Třída G je pro mnohé fanoušky terénních vozidel nepřekonatelnou legendou a měřítkem všeho. Více než 300 000 exemplářů, vyrobených od roku 1979, umožňuje svým majitelům podnikat dobrodružství, která jsou s většinou ostatních vozidel nerealizovatelná. Vzhled modelu „G“ se zásadně nezměnil. Přesto tento mimořádný terénní vůz průběžně přicházel s rozmanitými inovacemi. Se zcela modernizovaným interiérem a mnoha novinkami prochází nyní třída G po technické i formální stránce největší změnou ve své téměř čtyřicetileté historii – navzdory tomu zůstává sama sobě věrná.
Ikonické prvky splňují dnes, stejně jako v minulosti, zcela určité funkce a propůjčují třídě G jedinečný vzhled. Disponuje jimi také nová třída G, ať se jedná o markantní kliky dveří, charakteristický zvuk při zavírání dveří, robustní vnější ochranné lišty, náhradní kolo uložené vně na zadních dveřích nebo nápadné ukazatele směru. Jsou to právě výjimečné detaily, které ve spojení s hranatou siluetou propůjčují tomuto terénnímu vozu mimořádný vzhled.
Interiér: stejně luxusní jako autentický
O moderní interpretaci legendy svědčí mimo jiné čisté geometrické tvary. V interiéru třídy G se opakují stylistické motivy vnějšího designu. Například tvarem kruhových světlometů jsou inspirovány krajní výdechy ventilační soustavy a v tvarovém řešení reproduktorů lze spatřit paralelu s uspořádáním ikonických ukazatelů směru.
Pro třídu G jsou typická madla před spolujezdcem vpředu nebo ovládací prvky uzávěrek diferenciálů, které jsou umístěny v zorném poli řidiče a zvýrazněny chromovanou povrchovou úpravou. Oba prvky byly pečlivě optimalizovány a zůstávají zachovány jako charakteristické elementy.
Řidič třídy G může ovládat kompletní informační a zábavní systém, aniž by musel pouštět volant. Dotykové ovládací prvky na volantu reagují, stejně jako povrch chytrého telefonu, na stírací pohyby prstů. Díky haptickým impulzům a dodatečné zpětné vazbě z reproduktorů může řidič používat touchpad, aniž by musel odvracet zrak od silnice. Možnosti ovládání doplňují tlačítka pro přímý přístup k často používaným funkcím před kruhovým ovládacím tlačítkem a na přání dodávaná ovládací lišta pro asistenční systémy nad otočným ovladačem světlometů. Řidič sedí v nevelké vzdálenosti od okna a má velmi dobrý výhled z vozu.
Mimořádně přehledná a zcela nově navržená přístrojová deska standardně zahrnuje nadčasové analogové kruhové přístroje v tubusech. Fanoušci klasických kruhových přístrojů tedy nebudou zklamáni ani v nové třídě G. Stejně jako v nové třídě E a S může mít panel sdružených přístrojů na přání podobu velkého displeje s virtuálními přístroji v přímém zorném poli řidiče, který je doplněn centrálním displejem nad středovou konzolou. Oba 12,3“ displeje vizuálně splývají pod společným krycím sklem v jeden širokoúhlý přístrojový panel. Řidič si může vybrat ze tří různých stylů zobrazování – „Classic“, „Sport“ a „Progressive“ – a zároveň si individuálně nakonfigurovat pro něj důležité informace a způsoby zobrazování.
Velmi kvalitní materiály a více komfortu
Třída G svým nezaměnitelným charakterem a velmi kvalitní výbavou odjakživa snoubí mimořádným způsobem terénní schopnosti s luxusem. Třída G již ve standardní výbavě působí klasicky elegantním dojmem díky nadčasovému a autentickému ozdobnému obložení ze dřeva s otevřenými póry. Mezi stylové detaily patří také velkorysé použití velmi kvalitních ozdobných prvků z kovu nebo uhlíkového kompozitu a čalounění sedadel kůží.
„Každý automobil třídy G se musí osvědčit na Schöcklu.“ Toto motto patřilo mezi hlavní zadání pro vývoj i u nového designu klasického terénního vozu. Schöckl je hora v blízkosti Štýrského Hradce (Graz), kterou Mercedes-Benz používá pro náročné – někteří říkají také: nemilosrdné – terénní testy a kterou musí terénní vůz zdolat. Proto nyní zdobí každé „G“ jako pečet kvality plaketa Schöcklu na patě střešního sloupku B.
Dveře jsou velmi solidní a odpovídají vysoké funkčnosti, která je pro „Géčko“ typická. Koncept odkládacích prostorů byl od základu přepracován a s mnoha novými odkládacími schránkami vytváří příležitosti k uložení všech věcí. Například pod loketní opěrkou se nyní nachází osvětlená přihrádka pro maličkosti od žvýkaček přes kapesníky až po sluneční brýle. Na přání zde může být také bezkabelová nabíjecí stanice. Před touchpadem na středové konzole jsou umístěny dva vyjímatelné držáky nápojů a přihrádka pro spontánní odkládání věcí. Do výplně zadních dveří lze uložit lahev o objemu jednoho litru. Opěradla zadních sedadel zaručují maximální variabilitu interiéru a lepší výhled zadními bočními okny.
Standardní audiosystém disponuje sedmi reproduktory. Jako výbava na přání je nabízen audiosystém Burmester s prostorovým zvukem, 16 reproduktory a zesilovačem DSP (Digital Sound Processing) o výkonu 590 W.
Z větších rozměrů třídy G profituje nejen řidič, ale také cestující ve druhé řadě.
Přehled nejdůležitějších údajů:
- Prostor pro nohy vpředu: + 38 mm
- Prostor pro nohy vzadu: + 150 mm
- Šířka v úrovni ramen vpředu: + 38 mm
- Šířka v úrovni ramen vzadu: + 27 mm
- Šířka v úrovni loktů vpředu: + 68 mm
- Šířka v úrovni loktů vzadu: + 56 mm
Zadní sedadla lze sklopit z 60, 40 nebo 100 procent. Již standardně jsou sedadla třídy G vybavena mnoha komfortními funkcemi. Mezi ně patří například funkce paměti pro uložení nastavené polohy sedadla řídiče, vyhřívání vpředu i vzadu a komfortní opěrky hlavy vpředu. Jízdní komfort lze na přání zvýšit paketem aktivních sedadel, který zahrnuje kromě speciálních sedadel s nastavitelnými bočními polštáři mimo jiné také různé masážní funkce, klimatizaci a rychlé vyhřívání sedadel. Tato varianta navíc nabízí elektricky nastavitelnou bederní opěrku pro řidiče a spolujezdce vpředu. Do bočních polštářů sedáků a opěradel jsou integrovány vzduchové komory, které jsou v závislosti na jízdní dynamice plynule naplňovány nebo vyprazdňovány, aby lépe podpíraly tělo sedící osoby, například v příčném směru při průjezdu zatáčkou. Aktivní přední sedadla jsou doporučována odborníky z organizace „Aktion Gesunder Rücken e.V.“.
Výbava na přání pro třídu G: dva exkluzivní výbavové pakety
Pro novou třídu G existuje takové množství výbavových variant, že sotva vzniknou dva stejné terénní vozy. Velkou rozmanitost výbav umožňuje i vysoký podíl manuální práce ve výrobě a zařazení prvků z nabídky designo manufaktur již do variant standardní výbavy.
Standardně dodávaná sedadla jsou čalouněna kůží Lugano v odstínech černá, ořechově hnědá nebo béžová macchiato. Kromě toho mají zákazníci na výběr dva velmi kvalitní výbavové pakety: Interiér Exklusiv a Interiér Exklusiv Plus. Pro Interiér Exklusiv je k dispozici celkem sedm barevných provedení. Z toho tři nabízejí ušlechtilou kůži Nappa v barevných kombinacích černé a odstínů designo manufaktur bílá Platin, modrá Yacht nebo červená Classic. Součástí paketu je také černé čalounění stropu designo mikrovláknem DINAMICA a ventilační otvory v odstínu stříbrná Shadow. Interiér Exklusiv Plus zahrnuje dodatečné prvky s kůží Nappa, jako jsou výplně dveří, části středové konzoly, přístrojová deska a kompletní čalounění. Mimořádným znakem je design sedadel s dynamickým kosočtvercovým prošíváním. Zákazníci mají u tohoto paketu na výběr mezi barevnými odstíny designo černá, hnědá Espresso a červená Classic. Poprvé je nabízen také kompletně světlý interiér v odstínu béžová macchiato – od podlahy až po strop.
Sportovně laděný paket AMG Line lze kombinovat se všemi třemi variantami. U černých sedadel vstupuje do hry kontrastní červené ozdobné prošívání na sedadlech, přístrojové desce, dveřích a středové konzole v kombinaci s červenými bezpečnostními pásy. S tím ladí mimořádně sportovní volant s dole zploštělým věncem, který je poprvé k dispozici pro třídu G.
https://www.facebook.com/MercedesBenzGClass/photos/a.356904991001178.89393.246667875358224/2031832066841787/?type=3
Terénní legenda od roku 1979
Třída G je vrcholným modelem mezi luxusními terénními vozy. Je nejen s odstupem nejdéle vyráběnou modelovou řadou osobních vozů v historii značky Mercedes-Benz, ale také praotcem všech SUV s hvězdou – proto mají všechny terénní modely Mercedesu ve svém označení velké G.
Co v roce 1972 začalo smlouvou o spolupráci mezi tehdejšími společnostmi Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Štýrském Hradci, to je dnes pozoruhodnou historií protkanou superlativy a milníky. Třída G je i nadále vyráběna ve Štýrském Hradci s dalekosáhlým podílem manuální práce.
Již první koncept se odlišoval od tehdy běžných terénních vozů. Produktoví plánovači, designéři a inženýři navrhli vozidlo, které přesvědčilo svou spolehlivostí, robustností a suverénními terénními vlastnostmi, zároveň však nalézalo své zákazníky jako plnohodnotný, komfortní a především bezpečný exkluzivní automobil pro volný čas.
V době uvedení na trh na jaře 1979 byly nabízeny čtyři varianty motorů s rozsahem výkonů od 53 kW/72 k do 115 kW/156 k. Zákazníci měli na výběr mezi karosářskými verzemi Cabriolet s krátkým rozvorem a Station Wagon s krátkým nebo dlouhým rozvorem. V roce 1989 začala vozidly modelové řady 463 evoluce, v níž se terénní vozidlo průběžně přizpůsobovalo technickému pokroku. Tato evoluce také rozšiřovala okruh fanoušků a umocnila charakter třídy G jako exkluzivního vozidla pro každou příležitost. Od roku 1993 se používá oficiální označení třída G.
K 25. jubileu třídy G byl na trh uveden zcela mimořádný model, zušlechtěný značkou Mercedes-AMG: G 55 AMG Kompressor. Výkonný osmiválec (350 kW/476 k, točivý moment 700 N.m) propůjčoval robustnímu terénnímu vozu dosud neslýchanou jízdní dynamiku a ukázal enormní potenciál, který vězí ve třídě G.
Třída G oslavila své 30. narozeníny v roce 2009 novými prvky výbavy, které zvýšily především komfort a exkluzivitu v interiéru. Ergonomicky optimalizovaná sedadla vpředu nabízela lepší oporu těla a s novým designem i funkcí klimatizace sedadel byl tento originál ještě luxusnější. Od té doby prodej třídy G nepřetržitě roste. Díky silnému růstu dosáhl praotec SUV v roce 2016 nového prodejního rekordu s téměř 20 000 prodanými vozy během jednoho roku.
Nové motory AMG, výrazně rozšířená výbava, ještě kvalitnější interiér, rozvážné modifikace exteriéru, jakož i nové bezpečnostní a komfortní prvky výbavy, například DISTRONIC Plus a systém PARKTRONIC pro snadné parkování, zajistily v roce 2012 další zvýšení atraktivity tohoto terénního vozidla. O rok později rozšířil Mercedes-Benz produktové portfolio o model G 63 AMG 6×6. Třínápravový terénní vůz kombinoval to „nejlepší ze tří světů“: všechna zdokonalení nové generace třídy G, robustnost těžkých vozidel pro provoz mimo zpevněné cesty a suverénní techniku motorů Mercedes-AMG.
G 500 4×4² byl v roce 2015 představen nejen s luxusním interiérem, ale také se světlou výškou 45 centimetrů a pozoruhodnými provozními vlastnostmi na silnici. Od roku 2015 nabízel program designo manufaktur zákazníkům možnost vytvořit si vlastní individuální G pomocí exkluzivních variant výbavy, které byly dokonale vzájemně sladěny. Zcela mimořádným milníkem se stal v roce 2017 výjimečný model G 650 Landaulet. První model svého druhu značky Mercedes-Maybach je limitován na 99 vozidel. Tato varianta „G“ se suverénním motorem V12, portálovými nápravami, elektricky ovládanou střechou z tkaniny a exkluzivní výbavou zadní části interiéru osloví zákazníky, kteří chtějí exkluzivně a stylově cestovat s větrem ve vlasech.
V létě 2017 sjel z montážní linky ve Štýrském Hradci 300 000. vůz třídy G – Mercedes-Benz G 500 v modré metalické barvě designo mauritius s čalouněním sedadel černou kůží a kontrastním bílým prošíváním. Jubilejní vozidlo, vybavené různými terénními prvky výbavy, včetně černých 16“ kol s terénními pneumatikami a robustním střešním nosičem, se v létě vydalo vstříc novým dobrodružstvím. Výbava byla sestavena fanoušky třídy G z celého světa, kteří mohli na oficiální facebookové stránce třídy G hlasovat pro svou oblíbenou specifikaci. Na sociálních sítích lze nyní sledovat budoucí výpravy tohoto exempláře s pořadovým číslem 300 000.