První jízda: Peugeot 208 GTi a 2008

Autor: Anina Russová - 20. 6. 2013


Minulý týden jsme dostali příležitost vyzkoušet si dvě novinky ze stáje automobilky Peugeot na okruhu CzechRing v Hradci Králové. Nový crossover s označením 2008 a malý a hodně rychlý hatchback s označením 208 GTi. Celý den nám krásně svítilo slunce a na CzechRingu bylo od samého rána živo. U okruhu netrpělivě čekalo několik naleštěných GTi, na které jsme se všichni hodně těšili. Kousek vedle, na boční cestě, bylo připraveno zase několik hrdě vyhlížejících 2008. Prostě další ideální čtvrtek

Jako první mi do ruky padl zbrusu nový crossover Peugeot 2008. Ten se drží současného velice oblíbeného stylu kombinujícího příjemný a komfortní městský provoz s možností opuštění silnice – bohužel nenabízí se s pohonem všech kol. My jsme si na okolních silnicích a polních cestách vyzkoušeli 2008 s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru a o výkonu 84 kW/120 koní.

Peugeot 2008 působí na první pohled hodně robustním dojmem,ale zdání klame. Jeho rozměry jsou pouhých 4 159 mm na délku, 1 739 mm na šířku a 1 570 mm na výšku. Uvnitř vozu je i přesto opravdu dostatek místa. Jediné, co mi celkový dojem trochu kazilo, byla opravdu robustní palubní deska a neskutečně miniaturní volant. Takový volant se do interiéru ani k celkové koncepci vozu nehodí. Jinak je ale pozice řidiče opravdu příjemná. Vše je krásně na dosah ruky a maximálně intuitivní, nebude potřeba přemýšlet nad tím, kde se přidává ventilace či kde se ladí rádio.

Motor byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Neměli jsme možnost ji zkoušet nějak dlouho, ale i za těch pár kilometrů za ni musím Peugeot pochválit. Rychlosti mají sice delší dráhy, ale na své místo vždy zapadnou přesně a bez jediného zaškobrtnutí.

Nedalo nám to a museli jsme na jedné trošku zblácenější polní cestě vyzkoušet systém Grip Control, který má nahradit pohon všech kol. Tento systém, umožňuje používat 2008 díky posílené pohyblivosti i v podmínkách s nižší přilnavostí povrchu tak, že využívá elektronické prvky, kterými je již vůz vybaven – nastavení ESP, ABS a podobně. Světlá výška je slušných 16 cm. Multifunkční a pružný systém se přizpůsobí danému terénu. Působí na přední kola, ale stále nechává řidiči možnost zvolit si, zda zařízení bude fungovat v režimu Standard nebo zda ovladačem na středové konzole zvolí jeden z  režimů v nabídce: Sníh, Terén, Písek nebo ESP Off. Do našich podmínek jako dělané, protože většina lidí hledajících podobně stavěný vůz si ho koupí kvůli vyšší stavbě karoserie, ale bez pohonu všech kol.

Velkou pochvalu si jednoznačně zaslouží také podvozek, jenž byl na silnici přesný a přesto komfortní a na polní cestě zase výborně tlumil rázy od kol.

I po opravdu krátké projížďce si myslím, že Peugeot 2008 má velice dobře našlápnuto k tomu, aby své konkurenci zavařil. A to i vzhledem k ceně, která u námi testovanému vozu byla 446 000 korun. Základní cena startuje na 300 000 Kč. Na velké soudy si budeme muset počkat na klasický redakční test.

[nggallery id=2280]

Druhým vozem byla dlouho očekávaná sportovní novinka Peugeot 208 GTi, jehož odkaz je více než jasný. Vzhledem i pojetím má navázat na Peugeot 205 GTi, který se díky svým jízdním vlastnostem a úspěchům v motoristickém sportu stal doslova legendou.

Peugeot 208 GTi má pod kapotou přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,6 l s výkonem rovných 200 koní (147 kW). Motor je spojen s novým výfukovým potrubím, které ihned po nastartování dá řidiči i všem okolo jasně, ale decentně najevo, že nejde o žádnou udýchanou městskou nákupní tašku. To na první pohled řekne také vzhled vozu, jenž v sobě kombinuje sportovní geny s těmi elegantními. Ty sportovní zastupuje například dvojitá koncovka výfuku nebo chromová lišta kolem oken, která vede po celém boku a postupně se rozšiřuje. Zakončena je podpisem odkazujícím právě na 205 GTi.

Povedená sportovní atmosféra dýchá i z interiéru. Kabina je laděna do červené a černé barvy v kombinaci s kartáčovaným hliníkem. Celek je propracován do nejmenšího detailu. Obzvláště povedené jsou sedačky s velmi slušným bočním vedením čalouněné v kombinaci kůže a látky a s prošíváním červenou nití. Na první posed jsou opravdu skvělé a myslím, že ani jízda po městě s nimi nebude nejmenším problémem. Správný posez za volantem jsem sice pár okamžiků hledala, ale když jsem ho našla, byl ideální.

Narozdíl od 2008 jsme se s 208 GTi proháněli přímo po CzechRingu. I když šlo jen o pár zkušebních kol, GTi jsme důkladně vyzkoušeli.  Trochu mi při jízdě chyběla větší komunikativnost od plynového pedálu a od řízení. Plynový pedál se dá totiž sešlápnout skoro jen myšlenkou, takže se nedal tak dobře dávkovat, stejně jako brzdy, které navíc nečekají na zběsilou jízdu po závodním okruhu a už po jednom ostrém kole jsou trochu unavené. Při svižné jízdě po okreskách však budou naprosto optimální.

Ubrat na komfortu a přidat na sportovnosti mohl i podvozek. Ten je totiž typicky francouzský (ach ta otřepaná klišé…), tedy poněkud měkčeji naladěný. Od sportovního vozu bych čekala méně náklonů v zatáčkách a více ochoty držet ideální stopu. Ani přes měkký podvozek a nekomunikativní pedály nejde říct nic jiného, než že ten prcek je fakt dobrej! :) I když už jsem v několika zatáčkách měla pocit, že svleču gumy jak pískaly, stále se auto se svou francouzskou zarputilostí drželo silnice a i zvolené stopy.

Už se těšíme na konec října, hádejte proč…. :)

[nggallery id=2281]

Na okruhu nám dělal společnost i skvělý pilot rallye Honza Černý. Ten nám všem názorně předvedl, že brzdy vlastně na tomto okruhu nejsou potřeba, hlavní je, že funguje ručka… :D

Přiznávám, že po dlouhé době jsem si pracovní čtvrtek vážně užila. 208 GTi mě na okruhu bavil a 2008 zase v běžném provozu překvapila. Doufám, že oba vozy už brzy vyzkoušíme v podrobném redakčním testu! :)

[nggallery id=2282]

-AR-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru