Nová Škoda Fabia Combi byla představena společně s hatchbackem už na podzim na autosalonu v Paříži, zatím jsme ji ale na silnicích potkat nemohli. Zatímco krátká verze Fabie se už nějaký ten pátek prodává, kombík se na trh teprve chystá. Vydali jsme se do Francie, abychom se na něj podívali a projeli se s ním. A co jsme zjistili?
V prvé řadě to, že mezigeneračně auto narostlo do všech směrů, je o 10 mm delší, o 90 mm širší a o 31 mm nižší. Prostornější je také interiér, vpředu je širší o 21 mm a je celkově o 8 mm delší. Nabízí také v základu o 35 litrů větší kufr. Nová generace Fabie stojí na upravené podvozkové platformě MQB, kombík se oproti hatchbacku prodloužil o 265 mm (3 992 mm vs. 4 257 mm), ostatní rozměry zůstaly beze změny.
Auto vypadá dobře, líbí se mi dokonce o fous víc než hatchback. Kombíku sluší výrazné barvy (např. žlutá nebo červená), ale ani s obyčejnější bílou nebo stříbrnou chybu neuděláte. Jen ta černá není úplně to pravé ořechové, protože zaniknou její ostré rysy, zadní světla s černým rámečkem vypadají menší a to celkovým proporcím příliš nesvědčí.
Příplatek za praktičtější karoserii je pouhých 10 000 Kč. Škoda Fabia Combi nabízí v základu až 530 litrů (bez rezervního kola) zavazadlového prostoru, tedy přesně o 200 litrů více než hatchback. Po sklopení zadních sedadel (sklápějí se sedáky i opěradla) vzroste objem až na 1 395 litrů, mezi podlahou a sklopenými sedačkami však zůstane schod. Kufr je tvarován pravidelně, nabídne délku až 155 cm a šířku 96 cm. Nákladová hrana je ve výšce 611 mm.
Motorová paleta Fabie Combi kopíruje nabídku hatchbacku, vypadl z ní jen nejslabší tříválec 1,0 MPI 44 kW. Přece jen jde o poměrně slabý motor, který by mohl mít s naloženou Fabií problémy. Všechny motory jsou zcela nové a plní normu EURO6, která vstoupí v platnost v září letošního roku. Vyzkoušeli jsme slabší z přeplňovaných TSÍček.
Pod kapotou jsme měli čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 66 kW. Na naplánované testovací trase, která se motala od pobřeží až do hor, po okresních silnicích, ve městě, ale i na dálnici, jsme si vyzkoušeli všechny jízdní režimy. Motor je v nejnižších otáčkách mdlý, zatáhne až kolem dvou tisíc. Zátah negraduje, nečekejte výraznou výkonnovou špičku. Výkonu sice nemá na rozdávání, nicméně rychlé s ním auto být umí, jen budete muset víc řadit. Po testovacím dni a po svižně projeté trati dlouhé cca 180 kilometrů jsme na palubním počítači odečetli hodnotu 6,4 l/100 km. Troufnu si tvrdit, že do Fabie je slabší z TSÍ-ček ideální volbou.
Motor doplňuje podvozek, který je i u Combi opravdu povedený. Pocitově mi přišel trochu tvrdší než u krátké verze, nicméně stále hraje spíše na komfortní notu. Problém mu nedělaly nástrahy města ani rozbité silnice či ostřeji projížděné horské okresky. Agilnímu chování Fabie pomáhá ve všech verzích standartně XDS+, které v zatáčce vnitřní kolo přibrzdí a pomocí diferenciálu přenese více výkonu na kolo vnější. Díky tomu se auto do zatáčky lépe stočí. V opravdu rychle projížděných zatáčkách bylo cítit rozevlátější zadní část než u krátké verze (rozvor je stejný, delší je zadní převis) a komfortnější naladění podvozku.
Za volantem je jednoduché najít si ideální pozici. Volant je nastavitelný výškově i podélně ve velkém rozsahu, posez je oproti předchozí generaci (z té vycházelo totiž také MPV Roomster) mnohem nižší. Tvrdé plasty palubní desky nevadí, protože na pohled vypadají pěkně a nevyluzují žádné pazvuky. Ovládání palubních přístrojů a ovladačů je intuitivní, z ostatních modelů dobře známé a vše je při ruce. Škoda, že elektricky ovládaná okna nelze stáhnout jedním dotykem, komfortní stahování je totiž k dispozici pouze pro řidičovo okno.
Změnou, která se do výroby teprve chystá, je na základě stížností od novinářů a zákazníků změna navigace, resp. přidání vestavěné navigace do nabídky příplatkových prvků. Dosud jste se museli spolehnout na často nepříliš spolehlivé navigování přes telefon prostřednictvím MirrorLinku, ale to se od 22. týdne roku 2015 (cca konec května) mění. V nabídce se objeví vestavěná originální navigace Amundsen.
Škoda Fabia se povedla, jak ve verzi hatchback, tak i v praktičtějším Combi. V segmentu B, tedy v malých vozech, nebude mít složitou práci. Tento segment dlouhodobě klesá a kombíky nabízí jen velmi málo značek. Konkurovat jí tak může snad jen Renault Clio Grandtour nebo SEAT Ibiza ST.
Automobilka očekává, že bude prodávat přibližně 40 % kombi a 60 % hatchbacků.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Fabia Combi
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 197 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,66 kW/90 koní v 4 400 – 5 400 ot./min
Točivý moment:,160 Nm v 1 400 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.0 s
Maximální rychlost:,185 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0 / 4.0 / 4.7
Délka:,4 257 mm
Šířka:,1 732 mm
Výška:,1 467 mm
Rozvor:,2 470 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 133 kg
Objem zavazadlového prostoru:,530 / 1 395 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]