Škoda nám jen pár týdnů po zahájení prodeje Superbu s karoserií liftback představuje praktičtější provedení tohoto modelu s karoserií Combi. A my jsme se s ním včera poprvé seznamovali v okolí německého Mnichova.
Karoserie kombi tady v tomto případě rozhodně není jen do počtu. Čeští zákazníci vozům s touto karoserií dávají přednost, vždyť ve střední třídě se podle statistik prodává 62 % kombíků. U předchozí generace modelu Superb to bylo dokonce ještě více: 65 % kombi proti 35 % liftback. A není se čemu divit. Základní objem kufru je 660 litrů a ten se dá po sklopení opěradel (páčkami z kufru nebo na opěradlech) dále zvětšit až na 1 950 litrů (liftback 625 / 1 760 litrů). Pokud si však do auta neobjednáte dvojitou podlážku, vznikne mezi podlahou kufru a sklopenými sedačkami schod. Do zavazadelníku je dobrý přístup rozměrnými pátými dveřmi, které je možné za příplatek otevírat elektricky. V takovém případě je lze otevřít klasicky tlačítkem nad RZ, dálkově stisknutím tlačítka na klíči, případně „kopnutím“ pod zadní nárazník. Je také možné nastavit si výšku otevření víka, hodit se to může třeba v situacích, pokud máte v garáži nízký strop a nebo jste menšího vzrůstu.
Škoda Superb vypadá s karoserií kombi dokonce snad ještě lépe než v případě liftbacku. Rozměrově jsou obě auta takřka shodná, kombi je však o 5 mm kratší. Důležité je, že hmotnost se se zvětšením karoserie zvýšila jen přibližně o dvacet kilogramů. Mezigeneračně se ušetřilo v průměru 75 kg.
Interiér je velmi prostorný, nad předním sedadlem nabízí Superb Combi 995 mm, nad zadním dokonce 1 001 mm, což je podle zástupců automobilky nejvíce v segmentu. Interiér působí vzdušným dojmem, zejména na zadních sedadlech, kde je možné si nohy téměř natáhnout, dámy si zcela bez problémů mohou dát nohu přes nohu. Při mých 180 cm výšky mi nad hlavou zbývalo místo na klobouk. Tím, že je Škoda Superb nejlepší z rodu, nemůže pro cestující na zadních sedadlech chybět třízónová klimatizace nebo vyhřívané sedačky. Roletky na zadních bočních oknech jsou samozřejmostí.
Doba pokročila, a tak i Superb nabízí bohatou moderní výbavu zahrnující nejen příjem digitálního rozhlasu, ale také televizního vysílání, dokáže ale vytvořit i hot spot pro připojení posádky k internetu. Tuto fotku jsme na náš facebookový profil dávali právě z wifi připojení vytvořeného samotným automobilem. K naší spokojenosti chybí snad už jen head-up displej.
Pro prví seznámení se Superbem Combi jsme si vybrali nejsilnější naftový dvoulitr s výkonem 140 kW/190 koní, točivým momentem 400 Nm, pohonem přední nápravy a manuální šestistupňovou převodovkou. Motor se po startu neprojevuje nijak znatelně, jeho utlumení je perfektní a vibrace prakticky nezná. Podobné je to i při jízdě.
Přibližně do 2 000 ot./min má však znatelnou turbodíru. Po překonání této hranice ale mohutně zatáhne a nepoleví až do 4 000 ot./min. Za touto hranicí už výkon negraduje, ale přišlo nám, že naopak pomalu klesá. Aby také ne, když maximální výkon je k dispozici mezi 3 500 až 4 000 ot./min a maximální točivý moment mezi 1 750 až 3 250 ot./min. S tím však souvisí to, že při okreskové rychlosti na šestku budete muset při předjíždění podřadit klidně i o dva stupně, aby se auto dalo výrazněji do pohybu. Šestka je ale dlouhá, a tak při dálniční sto třicítce točí motor zhruba 2 000 ot./min a přispívá tak k nižší spotřebě paliva. Se Superbem však není problém jet i rychlostmi kolem 200 km/h. Vzhledem k tomu, že prezentace byla naplánována v Německu a testovací trasa zahrnovala i dálnice, vyzkoušeli jsme, že i při takových rychlostech je auto směrově vysoce stabilní.
Z první krátké jízdy nelze s jistotou určit, jak na tom bude Superb se spotřebou paliva. V první polovině spíše klidnější jízdy maximální dovolenou rychlostí, často za kamiony, se spotřeba podle palubního počítače pohybovala kolem 6 l/100 km, po sportovnější jízdě do nadmořských výšek cca 1 200 mnm se vyšplhala k 9 l/100 km. Nutno však dodat, že jsme autu výjezd na vrchol nedali „zadarmo“.
Zdaleka nejlepší je na Superbu – jako na vůbec první škodovce – adaptivní podvozek DCC, který je spojen s jízdními režimy. Ty jsou čtyři (Eco, Comfort, Normal a Sport) + jeden vlastní, individuální. V komfortním režimu se auto jen tak pohupuje, naklání se a posádku konejší a přes nerovnosti se přenáší jako na vzduchovém polštáři. Režim Sport podvozek přitvrdí, ale stále je příjemně poddajný, není prkenný a nebál bych se říci, že i tak je Superb pohodlný. Nastavení adaptivního podvozku se mi zdá zatím ze všech aut koncernu Volkswagen, které ho mají, a se kterými jsem za poslední dobu jezdil, nejkomfortnější. Možná i proto je i na sportovní režim auto těžší na předek a má rozevlátější záď…
Škoda Superb Combi v nás stejně jako verze liftback zanechala veskrze pozitivní dojmy a její koupi vám s klidným svědomím můžeme doporučit. Za více prostoru za pátými dveřmi připlatíte snesitelných 30 000 Kč, základní cena s benzínovým motorem 1,4 TSI 110 kW ACT (s vypínáním „nepotřebných“ válců) startuje na částce 629 900 Kč, testované provedení (výbava Style) stojí minimálně 831 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb Combi
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.1 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.2
Délka:,4 846 mm
Šířka:,1 864 mm
Výška:,1 468 mm
Rozvor:,2 841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 525 kg
Objem zavazadlového prostoru:,660 / 1 950 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]