Již za pár dní představí automobilka Kia na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu zcela nový luxusní sedan Optima s charakteristickou „tygří“ maskou chladiče ve verzi pro evropské trhy.
Kia Optima čtvrté generace se chlubí novou moderní karoserií, smělým interiérem nabízejícím více místa pro celou posádku, plejádou nových technologií a širší nabídkou hospodárných pohonných jednotek. Nový model nabídne vyšší úroveň kultivovanosti a lepší jízdní chování i ovladatelnost než odcházející generace, avšak při zachování sportovního image, díky kterému se Optima stala jedním z celosvětově nejprodávanějších modelů značky Kia.
Zcela nová Optima si díky evolučním změnám designu drží roli průkopníka
Pod vedením Petera Schreyera, prezidenta a vedoucího návrháře společnosti Kia Motors, si nová Optima zachovala typicky atletický charakter, kterým si vydobyla všeobecnou oblibu. Pyšní se velmi moderními detaily karoserie, ostrými vnějšími křivkami i záhyby a prodlouženou siluetou sedanu.
Evoluční designové změny mají u nového sedanu Optima zaručit funkčnost i sportovní charakter, avšak při zachování vnějších rozměrů, díky kterým je tento vůz oproti předchůdci jen nepatrně delší, vyšší a širší. Rozvor se prodloužil o 10 mm na výsledných 2 805 mm, přičemž celková délka vozidla vzrostla o 10 mm na 4 855 mm. Nový model je zároveň o 25 mm širší (nyní 1 860 mm) a o 10 mm vyšší (1 465 mm). Dynamičtější vnější tvary s výrazně splývající zádí nabízejí delší a širší světlomety protažené do boků karoserie, těsně navazující na vystupující okraje blatníků. Nárazník zmohutněl až k výraznému pravoúhlému zakončení kolem předních mlhových světel, čímž opticky doplnil spodní partie na čele vozidla, a vetkl mu tak stabilnější a širší postoj.
Při pohledu na boční skla si vůz zachoval ostře zkosený A-sloupek a pozvolna klesající zadní C-sloupek, což je pro design Optimy v duchu sportovního sedanu typické, zatímco zadní postranní okénko elegantně stoupá vzhůru v místě, kde se boční linie natahují směrem ke zvýšenému víku zavazadelníku. Samotné boční linie jsou prodloužením rovnoběžné křivky definované tvarem předních světlometů, čímž vznikla čistá a ničím nerušená linie propojující čelní a zadní partie vozu. Výrazně tvarované dveřní panely hladce navazují na jemně rozšířené prahy karoserie, čímž opět opticky doplňují spodní partie sedanu.
Díky LED zadním světlům s halo-efektem, obepínajícím boky vozidla, se zcela nová Optima může pochlubit i novou moderní světelnou signaturou. Atletický vzhled vozu je akcentován zvedajícím se víkem zavazadelníku, připomínajícím zadní spoiler, a také mohutným zadním nárazníkem, do nějž je zasazen sportovně pojatý difuzor a oválná koncovka výfuku.
Díky novému atraktivnímu ztvárnění se čtvrtá generace Optimy chlubí doposud nejlepšími aerodynamickými parametry, neboť koeficient aerodynamického odporu Cd poklesl z 0,3 na 0,29. Zcela nový sedan Optima se bude v Evropě nabízet v devíti různých odstínech laku karoserie a volit bude možné z různých litých kol o rozměrech 16 až 18″.
Vývoj modelové řady Optima bude pokračovat, což se týká i nové karosářské verze, jenž našel inspiraci v konceptu Kia SPORTSPACE představeném na mezinárodním ženevském autosalonu 2015.
Nový kultivovaný interiér pyšnící se modernějším provedením a vyšší kvalitou
Interiér prémiového sedanu přináší luxusnější charakter s vyšším zaměřením na řidiče, včetně nových funkcí a technologií typických spíše pro vozy spadající o třídu výše.
Interiér sedanu překvapí čistším a jednotnějším designem než u předchozí generace. Oproti odcházejícímu modelu se znatelně zvýšila kvalita materiálů použitých v nové kabině – vyšší zastoupení měkčených materiálů, stejně tak zdobení látkou a kůží v přírodních odstínech doplněné dekorativními panely z kovu rozmístěné po celé kabině.
Přístrojová deska je rozdělena na horní zónu sloužící k zobrazování, resp. spodní zónu pro ovládání; řidič tak při sledování zobrazovaných informací není nucen zbytečně přeostřovat zrak z vozovky vpředu. Středová konzola je natočena o 8,5 stupně směrem k řidiči. Součástí horní zóny sloužící k zobrazování je nový systém palubního infotainmentu s 8″ dotykovým displejem, zatímco ve spodní zóně pro ovládání je oproti předchůdci méně tlačítek zprostředkujících různé funkce, které již nejsou začleněny do dotykové obrazovky.
Více místa pro všechny cestující
Prostor pro nohy zadních cestujících se oproti minulosti zvětšil o 25 mm. Napomohl k tomu rozvor prodloužený o 10 mm v kombinaci s odlišným tvarováním sedadel. Širší karoserie pak znamená více místa v oblasti ramen pro všechny cestující (+20 mm vředu, resp. +17 mm vzadu); delší a vyšší střecha zase přinesla větší prostor pro hlavu na předních i zadních sedadlech (+5 mm, resp. +15 mm).
Při úpravě konstrukce všech sedadel se designéři zaměřili zejména na pohodlí při sezení. Tužší konstrukce rámu sedadel znamená účinnější potlačení přenosu vibrací při současném zlepšení odolnosti sedadel a snížení hmotnosti každého ze sedadel o 2,6 kg. Díky měkčí pěnové výplni použité v opěrkách hlavy, v horní části opěradel a v sedáku podepírající stehna se zlepšilo celkové pohodlí při sezení. Výraznější boční výplně u předních sedadel jsou vyrobeny z hutnější pěny zaručující lepší boční oporu.
Funkce vyhřívání sedadel je nyní k dispozici i cestujícím na zadních sedadlech. A nově nabízený zavazadlový prostor narostl z 505 na 510 litrů (VDA); k vyšší praktičnosti přispívá i prostor skrytý pod podlahou nebo širší otvor zavazadelníku.
Zvýšení tuhosti karoserie o 50 % a nové technologie aktivní bezpečnosti
Karoserie sedanu je nejpevnější v dosavadní historii tohoto modelu, a to díky širšímu nasazení ultra-vysokopevnostní oceli (UHTS). Podíl tohoto materiálu v rámci celé konstrukce nyní představuje 50 % – což znamená nárůst o 150 % oproti předchůdci (dříve jen 20 %). Nová Optima se kromě toho chlubí mnohem intenzivnějším využitím technologie lepení karosářských dílů (nárůst o 450 %). Výsledkem použitých řešení je zvýšení torzní tuhosti o 50 % v porovnání s předchůdcem, přičemž samotný skelet karoserie je také o 8,6 kg lehčí. Přední a prostřední sloupky karoserie jsou vyztuženy pevnější legovanou ocelí; totéž platí i pro prahy karoserie, střechu, podlahu, podběhy předních kol a zadní přepážku vozidla, což se odrazilo ve zvýšení konstrukční integrity celé karoserie.
Prémiový sedan Optima nabízí až sedm airbagů a ve standardu je vybaven dvěma čelními airbagy, kolenním airbagem pro řidiče, dvěma bočními airbagy a dvěma hlavovými airbagy.
V základní výbavě vozu je stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management), jehož úkolem je zaručit stabilitu při prudkém brzdění a během průjezdu zatáčkami na základě automatické regulace elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení bezprostředně při zjištění horších záběrových schopností vozidla.
Pro zcela novou Optimu se v závislosti na konkrétním trhu bude nabízet široká řada volitelně dodávaných technologií, jejichž cílem je potlačit riziko vzniku nebezpečných situací a zmírnit následky případné dopravní nehody. To vše by mělo vést k dosažení pětihvězdičkového ohodnocení v bezpečnostních testech Euro NCAP.
Jedním z mnoha systému je např.: Nezávislý systém nouzového brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking), jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak Optimu bezpečně zastavit.
Systém AEB je pro prémiový sedan Optima v dané automobilové třídě na evropském trhu jedinečný, neboť nabízí nejen krátkodosahový radar, ale i jednotku s detekcí na delší vzdálenost, která dokáže rozpoznat jiná vozidla a chodce ve větší vzdálenosti a za vyšších rychlostí než řada konkurenčních modelů. Krátkodosahový ‘městský’ radar pomáhá řidiči vyhnout se nebo zmírnit následky čelní kolize při rychlostech do 50 km/h, zatímco jednotka s delším dosahem dovoluje modelu detekovat překážky a reagovat na ně při rychlosti jízdy 30 až 80 km/h. Funkce detekce chodců, která je součástí systému AEB, má za úkol odhalit chodce za rychlosti až 60 km/h a snížit riziko případné srážky.
Posun v celkové úrovni kultivovanosti – snížení hluku, vibrací a chvění
Mezi nejdůležitější inovace v oblasti zlepšování vibrací a chvění (NVH) patří větší kryt pod podlahou a účinnější těsnění čelního skla, v obou případech s 2% poklesem aerodynamického hluku při současném zlepšení aerodynamického odporu, a tedy snížení spotřeby paliva. Kvalitnější izolace v oblasti přístrojové desky napomohla přibližně o 4 % utlumit pronikání hluku motoru do kabiny; zde se projevila i celková zlepšení akustické kultivovanosti většiny pohonných jednotek v nabídce motorizací pro nový sedan. Hluk od vozovky pomáhají utlumit i větší pouzdra příčných ramen vpředu a vzadu; současně se tím snižuje úroveň vibrací přenášených prostřednictvím podlahy a volantu.
Agilnější jízdní chování a systém elektronicky řízeného odpružení (výbava na přání)
Díky lehčímu a tužšímu podvozku je soustava zavěšení kol lépe schopna utlumit vibrace a rázy způsobované nerovnostmi povrchu. Ke spojení agilní ovladatelnosti s vyšším jízdním pohodlím pak zase napomohla řada vylepšení v oblasti naladění podvozku.
Na zadní nápravě nová Optima používá větší dvojitá spodní ramena (u zavěšení modelu předchozí generace se spojení s podvozkem řešilo pouze jedním ramenem po každé straně), navíc upevněná pomocí silnějších pouzder lépe pohlcujících rázy.
Optima čtvrté generace používá novou soustavu elektrického posilovače uloženého v převodce řízení (R-MDPS), jenž se standardně dodává do všech evropských modelů poháněných jednotkou 1,7 litru CRDi. Nový systém R-MDPS, montovaný přímo v převodce řízení namísto ve sloupku, zajišťuje lepší zpětnou vazbu a rychlejší i přímější odezvu na pokyny od volantu – zejména pak v jeho středové poloze. Modernizace řízení se odrazila v ostřejším handlingu, čímž se Optima zařadila mezi nejagilnější modely střední třídy.
Zájemci o zcela novou Optimu se mohou rozhodnout i pro příplatkové elektronicky nastavitelné odpružení s vnitřními ventily (ECS), jehož cílem je zajistit jízdní vlastnosti a ovládání vozu odladěné speciálně podle vkusu evropských řidičů. Systém ECS používá interní ventily samostatně po každý ze čtveřice tlumičů a spolupracuje se senzorem bočního zrychlení v jednotce ECU a dvěma senzory bočního zrychlení zabudovanými do předních kol. Prostřednictvím těchto senzorů je systém ECS schopen v kombinaci s pokyny od volantu a polohou plynového pedálu sledovat stav vozovky a přizpůsobovat odpružení buďto v zájmu tužší a sportovnější jízdy, nebo naopak vyššího pohodlí – řidič může volit z režimů ‘sport’ a ‘normal’. Systém dokáže samostatně měnit tlumicí sílu na každém kole, a to výrazně rychleji než u dosavadních verzí. Systém ECS se bude od počátku nabízet pro verze poháněné vznětovým motorem 1,7 CRDi.
Nové technologie, jako např. online služby Kia Connected Services nebo bezdrátové dobíjení telefonu
Nejnovější verze audio soustavy a navigace Kia AVN přispěla k modernějšímu vzhledu středové části přístrojové desky. Zákazníci mohou vybírat systém palubního infotainmentu a satelitní navigace s dotykovým displejem o velikosti 7,0 nebo 8,0″, v obou případech s podporou digitálního tuneru DAB, jenž v řadě evropských zemí umožňuje příjem digitálního vysílání.
Srdcem soustavy AVN jsou nové online služby Kia Connected Services, přinášející širokou škálu aktuálních informací zaměřených na potřeby řidiče. Součástí této nové služby konektivity ve spolupráci s technologickou firmou TomTom jsou nepřetržité dopravní aktualizace, informace o umístění rychlostních kamer, lokální vyhledávání a předpovědi počasí. V Evropě bude tento systém k dispozici pro všechny majitele vozů Optima po dobu sedmi let od zakoupení automobilu.
Zcela nová Optima jako vůbec první model střední třídy nabídne nový systém bezdrátového dobíjení pro mobilní zařízení, čímž reaguje na rostoucí zákaznickou poptávku (zejména v této třídě) po nových technologiích usnadňujících život. Bezdrátová nabíječka nacházející se ve spodní části středové konzoly umožňuje snadné dobíjení telefonu na cestách, bez nutnosti používat jakýkoli kabel.
V závislosti na konkrétním trhu se budou nabízet i další volitelné funkce: systém sledování okolí vozidla v rozsahu 360° (se čtveřicí kamer), pomáhající řidiči při parkovacích manévrech tím, že zobrazuje vůz z ptačí perspektivy na dotykové obrazovce; inteligentní parkovací asistent (SPAS – Smart Parking Assist System), schopný vůz automaticky zaparkovat na podélné i kolmé parkovací stání a také řidiči pomoci bezpečně z podélného parkovacího místa vyjet; a dále bi-xenonové dynamickým natáčením světlometu (Dynamic Bending Headlamps), které kopírují vozovku v souladu s natočením volantu, čímž zajišťují lepší viditelnost a vyšší bezpečnost za jízdy po setmění.
Zážehová jednotka a modernizovaný vznětový motor
Optima je oblíbenou volbou soukromých i firemních zákazníků, a tak i model čtvrté generace nabízí výběr ze vznětových i zážehových motorů splňující nejnovější normu Euro 6. Očekává se, že v počátcích prodeje osloví většinu evropských zákazníků především modernizovaná vznětová jednotka 1,7 CRDi. Motor známý již z předešlé generace prodělal před nasazením v nového sedanu řadu úprav, které přinesly vyšší výkon i točivý moment při současném snížení emisí.
Modernizovaná vznětová jednotka 1,7 litru dosahující nejvyššího výkonu 141 k (dříve 136 k) a točivého momentu 340 Nm (nárůst z 325 Nm) se pyšní lepší odezvou, robustním zátahem od nízkých otáček, nízkou spotřebou paliva a nízkou hladinu hluku, vibrací a chvění. Vylepšený motor se chlubí výrazně nižšími emisemi CO2, které poklesly o plných 14 % na 110 g/km (v kombinaci s manuální převodovkou a technologií vypínání motoru Idle Stop/Go).
Zcela nová Optima se bude nabízet i se shodnou pohonnou jednotkou 2,0 litru CVVL jako odcházející model. Zde se využívá systém plynule proměnného časování ventilů s hladkým přenosem výkonu (max. 163 k) a vynikající odezvou.
Nižší emise díky nové vyspělé dvouspojkové převodovce DCT se sedmi stupni
Zcela nová Optima se pyšní novou vyspělou sedmistupňovou převodovkou Kia DCT se dvěma spojkami z vlastního vývoje automobilky Kia, která se nedávno představila ve vylepšeném modelu Kia cee’d a nabízí se výhradně ve verzích vybavených oblíbeným vznětovým motorem 1,7 CRDi. Nová převodovka Kia DCT snáší vyšší točivý moment přeplňovaného vznětového agregátu a byla konstruována tak, aby zajistila požitek ze sportovnější jízdy s okamžitou změnou převodových stupňů.
Výhodou pro řidiče, kteří se pro ústrojí DCT rozhodnou, bude rychlejší řazení oproti tradičním automatickým převodovkám, ale i nižší provozní náklady. Optima s převodovkou DCT a motorem 1,7 CRDi přináší nižší emise CO2 na úrovni 116 g/km, což znamená pokles o plných 40 g/km v porovnání s odcházející Optimou vybavenou šestistupňovou automatickou převodovkou. Toto 25% zlepšení v produkovaných emisích CO2 přineslo vůbec nejlepší emisní parametry v dané třídě mezi modely se vznětovým motorem a automatickou převodovkou.
Jednotku 1,7 CRDi je možné kombinovat i se šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco pro motor 2,0 litru CVVL lze volit mezi šestistupňovým manuálním nebo automatickým ústrojím.
Kia Optima v modelovém provedení 2016
Na evropských trzích se prémiový sedan začne prodávat na přelomu roku 2015 a 2016. Nabídne jedinečnou sedmiletou záruku Kia (s omezením na 150 tis. km). Nová Optima určená pro Evropu se bude vyrábět v závodu Kia v korejském Hwasungu. Další technické podrobnosti budou oznámeny s tím, jak se bude blížit plánované datum zahájení prodeje.