Opel představuje modernizované modely Mokka X a Zafira. Svezli jsme se s nimi po českých dálnicích a okreskách v rámci prvního seznámení. V rámci toho jsme se také podívali na systém Opel OnStar, který právě začal naplno fungovat také v České republice a dalších zemích Evropy.
Začněme s menším z nich: Opel Mokka X. Modernizace přinesla nejen proměněný vzhled, ale také nový infotainment, vylepšenou konektivitu nebo systém Opel OnStar, ale také nový název. Písmeno „X“ nově dostanou všechna SUV automobilky, Opel s nimi přijde brzy.
Původní tvary modelu jsou zachovány, změnily se však tvary přední části, kam přibyla nová LED světla, maska i nárazník a podobně se měnilo také vzadu, ačkoliv ne tak výrazně.
Výraznou změnou jsou přední světla AFL LED (Adaptive Forward Lighting LED), která nahrazují dosvadní bixenonové světlomety. Světla jsou adaptivní, nikoliv však tak chytrá jako LED Matrix u Astry. Neumějí upravovat rozsvěcovat a zhasínat jednotlivé segmenty, nemají žádné pohyblivé části, , umějí se ale přizpůsobit v 9 situacích, např. pro jízdu ve městě, na dálnici, do zatáček, v mlze a podobně.
To interiér se změnil radikálněji. Verze před modernizací měla v interiéru změť tlačítek, modernizovaná verze se jich zbavila i díky velkému (za příplatek) až 8″ dotekovému displeji navigace a multimediálnímu systému IntelliLink. Pozměněný design ale není to hlavní, čím je Mokka X nová. Důraz byl kladen i na bezpečnost, takže vůz dostal poslední verzi kamery Opel Eye, která umí číst dopravní značky, přepínat světlomety (tlumená/dálková), upozornit na nechtěné opuštění jízdního pruhu či upozornit na blížící se překážku, pokud řidič nedává pozor. Novinkami jsou také například bezklíčkové zamykání a startování Open & Start nebo přední sedadla AGR.
Tím nejzásadnějším je však systém Opel OnStar, o kterém si řekneme něco o několik řádků níže. Samozřejmostí je možnost konektivity prostřednictvím systémů Apple CarPlay nebo Android Auto. Interiér nyní působí přehlednějším dojmem.
Kabina je vpředu prostorná, nabízí vyšší posez, přesto zbývá spoustu místa pro hlavy cestujících. Na zadních sedadlech je to horší, přesto si „za sebe“ při svých 180 cm vcelku bez problémů posadím. Rodinné auto však Mokka X není, zavazadlový prostor je se svým objemem 356 litrů (1 372 litrů po sklopení opěradel) vskutku malý.
Motorová paleta byla rozšířena a nabízí výhradně přeplňované čtyřválcové motory. Svezli jsme se s naftovou verzí 1.6 CDTI 100 kW s pohonem všech kol AWD a s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor je po startu poměrně tichý, ale při ustálené jízdě po dálnici je projev auta poměrně hlučný. Výkonová křivka motoru je plochá, motor příjemně zrychluje už od nízkých otáček, nemá ale příliš cenu ho vytáčet, nahoře se nic moc neděje. Vyhovuje mu spíše klidná jízda.
Inteligentní systém pohonu všech kol s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou rozděluje točivý moment podle potřeby na jednotlivé nápravy v poměru od 100:0 až do 50:50. V běžných podmínkách jezdí Opel MOKKA X s pohonem pouze předních kol, což přispívá ke snížení spotřeby paliva, pohon všech kol se samočinně aktivuje vždy při rozjezdu vozu a také pokud to vyžadují jízdní podmínky (tzv. “active on demand”).
Podvozek je tužší, auto se příliš nenaklání, vyšší stavba karoserie se projeví hlavně při přesunu hmotnosti, zejména při přejíždění z levé do pravé zatáčky a podobně. Podvozek umí většinu výtluků a nerovností umně odfiltrovat, nezřídka kdy však za doprovodu nápadné tlumené rány.
Potěšující je spotřeba paliva, která se ani při svižnější jízdě nepřehoupne přes šestilitrovou hranici, hodnoty, které bude ukazovat palubní počítač tak budou v drtivé většině případů začínat pětkou.
Už teď jsme zvědaví, až se nám na konci listopadu dostane nový Opel Mokka X na déle, vypadá to na poměrně výraznou změnu k lepšímu. Podle ceníku navíc toto kompaktní SUV začíná na poměrně slušných akčních 377 900 Kč, nejlevnější čtyřkolka je za akčních 503 900 Kč.
Dalším modernizovaným modelem je Opel Zafira, velkoprostorové MPV, které ma u Opelu již poměrně bohatou tradici. V nové verzi navíc z názvu zmizelo slovo Tourer.
Zafira přijiždí s novým designem, výrazněji se proměnila přední část, odkud zmizely prvky černého plastu pod hlavními světlomety, které byly u verze před modernizací, a které Opel nazýval „bumerangy“. Světla dostala podobně jako u Mokky X techniku AFL LED, LED Matrix jako u Astry bohužel také nedisponují. Zadní světla nově dostala techniku LED.
Opět stejně jako u Mokky X, doznal interiér změny hlavně z hlediska redukce tlačítek a modernizace multimediálního systému. Navigace je tu však jiná, je sice také doteková, ale tlačítka nejsou vespod 7″ displeje, ale v plochách kolem displeje, podobně jako to má třeba Renault Talisman.
Palubní systém Intellilink opět umí funkcí MirrorLink, která umí zrcadlit displeje mobilních telefonů (díky CarPlay nebo Android Auto). Oba nové modely umějí díky vestavěné SIM kartě vytvořit 4G/LTE Wifi hotspot, k němuž se může najednou připojit až 7 různých zařízení. Jeho aktivace je však, podobně jako systém Opel OnStar zpoplatněna. Služby Opel OnStar za 249,90 Kč/měsíc nebo 2 499 Kč/rok, Wifi hotspot 3 900 Kč za rok a limitem 100 GB, je možné si však zaplatit také měsíc nebo den (všechny částky jsou s DPH).
Interiér je praktický, jak je u Zafiry po generace zvykem. Na přání mlže být vybavena třemi řadami sedadel (tz. systém Flex7), díky čemuž se vůz stane sedmimístným. Přední sedadla mohou být za příplatek AGR, tedy se zdravotním certifikátem, takovou možnost nenabízí podle zástupců automobilky žádný z konkurentů. Cestující na předních sedadlech mohou využívat také multifunkční středovou konzoli FlexRail. Ta se nachází mezi předními sedadly a díky systému hliníkových kolejnic je možné ji různě posouvat a jednotlivé segmenty měnit. V neposlední řadě je možné připlatit si za integrovaný nosič jízdních kol FlexFix, který se nachází v zadním nárazníku.
Neméně praktický je zavazadlový prostor, jehož základní objem je 710 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel se jeho objem zvětší až na 1 860 litrů. Pokud je vůz sedmimístný, pokud sedadla nejsou potřeba, dají se sklopit do podlahy tak, že nepřekážejí.
Pod kapotou nové Zafiry mohou být motory benzin, naftu, LPG nebo CNG s výkony od 88 kW/120 koní do 147 kW/200 koní. My jsme se svezli s dvoulitrovým vznětovým motorem o výkonu 125 kW/170 koní se šestistupňovou automatickou převodovkou. Motoru -podobně jako modelu Mokka X – nedělají problém nízké otáčky, v těch vyšších toho ale už moc nepředvede. Převodovka si s motorem rozumí a snaží se ho držet v ideálních otáčkách nejen z hlediska spotřeby paliva, ale také hluku či výkonu.
Největším překvapením byl podvozek, náš vůz byl vybaven adaptivním podvozkem FlexRide, který i přes přítomnost velkých 19″ disků dělal ze Zafiry příjemný kočár. Testovací trasa vedla prakticky stále po dálnici D1, kde jsme měli možnost si ho z hlediska komfortu důkladně vyzkoušet. Nabízí režimy Normal, Sport a Tour. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou opravdu znatelné, na komfortní režim Tour podvozek dálnici prakticky zcela „vyžehlil“ a auto se na ní jen tak příjemně pohupovalo. Sportovní režim nám dal naopak pocítit veškeré nerovnosti a těch, jak jistě víte, je nejstarší česká dálnice plná.
Po nahlédnutí do ceníku uvidíme, že základní akční cena je 455 900 Kč, testovaná nejvýkonnější vznětová verze v nabídce vyjde s automatickou převodovkou minimálně na akčních 666 900 Kč.
To, co je oběma těmto modelům i nové Astře společné, je systém Opel OnStar.
Systém Opel OnStar je ve vyšších výbavách v základní výbavě, jeho měsíční provoz je však po prvním zkušebním roce zdarma za poplatek. Po uhrazení poplatku pak bude možné využívat všechny funkce, které tento systém nabízí. Jde zejména o funkce komfortní a bezpečnostní.
Výhodou je to, že o svém voze můžete mít přehled kdykoliv a neustále. Pomocí internetového portálu MyOpel nebo aplikace do mobilního telefonu vidíte, kde auto je, „v jakém je stavu“ (odemčeno/zamčeno, jednoduchý technický stav, a podobně). Je možné vůz také na dálku odemknout nebo zamknout a nebo aktivovat funkci alarmu (auto pak bude troubit a bude blikat blinkry).
Pokud budete chtít někam jet podle navigace, je možné to pak provést několika způsoby. Buď klasicky, po staru zadáte cíl do navigace prostřednictvím displeje a nebo si ho tam po novu zadáte jinými dvěma způsoby: pošlete si ho tam z telefonu a nebo vám ho tam pošle operátor.
Tomu se dovoláte jednoduchým stiskem modrého tlačítka, které je součástí systému Opel OnStar a nachází se na stropě (s výjimkou modelu Cascada nebo vozů s panoramatickým čelním sklem, kde je v zrcátku). Doplňují ho ještě červené tlačítko SOS, které slouží pro případ nouze a tyto hovory jsou odbavovány přednostně. Po stisku tlačítka bude automaticky spojen hovor do britského Lutonu, kde sedí operátoři. Podle nastaveného jazyka vašeho infotainmentu se hovor dostane k příslušnému operátorovi – budete-li mít nastavenou češtinu, bude to Čech nebo Slovák, bude-li to portugalština, zvedne to Portugalec a podobně. Je úplně jedno, v jakém státě zrovna budete.
Tento systém je spojen s bezpečnostními systémy ve voze, a tak je schopen automaticky volat pomoc v případě nehody – pokud vystřelí airbagy, automaticky e spojen hovor s operátorem, který vám zavolá a zjišťuje, v jakém stavu je posádka. Pokud posádka nereaguje, posílá na místo nehody (auto odešle GPS souřadnice, kde k nehodě došlo) složky integrovaného záchranného systému.
Díky vestavěné GPS (jejíž funkce se dá vypnout) je možné znát polohu vozidla. To může být dobré, pokud vám někdo vůz ukradl. Operátoři tak mohou policii poskytnout data včetně GPS souřadnic a nebo je možné vůz na dálku deaktivovat. Stane se tak po prvním zaparkování vozu a deaktivaci motoru. Při dalším startování už automobil nepůjde nastartovat.
Možností, které systém Opel On Star umí, je mnohem více, veškeré funkce jsou však závislé na GPS signálu a signálu mobilního operátora. Podrobnější informace lze nastudovat například na webových stránkách českého importéra vozů Opel.