Nová generace Opelu Astra si sice svou výstavní premiéru odbyde až za necelé dva týdny na autosalonu ve Frankfurtu, ale české zastoupení automobilky si pro česká média připravilo statickou ochutnávku už včera. Teď vám jen povíme, jak se nám nová Astra líbí, prohlížet jsme si ji mohli pouze staticky. První jízdní dojmy jsou naplánovány na polovinu září.
Jde již o 11. generaci kompaktního modelu automobilky Opel. Vše začalo modelem Kadett už v roce 1936 a toto označení vydrželo až do roku 1991, kdy se s příchodem další nové generace dočkalo auto nového jména Astra. Aktuálně přicházející generace tak má označení Astra K. Za celou dobu se prodalo na 24 milionů vozů Kadett a Astra.
Nová generace se oproti předchůdci zmenšila. Do délky naměříme více o 49 mm, do výšky o 26 a rozvor se protáhl o 23 mm. Přesto nabízí více vnitřního prostoru, například prostor pro kolena vzadu je o 35 mm delší. S nižšími vnějšími rozměry přišla také dieta, mezigenerační snížení hmotnosti je 120 kg, v tom nejlepším možném případě dokonce až 200 kg. Pod kapotou Astry se objeví motory nové generace. Ze začátku budou na výběr čtyři (tři benzínové, jeden naftový) s výkony od 77 kW/105 koní do 150 kW/200 koní.
Nová Astra bude první kompaktním vozem, který dostane adaptivní světlomety IntelliLux LED Matrix, vystavené auto je bohužel nemělo, a tak vám nemůžeme říct, jak vypadají. Automobilka ale slibuje, že díky jejich svítivost bude možné zpozorovat případné překážky při rychlosti 80 km/h o 30-40 metrů dříve a na reakci tak bude o 1,3 – 1,8 sekundy více času. Současně budou umět přepínat automaticky dálková světla a odclonit protijedoucí a před sebou jedoucí automobily tak, aby nebyl přerušen světelný tok dálkového světla a přesto ostatní řidiči nebyli oslnění.
Astře nebudou chybět samozřejmě ani moderní asistenční systémy. Auto tak bude moci být vybaveno například systémem Traffic Sign Assistant, který umí číst značky; systémem Lane Keep Assist a Lane Departure Warning, jenž budou hlídat jízdu v jízdních pruzích; Following Distance Indication sledující vzdálenost od auta před Astrou; Forward Collision Alert upozorňujícího na riziko čelního střetu, Collision imminent Braking s krizovým brzděním před překážkou pro co nejmenší škody při nehodě, Side Blind Spot Alert hlídání mrtvých úhlů a nebo automatický parkovací asistent Advanced Par Assist.
A jak nová generace vypadá? Naživo jde o pěkné auto, které si zachovává některé prvky automobilů Opel, ale designéři se nebáli do toho pořádně „říznout“. Hodně se mi líbí zadní světla ve tvaru hokejky, která odkazují na tvar denního svícení. Nejvíce jsem však překvapen z interiéru, ve kterém šel Opel z extrému do extrému. Z původně „přetlačítkovaného“ interiéru vytvořil dotykový interiér… U nové Astry je ale vše jinak. Opel oba tyto extrémy zkombinoval do příjemného celku. Tlačítek není ani mnoho, ale ani málo, navíc se nemusíte prodírat dotykovým displejem (s novou grafikou) a funkce v něm hledat. V neposlední řadě má Astra nový klíč.
Auto nás při prvním dotyku příjemně překvapilo. Už teď jsme zvědaví, jak bude jezdit. Dozvíme se to už za dva týdny.