Porsche poprvé představuje fotografie motoru prototypu Porsche 919 Hybrid, vítěze závodu 24 hodin Le Mans. Při vstupu do šampionátu FIA World Endurance Championship (WEC) roku 2014 patřil jeho koncept k nejpokrokovějším ve startovním poli. Porsche tímto vozem stanovilo zcela nové standardy v technicky nejnáročnější světové závodní sérii. Čtyřválcový zážehový motor přeplňovaný turbodmychadlem pohání zadní kola. Je doplněn systémem rekuperace energie výfukových plynů a nejnovější generací lithium-iontových akumulátorů pro uchovávání energie elektromotoru, který pohání přední kola. Na celý systém dohlíží komplexní řídicí jednotka hybridního systému. Porsche tým tak uspěl již během svého druhého soutěžního roku, v sezoně 2015: prvním a druhým místem v závodě 24 hodin Le Mans. Tituly šampionátu WEC získali jak jezdci, tak značka vozu. Motor závodního vozu Porsche 919 Hybrid bude k vidění na závodních akcích, výstavách a v neposlední řadě také v Porsche Museum ve Stuttgartu-Zuffenhausenu.
Vítězný motor má zdvihový objem pouze dva litry a je nejúčinnější pohonnou jednotkou, kterou kdy Porsche postavilo. Za pozornost stojí zejména jeho kompaktní konstrukce, jež udává trendy: nové přeplňované čtyřválce modelů Porsche 718 Boxster využívají v hojné míře technologie a zkušenosti právě z tohoto závodního motoru. Mezi sdílené technologie patří například řešení prostorů mezi válci, krátký zdvih a také centrálně umístěné vstřikovače přímého vstřikování. Alexander Hitzinger, technický ředitel odpovědný za model 919, k tomu sděluje: „Již od počátku jsme měli daný pokrokový a nutno říci, že i správný koncept. A to se nám nyní vyplatilo.“ Stejně jako každé Porsche, tak i závodní vůz 919 Hybrid byl vyvíjen ve výzkumném a vývojovém centrum Porsche ve Weissachu. Spolupráce inženýrů týmu Alexandera Hitzingera s kolegy z vývoje sériových vozů se týká zejména pohonných jednotek. „Jejich pomoc je významná především v oblastech spalování a přípravy zápalné směsi paliva a vzduchu,“ dodává Hitzinger.
I přes společné rysy není závodní motor vozu 919 plochý, jako v případě nové přeplňované generace modelů 718 Boxster. Má koncepci do V s úhlem rozevření válců 90 stupňů. Malý motor, s nímž Porsche vybojovalo své 17. vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, disponuje výkonem přesahujícím 500 koňských sil. Nová pravidla šampionátu sezóny 2016 však omezila pro všechny prototypy velikost podílu energie z paliva a to zmenšením jeho průtoku. Pro závodní motor Porsche to znamená pokles množství přiváděného paliva o osm procent, což má za následek snížení výkonu pod hodnotu 500 koní. Zásluhou elektromotoru pohánějícího přední nápravu činí nyní celkový výkon závodního prototypu 919 Hybrid přibližně 900 koní. Pro přední elektromotor se energie získává pomocí dvou systémů rekuperace energie: kinetickou energii rekuperuje přední elektromotor a spalovací motor dokáže využít energii výfukových plynů.
Předpisy nejvyšší třídy šampionátu WEC (LMP1) vyžadují použití hybridní hnací soustavy. Současně jasně definují přímé spojení mezi výkonností závodních prototypů a jejich energetickou účinností. Jednoduše řečeno to znamená, že udávají, jak velké množství energie lze pomocí systémů rekuperace opět využít. S tím však souvisí zmenšení množství paliva povoleného pro jedno kolo. Předpisy WEC dávají inženýrům značnou volnost v tom, jaké koncepty mohou pro své hnací soustavy použít. Týmy mohou vybírat mezi zážehovými a vznětovými motory, atmosférickým plněním či přeplňováním, různými zdvihovými objemy a jedním nebo dvěma rekuperačními systémy. Tímto nastavením se podporují inovace, které mají následně značný dopad na budoucí sériové sportovní vozy. A právě to byl pro Porsche hlavní důvod k návratu do nejvyšších sfér světa automobilových závodů.
Sezona 2016 šampionátu WEC začne tradičně prologem na okruhu Paul Ricard v jižní Francii. Vrcholem sezony bude opět závod v Le Mans, na který je přihlášeno o dva vozy více. Startovat jich tedy bude na známém okruhu s délkou 13,629 km celkem 60. Došlo také k rozšíření plánu závodů pro sezonu 2016: vůbec poprvé se pojede na okruhu formule 1 v Mexico City. Počet závodů se tím zvyšuje na devět v devíti zemích. S výjimkou Le Mans trvají všechny závody šest hodin a 32 automobilů se v nich rozděluje do čtyř tříd.
Kalendář FIA World Endurance Championship 2016:
- 25./26.03. Prolog, Paul Ricard (F)
- 17.04. Šest hodin Silverstone (GB)
- 07.05. Šest hodin Spa-Francorchamps (B)
- 05.06. Oficiální testovací den v Le Mans (F)
- 18./19.06. 24 hodin Le Mans (F)
- 24.07. Šest hodin Nürburgring (D)
- 03.09. Šest hodin Mexico City (MEX)
- 17.09. Šest hodin COTA (Austin, Texas/USA)
- 16.10. Šest hodin Fuji (J)
- 06.11. Šest hodin Šanghaj (CN)
- 19.11. Šest hodin Bahrajn (BRN)