Lexus odhalil na tokijském autosalonu 2013 své pozoruhodné kupé RC připravené do sériové výroby. RC opět rozšiřuje záběr značky Lexus o nový typ zájemců a doplňuje emoční náboj do genetické výbavy značky, která již proslula svojí kvalitou dílenského zpracování, kultivovaností a spolehlivostí.
RC je součástí revolučních změn značky Lexus v otázkách jízdních schopností a ovladatelnosti, započatých modelem GS a posléze i novým IS. Jde o zcela nezávislý model, nikoli o dvoudveřovou variantu některého ze sedanů. Kupé postavené na platformě GS se ve všech svých rozměrech odlišuje od řady GS i IS.
Dravě ztvárněné kupé se na autosalonu v Tokiu představuje se dvěma pohonnými jednotkami: zážehovým agregátem 3,5 l V6 ve spojení s osmistupňovou automatickou sekvenční převodovkou, resp. hybridním pohonem se zážehovým motorem 2,5 l doplněným o elektromotor.
Cílem hlavního konstruktéra Junichiho Furuyamy, jenž je zodpovědný mj. také za vývoj modelové řady IS, bylo v případě kupé RC dosáhnout silnějšího pouta se zákazníky na úrovni emocí: „Automobiloví nadšenci vždy toužili po kupé z jednoho zřejmého důvodu: vozy kupé prostě vypadají senzačně – nebo jsou dokonce sexy. Při vývoji RC jsme se zaměřili na pohotovou odezvu, která má řidiče vzpružit, ale nikoli udolat; tedy přesně v duchu japonské pohostinnosti, neboli omotenashi.“
Výkonný viceprezident společnosti Lexus International Mark Templin uvedl, že díky narůstajícímu emočnímu náboji vozů Lexus si tato značka dokáže získat širší spektrum zákazníků. „Kupé RC je dalším dokladem toho, že naším cílem je posílit emoční atraktivitu značky prostřednictvím našich produktů,“ uvedl Templin a dodává: „Emoční vazba vozu typu kupé vyplývá z čistoty jeho stylu a požitku z jízdy, přičemž v případě RC se konstruktérům podařilo dosáhnout skvělé rovnováhy.“
DESIGN EXTERIÉRU
Model RC byl ztvárněn za použití vysoce profilovaných křivek a typické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, která je historicky nejširší a nejnižší. V modelové řadě Lexus zaujímá RC jedinečné postavení – je o 30 mm širší a 35 mm nižší než nový Lexus IS, má o 70 mm kratší rozvor, přičemž svým postojem zdůrazňuje atraktivní tvary luxusního dvoudveřového vozu.
Jedinečné světlomety vpředu i vzadu používají symbolický motiv značky Lexus ve tvaru písmene „L“. Volit lze mezi dvěma typy litých kol – nápadně tvarovanými desetipaprskovými koly o rozměru 19″, nebo atleticky pojatými pětipaprskovými o rozměru 18″.
Barvou hrdinů je červená – zde v zářivějším a kontrastnějším odstínu, a to díky nové technologii lakování.
DESIGN INTERIÉRU
Na interiéru modelu RC s masivním využitím kontrastních barev, materiálů a osvětlení se do značné míry podepsaly oceněné sportovní koncepty značky.
Speciálně vytvořený nový paket osvětlení (u značky Lexus poprvé) evokuje silný pocit jedinečnosti díky způsobu osvícení celé kabiny ve směru zdola nahoru, namísto obvyklého shora dolů. Vysoce kontrastní barvy v interiéru zdůrazňují designové křivky a poukazují na celkovou eleganci kabiny. Čalounění v kabině vozu zvýrazňují originální akcenty z pruhovaného dřeva Shimamoku – výsledek náročné technologie vytříbeného zpracování vrstveného dřeva.
Horní část kokpitu řidiče je rozdělena na zóny ovládací a zobrazovací. V horní části je přístrojový panel a obrazovka multimediálního a navigačního systému o úhlopříčce 7″. Součástí víceúrovňové středové konzoly je nový sdružený ovladač „Remote Touch“ (opět poprvé u značky Lexus).
Co je u sportovního kupé důležité, že při výrobě sedadel se uplatnila tzv. integrovaná pěnová konstrukce – podobně jako u tvarování sedadel závodních vozů – zaručující optimální pohodlí o oporu cestujících.
JÍZDNÍ DYNAMIKA
Tuhý a speciálně upravený podvozek RC je nejnovější ukázkou snahy značky Lexus nabídnout špičkový požitek z jízdy, zhmotněný i vynikajícími jízdními schopnostmi konstrukčních řad GS a IS.
K výrazně vyšší tuhosti kupé přispívají obzvláště silné prahy ve spodní části karoserie. Ke zvýšení robustnosti podvozku napomohly nové výrobní postupy, jako např. lepení kovových spojů karoserie, poprvé uplatněné u modelů LS a IS.
Na jízdních schopnostech se pozitivně podepisují i aerodynamické prvky, zejména ve spodní části vozu.
Na přední nápravě RC je použito dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvkové zavěšení multi-link.
POHONNÉ JEDNOTKY PRO KUPÉ LEXUS RC
Litrový výkon pohonné jednotky RC je v modelové řadě Lexus druhý nejvyšší po supersportu LFA.
Zážehový motor 3,5 l V6 s duálním vstřikováním paliva dosahuje nejvyššího výkonu 234 kW/318 koní při 6 400 ot/min a maxima točivého momentu 380 Nm při 4 800 ot/min.
K optimálnímu dávkování výkonu a co nejnižší spotřebě paliva napomáhá osmistupňová převodovka Sports Direct Shift s řazením pomocí pádel pod volantem, převzatá po úpravách z modelu IS F. V režimu M (manuální) se zamykáním měniče točivého momentu mezi druhým až osmým převodovým stupněm lze bleskově podřazovat za pouhých 0,2 s.
Ve verzi s plně hybridním pohonem (jde o první hybridní kupé značky Lexus) se kombinuje zážehový čtyřválec 2,5 l s duálním vstřikováním a výkonem 105 kW/143 koní s elektromotorem a elektronicky řízenou bezestupňovou převodovkou se šesticí virtuálních převodových stupňů a možností ručního sekvenčního řazení.
V závislosti na jednotlivých trzích bude kupé RC vybaveno buď pohonem samotné zadní nápravy, anebo pohonem všech kol.
Motor byl akusticky vyladěn tak, aby se při agilní jízdě postaral o patřičně vzrušující zvukový doprovod.
MODERNÍ TECHNOLOGIE
Mezi pokrokovými technologiemi najdeme vylepšený systém pro sledování slepých úhlů (Blind Spot Monitor) a nové rozhraní RTI (Remote Touch Interface).
RC jako první model značky Lexus používá vylepšený systém pro sledování slepých úhlů, jenž detekuje vozy blížící se zezadu vyšší rychlostí, a to na větší vzdálenost než umožňoval doposud používaný systém.
Pro požitek z jízdy v kupé je velmi důležitá i odezva na dotyk, a proto se u RC uplatnilo pokrokové dotykové rozhraní RTI (Remote Touch Interface) k ovládání audio soustavy a navigace.
tisková zpráva/-PS-