Když jsem se dozvěděl, že budu testovat Mitsubishi ASX, těšil jsem se jak malý kluk, že se po delší době zase svezu v „teréňáku“, navíc od výrobce, který vyrábí terénní ikony Pajero a Outlander. Jen co jsem si ASX vyzvedl, zjistil jsem, že to není zas tak úplně „teréňák“. „Moje“ varianta měla náhon pouze na přední kola a navíc pod kapotou bilo malé benzínové srdíčko o objemu 1,6l. Padlo na mě lehčí zklamání. „ No co, dám ASX šanci, aby ukázalo, co umí a do jakého prostředí zapadá,“ řekl jsem si.
Testoval jsem výbavovou verzi Invite, která je druhá nejnižší. Před ní je už jen základní verze Inform. Nejspíš byste si řekli, že druhá nejnižší verze nejspíš bude nějaká ořezaná nebo snad málo vybavená. Opak je pravdou. Výbava byla velmi bohatá: 7 airbagů, asistent rozjezdu do kopce, systém automatického zastavení a nastartování motoru (START-STOP), denní svícení – DRL, dešťový senzor, senzor automatického rozsvěcení světel, klimatizace, palubní počítač, tempomat, 6 repro, litá kola a mnoho dalšího. Většina výbavy byla příjemná a aktivně jsem ji využíval.
Interiér je příjemně přehledný a plně funkční. U Mitsubishi se nejspíš řídili dobrým pravidlem „v jednoduchosti je síla“. Přístroje v palubní desce jsou přehledné a krásně čitelné. Bíle podsvícené budíky se mi snad u žádného jiného vozu nelíbily tolik jako tady. Naproti tomu červené podsvícení rádia a klimatizace mi, k tak krásně provedeným přístrojům, vůbec neladilo. Další drobnost, kterou bych vytknul vývojářům je hloupý knoflík na ovládání palubního počítače, umístěný vedle přístrojů pod páčkou blinkrů, takže přístup k němu je takový krkolomný.
Kůží obšitý volant měl dobrý průměr i tloušťku, držel se příjemně a ovládání rádia a tempomatu bylo intuitivní. Místa v interiéru je všude dostatek, jen bych ocenil trochu lepší přístup na zadní sedačky. I při maximálně otevřených dveřích mi při nastupování jaksi překážel B sloupek. Když už se mi dovnitř podařilo usednout, měl jsem místa jak na kolena, tak i na hlavu dostatek, i přestože měřím necelých 190 cm.
Sedačky jsou takové nemastné neslané. Jsou docela tvrdé a nemají dvakrát výrazné boční vedení. Ocenil bych spíše, kdyby byly trochu měkkčí, poté by absence lepšího držení těla tolik nebila do očí.
Na vzhled ASX (a vůbec všech modelů Mitsubishi) panují dva názory. Lidé říkají: Je krásně agresivní, a nebo, jak to říct slušně, ošklivě naštvaný. Je jen na vás, který názor zastáváte. Mně se přední část všech Mitsubishi líbí, tak jak je – krásně agresivní. Druhou stránkou věci je ta, že díky unifikaci Mitsubishi těžko poznáte ve zpětném zrcátku, jestli se přibližuje křehká slečna v Coltu, závodník v Lanceru a nebo drsňák v Outlanderu. ASX je na první pohled jako menší bráška Outlanderu a vyhlíží jako plnokrevný terénní vůz, ovšem zdání mnohdy klame.
Zkoušel jsem ověřit jak si ASX stojí v terénu, ale díky absenci 4×4 jsem se moc daleko nedostal, kola hned začala prokluzovat a byl jsem nucen sjet na nějaký zpevněný povrch. Přestože tohle auto má nějaké ty terénní ambice (přeci jenom má hodně společného s Outlanderem), nejlépe se cítí na silnici a obzvláště pak ve městě.
[nggallery id=513]
Na okreskách v lehce zvlněném terénu jsem „plul“ naprosto plynule a chvílemi jsem měl pocit, že jedu v nějaké luxusní limuzíně. Na dálnici v rychlostech okolo 130km/h byla jízda pohodlná a stabilní. Jinak tomu nebylo ani na německých dálnicích kde se rychlost blížila 200km/h.
Ovšem horší je to, když najedete na nějakou ostřejší nerovnost, např. příčný práh nebo větší výmol. Čekal bych od tohoto typu auta, že takové nedostatky na silnici vůbec nepocítím. Bohužel, přestože profil pneumatiky byl velký a prostor pro odpružení měl také dostatečné rezervy, cítil jsem ostré rázy do podvozku a následně do celé karoserie.
Motorizace 1,6 MIVEC mě na jednu stranu přímo uchvátila a na druhou stranu katastroficky zklamala. Tento motor se nejlépe cítí ve městě v rychlostech do 70 km/h. Výkon 117 koní a točivý moment 154 Nm je pro městský provoz naprosto dostačující a na „světlech“ vám ostudu rozhodně neudělá. Ve městě je chod motoru krásně kultivovaný a tichý. Přestože auto váží 1345kg spotřeba ve městě se držela na příjemných 7,5 litrech na 100 kilometrů.
Ovšem na okreskách a dálnici je to o poznání horší. Motoru chybí rezerva výkonu i točivého momentu. Hlavně dynamické zrychlení ve vyšších rychlostech je tragické. Při předjíždění kamionu na okresce si musíte dvakrát rozmyslet, kdy s předjížděcím manévrem začnete.
Zrychlení na dálnici také není nijak oslnivé. Ovšem když už se na požadovanou rychlost dostanete, motor jí ochotně drží „kopec, nekopec“. Na dálnici ve 130Km/h se díky dlouhé „pětce“ motor držel v příjemných 3400 ot/min a spotřeba se pohybovala mezi 7,5l – 8l/100km. Na okreskách se spotřeba držela mezi 6 – 7 l/100km.
Řazení je přesné a vždy víte, jakou rychlost máte zařazenou či kde najdete další. Jen se mi nelíbilo, že řazení bylo trochu tužší a občas se mi díky tomu podařilo přepočítat zuby. Obzvláště jsem si pochvaloval pátý rychlostní stupeň. Na něj se dát jet prakticky od 50km/h do 130km/h i víc, přišlo mi to tak trochu „jako automat“.
Díky palubnímu počítači, který ukazuje, kdy máte přeřadit, budete hrát jeho hru, přeřaď přesně, abys měl nízkou spotřebu. Rád mě držel v otáčkách okolo 1500 ot/min. Někdy mi to přišlo až zbytečně málo.
Přestože ASX s motorizací 1,6 vypadá jako plnokrevný teréňák, tak si na něj bohužel jen hraje. Jiné by to asi bylo s motorem 1,8DiD a náhonem na všechna kola. Ovšem verze s 1,6kou se náramně hodí do města a pro lidi, kteří považují jako vrchol terénní jízdy, přejetí obrubníku před barákem. Osobně bych si cílovou skupinu pro ASX 1,6 2WD představoval: Maminy s dítětem v autosedačce na zadní sedačce, popojíždějící po městě a zařizujíc nákupy a jiné věci. Dostanou prostorné auto s vyšším posezem za cenu lehce převyšující půl milionu Kč s DPH. Pro lidi, kteří rádi prohání auto nepřístupným terénem, by byl optimálnější např. větších brácha Outlander.
[nggallery id=512]