Škoda včera oficálně českým novinářům při dynamické prezentaci představila svůj nový model Kodiaq. Vyrazili jsme se s ním svézt i my, vyzkoušeli jsme hned dvě motorizace. A jaké v nás Kodiaq zanechal dojmy?
Co je Škoda Kodiaq?
Škoda Kodiaq je poměrně velké téma posledních měsíců. Informací vypouštěla škodovka poskrovnu, přesto se sem tam nějaký důležitý fakt objevil. To hlavní se však odehrálo 1. září, kdy byl vůz konečně oficiálně zcela odhalen v Berlíně. Zároveň automobilka uvolnila veškeré informace.
Zásadním faktem je to, že Kodiaq stojí na modulární podvozkové platformě koncernu Volkswagen označované jako MQB. V tomto případě jde o její prodlouženou verzi označovanou jako MQB-B, kterou používá také například Škoda Superb. To znamená, že poháněna mohou být přední nebo všechna kola prostřednictvím systému Haldex.
Kodiaq sice není žádný obr, je to ale kus auta. Jeho karoserie působí docela mohutně. Na délku měří 4 697 metru, což je o 5 cm více než Škoda Octavia. Vcelku dlouhý je také rozvor, který činí 2 791 mm.
Škoda Connect: bohatá konektivita
Kromě toho, že automobilka s tímto modelem vstupuje do nového segmentu, v němž se nikdy předtím neprezentovala, přináší i nové možnosti konektivity. Rozděluje ji na dvě části.
První z nich se nazývá „Care Connect“ a skrývá v sobě bezpečnostní volání v případě nehody, které bude brzy v Evropě pro všechny nové vozy povinné.
Další částí tohoto systému je tzv. vzdálený přístup do vozu. V tomto případě půjde auto na dálku „zkontrolovat„, tedy zjistit, kde se nachází, udělat základní diagnostiku řídících jednotek, resp. vypsat chyby, ale také například nastavit okruh (podle GPS), ve kterém se auto může pohybovat (např. do 20 km od hranice vašeho města) a nebo nastavit maximální rychlost. Pokud tyto hodnoty překoná, přijde majiteli vozu (resp. na předem navolené telefonní číslo) SMS zpráva o tom, že tyto parametry byly porušeny. Auto si umí také hlídat servisní prohlídky a o tom, že se jejich termín blíží, informovat nejen řidiče, ale rovnou i servisního partnera. Ten se nastavuje přímo v aplikaci a vybrat si lze jednoho přesně podle vašich preferencí.
Službu vzdáleného přístupu budou mít všechny nové Kodiaqy a později i všechny ostatní modely značky. Služba bude první rok zdarma a automobilka zaručuje její bezchybnou funkčnost po dobu životnosti řídícího modulu (ta je stanovena na 14 let). Poplatek po prvním roce ještě není stanoven přesně, zhruba půjde o tři tisíce Kč za dva roky, o ročním prodlužování se nemluvilo.
Druhou součástí systému Škoda Connect je „Infotainment online“, který například umí v navigaci ukázat cílovou destinaci prostřednictvím Google View, takže až dojedete na místo, nebudete to muset složitě hledat. Umí také ukázat kapacitu parkovišť a nebo aktuální ceny pohonných hmot. Tato služba je dostupná pouze pro vozy s navigací. S navigací Amundsen je zdarma první rok, s navigací Columbus dokonce tři roky.
Šikovný je také fakt, že vestavěná navigace spolupracuje s Tom Tomem, pomocí něhož umí včas zachytit dopravní zácpy a zvolit ideální objízdnou trasu. K tomu, aby aplikace fungovala bezchybně, bude však potřeba dodat ji internet z vašeho mobilního telefonu a nebo se k internetu připojit jinak. Pro Amundsen bude k dispozici jakási klíčenka, která v sobě bude mít slot na SIM kartu. Klíčenka se pak jen zastrčí do zdířky v autě. Nevýhodou je fakt, že půjde pouze o modul podporující maximálně 3G, nikoliv znatelně rychlejší LTE.
Až sedm míst k sezení
Interiér Kodiaqu, respektive jeho design není vlastně žádným překvapením. Podobný vzhled je možné vídat ve většině ostatních (nových) modelů značky. Velmi dobrou ergonomií – až na displej navigace umístěný poměrně nízko – to začíná, použitými materiály pokračuje a prostorem konče.
Vůz je v nabídce jak s 5místným, tak i se 7místným interiérem. Zadní dvě sedadla se ale rozhodně nedají nazvat pouze nouzovými a v pohodě (nikoliv pohodlně) se tam posadí i dospělý člověk. Jedinci se vzrůstem nad 190 cm budou ale dřít hlavou o strop. Spousta prostoru je také na sedadlech druhé řady.
Zadní řada sedadel je složená v podlaze kufru, manipulace s nimi je ale jednoduchá a jistě ji zvládne i sličná slečna. Podlaha je v tomto případě téměř rovná, ale zmenší se objem zavazadlového prostoru. Pětimístné provedení má v ideálních podmínkách obří objem kufru, který činí až 720 litrů zavazadel. Na druhou stranu pokud bude interiér připraven k odvozu sedmi lidí, zmenší se kufr na 270 litrů.
Konečně za volantem
Jízdy jsme zahájili s jednou z možných nejprodávanějších verzí. Šlo o motor 2.0 TDI 110 kW s dvouspojkovým DSG a pohonem všech kol. Kombinace, kterou podle nás zvolí velká spousta zákazníků. A troufám si tvrdit, že je to k naturelu i určení tohoto vozu ideální pohonná jednotka. Výkonově dostačující, navíc velmi dobře odhlučněná. Díky vyššímu točivému dostupnému v nižších otáčkách není třeba motor k nějakému výkonu příliš točit. V nabídce je ale i silnější verze 2.0 TDI se 140 kW, to je výhradně spojeno s pohonem všech kol i DSG.
Po krátké jízdě jsme přesedli do benzínové verze s 1.4 TSI 110 kW, opět s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Pokud se nám líbilo odhlučnění u naftového motoru, pak u tohoto benzínového to bylo ještě mnohem lepší. Po rozjezdu se neozývalo prakticky nic.
Jenže stačilo výrazněji sešlápnout plynový pedál, převodovka podřadila a pokud byl motor v záběru nad čtyřmi tisíci otáček, jeho zvuk naopak nebyl příliš tichý a dokonce ani uchu lahodící. Benzínová verze také trpěla vyšším aerodynamickým hlukem. To nám potvrdili i zástupci z automobilky, je prý trochu jiná přepážka u motoru.
S benzínovým agregátem bylo auto na zvolené opravdu klikaté trase agilnější, než s naftovým. Ochotněji se stáčelo do zatáček a karoserie se příliš nenakláněla. Mluvím ale o verzích s adaptivními podvozky DCC ve sportovním režimu. Jak se budou vozy chovat na běžném neadaptivním podvozku nedokážeme zatím říci.
Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními podvozku (ale i zbytku celého auta) jsou poměrně znatelné. V komfortním režimu Kodiaq překvapil, protože narozdíl od Superbu není v tomto jízdním režimu jízda tak houpavá a opravdu by se dala nazvat komfortní. V normálním režimu je podvozek tužší, přesto se s nerovnostmi umí poprat velmi statečně. No, a v tom sportovním samozřejmě ztvrdne, ale nezkamení. Myslím, že zvolená nastavení se technikům i inženýrům povedla.
Od podvozků se přitom neozývaly žádné rány, přesto je potřeba dodat, že silnice na Mallorce, kde jsme s autem jezdili, zdaleka nedosahují nekvalit těch českých. Přesto se tu a tam nějaký zvlněný povrch nebo retardér objevil.
V obou případech jsme se nemuseli starat o řazení, o to se postarala převodovka DSG. S naftovým motorem spolupracovala lépe, nemusela tak často podřazovat, protože si s akcelerací často poradil točivý moment, leč u benzínové verze se častějšímu nevyhnula. Směrem nahoru je vše bez problémů a rychlé, při řazení dolů se občas převodovka zamyslela a trvalo jí to déle. To může být problém zejména ve chvílích, kdy je potřeba rychle předjíždět. Také při rozjezdu si občas zacukala, to měly společné obě motorové verze.
První dojmy veskrze pozitivní
Při prvním krátkém seznámení v nás nová Škoda Kodiaq zanechala poměrně pozitivní dojmy. Pár desítek kilometrů ale neodhalí klady a zápory auta natolik, abychom dělali velké soudy. Na to si počkáme až na klasický redakční test.
Ceny jsou nastaveny poměrně dobře. V nabídce jsou zatím tři výbavové linie (prý ale jistě nezůstane u nich a těšit se můžeme i na nějakou sportovněji laděnou). Základní cena výbavy Active je stanovena na 677 900 za verzi 1,4 TSI 110 kW DSG, resp. 1,4 TSI 110 kW DSG. Zatím vrcholná verze 2,0 TDI 140 kW 4×4 DSG vyjde ve výbavě Style na základních 950 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.
A že jde o ceny nastavené dobře potvrzuje fakt, že podle slov Luboše Vlčka, šéfa české prodejní organizace, byla již včera překonána hranice 1000 závazných zákaznických objednávek. To je po cca měsíci, kdy lze vůz objednávat, a přihlédnutím k faktu, že s autem zákazníci ještě nejeli a možná ho ani neviděli naživo, velmi zajímavá zpráva…
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5522″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]