Dakarská karavana se rozjela. Úvodní trasa slavného závodu vedoucí z Limy do Pisca čítala pouhých 31 měřených kilometrů, ty však hned na začátku prověřily, jak si závodníci rozumějí s pískem. A také s navigací. Posádka žluté liazky s číslem 510 ve složení Macík, Tomášek, Mrkva prosvištěla úvodní krátkou etapu s jediným zaváháním. V navigátorsky náročném úseku se nechala zmást zkušeným bloudícím kolegou. Následný návrat na správnou cestu stál Martina Macíka a jeho kumpány z týmu Big Shock Racing pár minut, které v cíli znamenaly 15. pozici.
Svůj první dakarský start si užil také Jan Brabec, několikanásobný mistr ČR v motokrosu. Na motocyklu Husquarna do cíle dorazil s výborným časem, ale nečekaná penalizace za nenačtený kontrolní bod ho nakonec posunula na 108. pozici.

Macíkovu posádku zmátly bloudící dakarské legendy

Poté, co pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik Michal Mrkva zamávali z pódia tisícům nadšených peruánských diváků a na prvním přejezdu se kabina jejich kamionu otřásla při testu nové audio soustavy, přišel čas pustit se do závodu. „Franta jede krásně, nový motor neuvěřitelně šlape. Trochu jsme si zakufrovali. V jednom bodě jsem si nebyl jistý. Proti nám vyjel ostřílený kolega, a to nás znejistělo, protože úhel, který jsme jeli neodpovídal údaji v roadbooku. O kus jsme se vrátili a znovu se zorientovali. Nakonec jsme vyrazili na původní trasu, popojeli po ní jen o kousek dále a bod našli,“ popisuje průběh závodu navigátor František Tomášek. A Martin Macík dodává: „Já jsem byl v první etapě také opatrnější, nejel jsem střelbu. To v začátku nechci. Pár horizontů jsem probrzdil. Zvykám si na terén v Peru, který zatím z pozice řidiče neznám, zkouším využívat písek a průběžně zrychlujeme. V dunách pár minut nic neznamená. Už vím, jak na ně. Zítra nasadíme tempo,“ těší se na další etapu pilot Martin Macík a dodává: „Byl to prolog jako každý jiný a my jsme do něj šli s respektem.“

Jan Brabec si první etapu užil navzdory penalizaci

„Jelo se mi výborně, uvolněně, nebyl jsem vůbec nervózní. Jen v jednom bodě jsem zastavil a chvilku rozmýšlel kudy se vydat, takže jsem ztratil asi půl minutky. A v případě jedné duny jsem na moment váhal, kudy ji mám objet, abych nezapadl,“ popisuje závod Jan Brabec, který za jeden nenačtený kontrolní bod získal penalizaci. „Vůbec si neuvědomuji, že bych inkriminovaný bod minul. Byl mezi plotem a dunou. Kontroloval jsem ho několikrát. Ale nevadí. Zítra pojedu víc hlavou, budu se soustředit na navigaci a postupně si vše zažiji. Máme před sebou ještě 13 dní. Budeme makat dál,“ dodává Jan Brabec.

I během následující druhé etapy budou jezdci pokračovat v jejich písečném dobrodružství. Čeká na ně okruh v okolí Pisca, dlouhý 267 km a pořadatelé slibují další duny, kaňony a navigaci pro pokročilé.