale jejich historie sahá hluboko do minulosti. A to napříč automobilovým průmyslem. Také Rusové měli v šedesátých letech minulého století svůj elektromobil.

Elektromobily jsou s námi již více než 180 let. Za vůbec první elektromobil se podle wikipedie považuje stroj sestavený nizozemským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem. Stalo se tak již v roce 1835, tedy zhruba půl století před prvním automobilem se spalovacím motorem.

Psal se rok 1976, když automobilka VAZ (Volzhsky Avtomobilny Zavod) představila koncept elektromobilu. Ten nesl označení VAZ-2102E a již podle samotného názvu lze poznat, že vycházel z model VAZ-2102. Ačkoliv šlo o kombi, i díky pohonnému ústrojí, bateriím a úložnému prostoru šlo o pouze dvoumístné auto. Státní komise schválila jeho malosériovou výrobu v roce 1979 schválila. V letech 1980 a 1981, kdy se vůz vyráběl, sjelo z výrobních linek 47 prototypů pojmenovaných nakonec jako VAZ-2801.

Ačkoliv karoserie vypadala na první pohled jako běžný žigulík, pod kabátem se to hemžilo změnami. VAZ umístil baterie vyrobené ze zinku a niklu do speciálního hliníkového rámu v podvozku, k nimž se dalo dostat speciálním konstrukčním poklopem v místě původních pravých zadních dveří. Elektromotor měl nepříliš vysoký výkon 25 kW/34 koní, díky čemuž byl schopen vyvinout maximální rychlost jen 87 km/h. Maximální dojezd se v ideálních podmínkách pohyboval až kolem 130 km, ale dobíjecích stanic a nebo míst, kde by se daly baterie dobít, bylo žalostně málo. Auto navíc bylo díky bateriím hrozně těžké.

Některé vyrobené vozy sloužily přímo v továrně VAZ, zaměstnanci s nimi převáželi poštu a nebo je používali pro služební cesty. Další modely putovaly na Ukrajinu, ale také do Moskvy, Kyjeva a na Krym. Elektrické žigulíky bylo možné zahlédnout i ve službách televizní opravny Galant v Záporoží. Dal se do něj naložit náklad o hmotnosti až 320 kg.