O downsizingu by se daly popsat stohy papíru, které by se většinou nesly na dost negativní vlně. Navíc už se začínáme dostávat do doby, kdy zjišťujeme, že zaručená úspora paliva je u menších dopovaných motorů utopie… To však nebrání bruselským modrým hlavám v tom, aby neustále utahovaly emisní kohoutky.
Sportovní automobilky se s tím snaží bojovat nejvýrazněji. Britský Aston Martin tak přeznačkoval Toyotu IQ, aby snížil flotilové emise a mohl do svých GT stále montovat plnokrevné dvanáctiválce. U ostatních se setkáváme se sadou baterií a elektromotory, které přicházejí na pomoc spalovacímu motoru. Nicméně i tohle má svoje hranice a na tu jednu právě narazilo Porsche i přes všechny vznětové a hybridní Cayenny.
První špatnou zprávu přinesl příchod přeplňování do řady 911. Novou generaci Carrery tak bude možné koupit už pouze s turbodmychadlem. A ta samá choroba se rozhodla napadnout také duo Cayman/Boxster. Zde však ještě ve větší míře a přináší s sebou čtyřválce. Údajně by měl tento krok snížit automobilce emise na flotilu až o 15%. A tím pádem ušetřit spousty financí za pokuty, které by jinak automobilku čekaly.
Nový plochý čtyřválec bude mít pravděpodobně 2,0 litrový objem a několik výkonových specifikací. Nové motory přijdou s nižší papírovou spotřebou. Samozřejmě, nic není zadarmo a nižší spotřebě padnou za oběť jiné, důležité věci. Tou první je samozřejmě zvuk. Typickou kulisu šestiválcového motoru boxer nahradí čtyřválec. I když uspořádání typu boxer něco málo na zvuku přidá, stejně se bude pravděpodobně zvuk dohánět výfukem a nedejbože audiosystémem. Druhou a daleko podstatnější věcí, o kterou Porsche přijde, je okamžitá reakce motoru na změnu polohy plynového pedálu. No, a pak můžeme zmínit také spotřebu při jízdě na hraně, kde mívají turbomotory daleko větší apetit.
Porsche je automobilka, které plně důvěřuji v tom, že se s tím popere se ctí, ale to nic nemění na tom, že tohle je další a poctivě (!) zatlučený hřebík do petrolheadské rakve. Na závěr alespoň jedna dobrá zpráva. Fanoušci Porsche mohou utřít slzy a najít prasátko, do něhož si střádají. Připravovaný ostrý Cayman GT4 zůstane věrný šesti válcům a atmosférickému plnění.