Téměř po třiceti letech – s poněkud delší pauzou po svém zrodu, ale s o to větším úspěchem se na výsluní pozornosti vrací zpět pokroková převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK). Ta se během pouhých pěti let stala bestsellerem. Zcela nové Porsche 911 GT3 je vybaveno absolutně nejrychlejší a nejúčinnější dvouspojkovou převodovkou Porsche (PDK), kterou kdy Porsche použilo v sériových automobilech. V závislosti na modelové řadě jsou dnes více než tři čtvrtiny celkové produkce vozů Porsche vybaveny převodovkou PDK, přičemž trend je stále stoupající.
V osmdesátých letech minulého století byla značka Porsche první, která vyvinula a v závodech použila dvouspojkovou převodovku. 54 vítězství a bezpočet účastí na světových šampionátech, které má na svém kontě Porsche 962 od roku 1984, dělá z tohoto stroje jeden z nejúspěšnějších závodních vozů všech dob. Dvouspojková převodovka Porsche byla původně vyvinuta právě pro tento vůz. Konstrukce převodovky úspěšně prošla náročným zátěžovým testem právě v šampionátu vytrvalostních závodů. V tu dobu se nepočítalo s jejím použitím v sériové produkci, protože elektronické systémy a schopnosti počítačů tenkrát nebyly na tak vysoké technické úrovni, aby mohly splňovat standardy komfortu kladené na použití v běžných silničních vozech.
2008: první PDK pro sportovní vozy v modelu 911 Carrera
S nástupem nového tisíciletí jsme se dočkali významného pokroku ve vývoji elektronických systémů. Porsche se znovu vrhlo do vývoje a v roce 2008 představilo první dvouspojkovou převodovku v sériovém sportovním automobilu. Měla premiéru v modelu 911 Carrera. Vystřídala tak konvenční samočinnou převodovku Tiptronic S a stala se neodmyslitelnou součástí sportovních vozů: dvouspojková převodovka Porsche Doppelkupplung nabízí kombinaci dynamické jízdy a excelentní mechanické účinnosti, které jsou srovnatelné s manuální převodovkou, a současně prvotřídního komfortu známého ze samočinných převodovek. Už na samém počátku byla převodovka PDK schopna řadit až o 60 % rychleji než běžná samočinná převodovka. Změny rychlostních stupňů jsou nyní hladší a bez jakéhokoli přerušení toku hnací síly ke kolům. Přínosem je také snížení spotřeby paliva.
Převodové stupně jsou u PDK rozděleny do dvou samostatných převodovek, které jsou spojovány s motorem prostřednictvím dvou paralelně uspořádaných spojek. Liché převodové stupně a zpětný chod jsou připojovány prostřednictvím spojky 1 – tvoří tak první polovinu převodovky. Spojka 2 obstarává sudé převodové stupně, s nimiž tvoří druhou polovinu převodovky. Jednotlivé převodové stupně jsou řazeny pomocí řadicích vidliček známých i z manuálních převodovek, v převodovce PDK se však ovládají elektrohydraulicky. Převodové stupně jedna až šest mají sportovně kratší zpřevodování – automobily dosahují maximální rychlosti na šestý rychlostní stupeň. Sedmý stupeň má dlouhý převod pro další snižování spotřeby paliva.
Převodovka PDK byla zákazníky přijata od samého počátku s velkým nadšením. O rok později bylo možné tuto převodovku objednat také do modelů Boxster a Cayman. V roce 2009, kdy byla při světové premiéře představena nová Panamera, byly již všechny tři její verze kombinovány s dvouspojkovou převodovkou, a to ve standardní výbavě. Přestože PDK u všech tří modelových řad pracuje v principu stejně, vyžádala si u každé z těchto tří modelových řad díky jejich specifické koncepci pohonu samostatný vývoj.
2013: návrat převodovky PDK v modelu 911 GT3 pomůže dostát nárokům pro jízdu na závodních okruzích
V novém Porsche 911 GT3 přichází převodovka PDK se zcela novou úrovní řazení. Dvouspojková převodovka byla našimi inženýry důsledně přepracována s cílem dalšího zlepšení jejích sportovních vlastností, a to jak po mechanické stránce, tak z pohledu řídicí elektroniky. Výsledkem je převodovka, která řidiči nabízí všechny vlastnosti důležité pro dynamickou jízdu a převzaté z předchozí manuální převodovky, avšak současně je navržená tak, aby přinesla i všechny přednosti typické pro převodovky PDK. Díky tomu je s ní možné řadit sekvenčně, a tím ještě více využít potenciál celého vozu a zajistit si pořádnou porci jízdního potěšení.
„Bleskové řazení“ s extrémně pohotovou odezvou a přesností
Řadicí strategie a rychlost řazení převodovky PDK v modelu 911 GT3 byly systematicky vyvíjeny s důrazem na výkon, což tento sportovní vůz nejvíce odlišuje od ostatních z rodiny Porsche. Řidič tento rozdíl pocítí speciálně v režimu manuálního řazení, kdy změny rychlostních stupňů probíhají naprosto bleskově. Doba řazení 100 ms je skutečnou realitou. Bleskové řazení provází nárůst točivého momentu, což jsou vlastnosti, které rapidně posilují jízdní výkonnost. Doba potřebná pro přeřazení se pohybuje v hodnotách, které až doposud byly vyhrazené pouze světu závodních vozů.
Řazení neutrálu: zvláštní funkce řazení neutrálu převodovky PDK pouze u 911 GT3
Jízdní výkonnost sportovního vozu usilujícího dosažení nejlepších možných časů na kolo jsou kromě jiného určovány i spojkou. Proto je převodovka PDK v modelu 911 GT3 vybavena možností pomocí řadicích páček zvolit neutrál. Pokud řidič zatáhne obě řadicí páčky současně k volantu, spojky převodovky PDK se odpojí a dojde k přerušení toku hnací síly mezi motorem a hnacími hřídeli. Jakmile řidič páčky pustí, a je vypnutý stabilizační systém, odpovídající spojka bleskovou rychlostí opět sepne. Pokud je PSM aktivní, sepne spojka méně impulzivně.
Tato funkce přináší dvě hlavní výhody: pokud automobil ztratí stabilitu, například na mokrém povrchu v zatáčce, má řidič možnost zatažením řadicích páček neutralizovat případný smyk zvýšením schopnosti zadních pneumatik přenášet boční síly. Druhým aspektem je možnost ovlivňování jízdní dynamiky individuální regulací spojky. Toto chování je srovnatelné s možnostmi spojky standardní manuální převodovky a lze díky němu cíleně destabilizovat zadní část vozu před zatáčkou nebo v ní.
Adaptivní řazení se sportovními strategiemi
Převodovka PDK umožňuje řidiči nové 911 GT3 přenechat řazení adaptivní řídicí jednotce. Převodovka PDK nové 911 GT3 disponuje v zásadě pouze dvěma režimy: Sport a Race Track. Díky nim je řazení v nové 911 GT3 nepřetržitě naprosto bryskní. Procesy řazení a změny převodových stupňů jsou naladěné na dynamický styl jízdy. V režimu Race Track převodovka PDK pracuje s mapami, které jsou šité na míru jízdě po závodním okruhu. Převodové stupně jsou ponechány déle a přeřazení na vyšší rychlostní stupeň je prováděno pouze ve vysokých otáčkách. Okruhové nastavení zůstává zaměřené na maximální výkon i v situacích, kdy řidič nejede s maximálním sportovním nasazením. Tato strategie je použita z toho důvodu, aby byl automobil kdykoliv připraven pro poskytnutí nejvyšší výkonnosti bez potřeby podřazování.
Kratší převodové stupně: rychleji zajeté časy na Severní smyčce Nürburgringu
Mechanické úpravy převodovky PDK použité v Porsche 911 GT3 v porovnání s dvouspojkovými převodovkami ostatních modelů Porsche jsou aplikovány zejména na její vnitřní konstrukci. Jsou například použita odlehčená ozubená kola a soukolí, což přispívá k rychlým reakcím motoru a jeho lehkému chodu. Kromě toho převodovka PDK shodila polovinu ze své celkové hmotnosti. Zkrácení převodových stupňů vedlo ke zcela novým vlastnostem: 911 GT3 dosahuje nejvyšší rychlosti na sedmý, tedy nejvyšší rychlostní stupeň. Vezmeme-li v úvahu, že došlo ke zvětšení stálého převodu o 15 %, disponuje nová 911 GT3 podstatně zkráceným zpřevodováním ve srovnání s modely 911 Carrera.
V důsledku toho dynamické schopnosti nové 911 GT3 znovu lámou rekordy. Dvě hodnoty převodovka PDK ovlivňuje zvláště výrazně: Při plné akceleraci dosáhne 911 GT3 rychlosti 100 km/h za 3,5 sekundy, přičemž na 200 km/h zrychlí za necelých 12 sekund. A ještě něco. Nová GT3 pokoří Severní smyčku okruhu Nürburgringu – zřejmě nejnáročnějšího okruhu světa – za necelých 7 minut a 30 sekund.
Tisková zpráva/-PS-