Peugeot odhalil na „Festivalu rychlosti“ v Goodwoodu model 208 GTi 30th. 30 let po uvedení modelu 205 GTi tak značka reinterpretuje tuto legendu a přichází s radikálnější verzí sportovního vozu. Peugeot 208 GTi 30th poskytuje s novým motorem 1.6 THP Euro 6 o výkonu 208 koní a točivým momentem 300 Nm intenzivnější zážitky z řízení. Motor je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, diferenciálem s omezenou svorností Torsen a specifickým nápravovým systémem. Výsledkem je dosud nevídaná trakce a vynikající účinnost. Výrazně sportovní temperament vozu čiší i z jeho postoje a vzhledu, zejména z dvoubarevné kapoty, jejíž dva odstíny jsou od sebe jasně odděleny. Vůz se veřejnosti představí na letošním pařížském autosalonu a do prodeje se dostane v listopadu 2014.
Maxime Picat, generální ředitel značky Peugeot, prozradil: „Značka se rozhodla navázat na model RCZ R, využít technické znalosti a schopnosti týmu Peugeot Sport a vyvinout radikálnější verzi vozu 208 GTi. Model 208 GTi 30th připomíná 30 let vozu GTi Peugeot.“
13. března, tzn. méně než rok po uvedení vozu Peugeot 208 GTi na trh, sjel z montážní linky již 10 000. vyrobený kus. To je jasným důkazem úspěchu reinterpretace legendárního modelu a strategie přesunu značky Peugeot v segmentu B směrem k luxusnějším kategoriím vozů.
Peugeot zanechal v historii automobilového sportu výraznou stopu – ať už díky vozu 208 GTi či RCZ a jeho výkonnější verzi R vytvořené divizí Peugeot Sport. V roce, kdy Peugeot slaví 30 let vozu 205 GTi, přišla řada i na Peugeot 208 GTi. Toho se ujali odborníci týmu Peugeot Sport a vytvořili jeho radikálnější verzi. Jejich dílo má splňovat očekávání příznivců automobilových emocí i vyznavačů sportovní jízdy.
Exkluzivní podpis odpovídající výraznému temperamentu
Exkluzivní a radikálnější charakter vozu 208 GTi 30th je zřetelný na první pohled. Díky tomu, že je vůz o 10 mm nižší, rozchod se zvětšil vpředu o 22 mm a vzadu o 16 mm a celkově upoutá vystupujícími velkými koly, sedí lépe na silnici a jednoznačně dává na odiv svůj sportovní charakter.
Elegantní leskle chromované prvky vozu 208 GTi vystřídaly u 208 GTi 30th matně černé prvky dodávající vozu agresivnější vzhled. Vepředu jde o lištu kolem masky chladiče, o lištu kolem mlhovek a o vnější zpětná zrcátka.
Při pohledu z boku je nižší poloha vozu zdůrazněna matně černou prahovou lištou a lištami kolem blatníků přečnívajícími přes nová 18palcová kola, jejichž matně černé ráfky skrývají vpředu široké červené třmeny s nápisem Peugeot Sport. Matně černá je i lišta kolem oken, která končí podpisem vzdávajícím hold slavnému vozu 205 GTi, zatímco na liště kolem zadního postranního okénka najdete logo „208 GTi 30th“.
Výfuk ústí dvojitým chromovaným vývodem zaobleného tvaru, který má svůj podíl na zvuku nového motoru spojeného s přepracovaným výfukovým potrubím.
U karoserie vozu 208 GTi 30th byly zvoleny odstíny vlastní sportovním vozům. Spojení červené a černé v dvoubarevné karoserii a použití dvou materiálů je inovativní a jedinečně. Přední část vozu je vyvedena ve strukturovaně černém odstínu, který kontrastuje s novým červeným odstínem laku zadní části karoserie. Oba odstíny jsou jasně odděleny šikmou linií, která se poprvé objevila u koncepčního modelu Onyx a později u konceptů 308 R Concept et Exalt. Model 208 GTi 30th bude k dispozici také v luxusním perleťově bílém odstínu Perle Nacré a červeném odstínu Ruby, které historicky patří k modelu GTi.
Se vzhledem exteriéru a dynamickým stylem vozu dokonale souzní i interiér, z něhož rovněž čiší radikálnější sportovní duch vozu 208 GTi 30th. Prvky, které u vozu 208 GTi postupně přecházejí z červené v černou, jsou zde v černě lakovaném provedení. Černá madla dveří s červeným okrajem připomínají svým vzhledem bezpečnostní pásy. Na luxusních červených koberečcích a předních sedadlech specifického tvaru se objevuje nápis Peugeot Sport. Čalounění sedadel nabízí exkluzivní směs materiálů, základem je Alcantara, kterou doplňuje černý materiál TEP s červeným prošitím a černá látka s červenými body.
Nad stropním osvětlením je umístěna tabulka s číslem a textem „208 GTi 30th“, která této narozeninové verzi vozu dodává ještě větší exkluzivitu.
Pocity při řízení uvolňuje výrazné chování vozu
První pocity se objeví ihned po usednutí za volant vozu 208 GTi 30th. Řidič se po usednutí na své místo velmi jednoduše chopí řízení a ihned získá kontrolu nad dráhou vozu. Volant kompaktního průměru usnadňuje manévrování vozu a zvyšuje pocity při řízení. Vysoko položený sdružený přístroj je nasměrovaný v ose jeho pohledu. Řidič tak okamžitě získává potřebné informace, aniž by musel spustit silnici z očí. Tato pozice při řízení dokonale odpovídá dynamickému charakteru vozu a výrazným pocitům při řízení. Ideálním způsobem ji doplňuje specifické sedadlo, které vyvinula divize Peugeot Sport. Toto sedadlo ve spojení s malým volantem, vyvýšeným přístrojovým panelem a přepracovanými prvky náprav a odpružení řidiči umožňuje, aby s vozem vytvářel jeden celek.
Nový motor 1.6 THP, splňující emisní normu Euro 6, je opatřen systémem Stop & Start. Jeho maximální točivý moment se zvýšil na 300 Nm a výkon činí 208 koní – jako odkaz na název vozu.
Výkon a točivý moment se na kola přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku se specifickým odstupňováním, vůz je rovněž opatřen diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen – oba prvky výbavy byly převzaty z vozu RCZ R a díky nim bude možné využít celý potenciál vozu. Byla přepracována kalibrace stabilizačního systému ESP včetně protiprokluzového systému ASR, které teď méně zasahují do řízení. Uvolnila se trakce a diferenciál Torsen může lépe fungovat. Přínos diferenciálu Torsen a kratšího zkrutného stabilizátoru vepředu je patrný zejména během akcelerace v zatáčkách, kdy bylo možné udržet sevřenost dráhy vozu, a během brzdění, kdy se zvýšila stabilita vozu.
Nižší těžiště a přepracovaná geometrie náprav (rozchod, odklon, úkos, o 0,5“ širší ráfky) a pneumatiky Michelin Pilot Super Sport 205/40 ZR 18 optimalizují přilnavost a zajišťují vynikající jízdní stabilitu.
Novou kalibrací na okruhu i silnicích prošlo i řízení. Jejím cílem bylo získat lineárnost posilovače odpovídající charakteru vozu, s ohledem na účinek diferenciálu Torsen. Řízení, spojené s novým nastavením tlumičů a tuhostí pružin a v kombinaci s modifikovaným zkrutným stabilizátorem poskytuje řidiči dostatek informací o kontaktu s vozovkou. Celek nabízí jak přesnost, tak mrštnost.
Vůz 208 GTi 30th může spoléhat na brzdný systém odpovídající úrovni dosažených výkonů. Přední kotouče u průměru 323 mm a tloušťce 28 mm jsou sevřeny fixními čtyřpístkovými třmeny Brembo.
Sportovní charakter vozu 208 GTi 30th prozrazují i čísla: zrychlení z 0 na 100 km/hod vůz dosáhne za 6,5 vteřin a z 0 na 1 000 m se dostane za 26,5 vteřin. Vynikající pružnost vykazuje motor i při akceleraci ze středních otáček, zrychlení z 80 km/h na 12 km/h na 5. rychlostní stupeň dosahuje vozidlo za 6 vteřin.
Těchto vynikajících výkonů a skvělých jízdních vlastností vůz dosahuje při účinnosti, která je v tomto segmentu nevídaná, emise činí pouhých 125 g CO2/km.
Vůz 208 GTi 30th opět prokazuje, že emoce, sportovní charakter a účinnost jsou součástí genů značky Peugeot.