Koncept Mazda Hazumi: nová „dvojka“ se představuje

Autor: Pavel Srp - 4. 3. 2014


Nová generace vozů Mazda se soustředí na čtyři klíčové oblasti: design KODO — duše pohybu, techniku SKYACTIV, aktivní bezpečnostní systémy Mazda Proactive Safety a nový systém mobilního internetového připojení MZD Connect. Mazda HAZUMI, která se na ženevském autosalonu představuje ve světové premiéře, v sobě spojuje všechny tyto prvky a naznačuje, jak bude vypadat malý kompaktní vůz Mazda příští generace.

Stačí jediný pohled na novou generaci modelů Mazda – k nimž patří Mazda CX-5, Mazda6 a Mazda3 – a pozorovateli je okamžitě zřejmé, že podstatu designu KODO představuje dynamické, živočišné vyjádření pohybu. Mazda HAZUMI zachycuje esenci designu KODO v kompaktní karoserii. Nově vyvinutý vznětový motor 1.5 SKYACTIV-D slibuje vynikající hospodárnost bez kompromisů stran výkonu a dynamiky. Kromě základů bezpečnosti, jako je vhodná pozice řidiče nebo výborný výhled z vozu, se HAZUMI pyšní řadou špičkových bezpečnostních prvků i-ACTIVSENSE. Zábavu a pohodlí zajišťuje systém MZD Connect, jehož prostřednictvím může řidič využívat nejrůznější aplikace ve svém chytrém telefonu. Mazda HAZUMI nepodléhá konvencím třídy malých vozů a odmítá kompromisy v jakékoliv ze čtyř klíčových oblastí vývoje vozů Mazda. Stejné vlastnosti budou příznačné i pro příští generaci malého kompaktního automobilu značky Mazda.

Název koncepční studie přesně vystihuje vzhled vozu i jeho cílovou skupinu zákazníků. Výraz HAZUMI v japonštině znamená „vyskočit“ nebo „vyrazit vpřed“ a měl by odpovídat obrazu malého čilého zvířete, které překypuje energií. Zároveň vystihuje charakter případných zájemců o vozy segmentu B, kteří jsou mladí, dynamičtí, aktivní a ambiciózní.

HAZUMI je další příklad širokého potenciálu designu KODO, jenž se přirozeně přizpůsobuje různým vozům v různých kategoriích. „Zatímco pro větší modely jako SHINARI volíme linie táhnoucí se zepředu až k zadní části vozu, které zdůrazňují plynulý pohyb, podoba HAZUMI má vyvolat dojem výbušnosti,“ vysvětluje hlavní designér HAZUMI Ryo Yanagisawa. „Je jako zvíře odhodlané vyrazit vpřed. Každý sval je v plné pohotovosti a snaží se koncentrovat veškerou energii na nadcházející lov. Díky designu KODO je vůz navzdory malým rozměrům objektem, který nelze ignorovat a jehož tvary vyzařují radost z jízdy.“

KODO – duše pohybu: DYNAMICKÁ & KONCENTROVANÁ

Design karoserie

Designová filozofie KODO se snaží zachytit letmou krásu, napětí a energii živých tvorů v pohybu. Prostřednictvím dramatických a dynamických linií dodala Mazda karoserii kompaktního pětidveřového hatchbacku HAZUMI výjimečný styl a živočišné vzezření jako stvořené pro silnici. Tak vypadá design KODO ve své dosud nejkoncentrovanější podobě.

Jelikož návrháři posunuli kompaktní kabinu co nejvíce dozadu, těžiště vozu se ocitlo blízko zadní nápravy. Výsledkem je klínový tvar karoserie, která se od nízko položené výrazné přední části směrem dozadu zvedá, takže vůz vyvolává silný dojem pohybu vpřed. Ostře tvarovaný profil jednoznačně odlišuje HAZUMI od tradiční podoby vozů této třídy. Krátké převisy karoserie a mohutné blatníky, které se klenou nad impozantně velkými koly, umocňují přesvědčivě atletický postoj vozu.

Všechno se však netočí kolem vzhledu. Podobně jako v případě všech ostatních modelů nové generace se Mazda výrazně soustředila na aerodynamiku. Optimalizovala proudění vzduchu okolo karoserie a upravila podvozek tak, aby zabraňoval nežádoucím turbulencím. A protože se všechny tyto prvky přizpůsobovaly kompaktním tvarům vozu, výsledkem jsou vynikající aerodynamické vlastnosti.

Přední část

Světlomety a mřížka chladiče se nacházejí velmi nízko, což přední části dodává odhodlaný vzhled, připomínající geparda na číhané. Přesto vůz dokáže být zároveň roztomilý a probouzet v přihlížejících náklonnost. Svítící diodové LED prstence dodávají světlometům hloubku a propracovanost. Přitom evokují zarputilost nezkroceného zvířete. Dalším ze specifických prvků designu KODO je hliníková lišta ve tvaru rozepjatých křídel, která lemuje spodní část mřížky chladiče a zasahuje až do světlometů, čímž dodává přední části výrazně prostorové vzezření.

Profil

Při pohledu z boku HAZUMI zaujme svým dynamickým profilem, který zvýrazňují jak krátké převisy, tak sloupky karoserie vpředu i vzadu jakoby připravené přibodnout přední a zadní kola k asfaltu. Dlouhá linie započatá kapotou dosahuje prvního vrcholu nad předními koly a pokračuje směrem k zádi, než ji přetne druhá linie nad zadními koly. Dramatický zlom evokuje přechod mezi napjatými svaly a přispívá k pocitu, že je vůz odhodlán vystřelit kupředu. Panely karoserie působí energicky a přispívají k celkově atletickému vzezření vozu.

Mazda Hazumi Concept

Zadní část

Pevně rozkročená zadní kola zdůrazňují vysoko načrtnutou boční linii a spolu s prudce se svažující zádí vytvářejí silný dojem dopředného pohybu. Nepřehlédnutelné sdružené zadní svítilny vyjadřují dojem rychlosti, protože se chlubí stejně pronikavou intenzitou jako přední světlomety.

Mazda Hazumi Concept

Kola

Dynamický design hliníkových ráfků vyzařuje odhodlanost a sílu. Kontrast mezi povrchovým leskem frézovaného hliníku a tmavým metalickým lakem umocňuje dojem trojrozměrnosti.

Mazda Hazumi Concept

Design interiéru

Kokpit HAZUMI evokuje tentýž dojem dynamiky a rychlosti jako interiér koncepčních studií SHINARI, MINAGI a TAKERI, které Mazda představila v minulých letech. Jeho předností je bezprecedentní funkčnost, díky níž je komunikace mezi řidičem a jeho vozem jednodušší. Špičkovým dojmem z kvality interiéru navíc překonává úroveň běžnou ve třídě malých vozů a přidává HAZUMI na atraktivitě a mladistvosti.

Mazda Hazumi Concept

Rozvržení kabiny

Základním tématem všech tvarů a linií, které se přelévají od palubní desky přes středovou konzolu až do výplní dveří, je rychlost. Výsledkem je opět dojem dynamického pohybu kupředu. Prostoru pro spolucestující dominuje palubní deska zakřivená jako křídlo letounu. Středová konzola se podobá zavěšenému můstku. Zdůrazňuje tak dojem prostoru a ponechává více místa pro nohy cestujících.

Přístrojový panel byl navržen s myšlenkou udržet řidiče v centru dění. Jeho středobodem je centrálně umístěný přístroj, od nějž se jako křídla do obou stran rozprostírají další displeje. Rozvržení, které Mazda nazývá Active Driving Display a díky kterému má řidič všechny provozní údaje trvale pod kontrolou, se zakládá na unikátní koncepci zvané Heads-Up Cockpit. Jeho smyslem je pomoci řidičům zpracovat značné množství informací, aniž by byli nuceni spouštět zrak ze silnice či ruce z volantu.

Mazda Hazumi Concept

Zpracování

Kvalita materiálů a propracovanost detailů zvláště vyniká díky hře světla a stínu v interiéru. Všechny použité materiály jsou zpracované tak, aby vypadaly co nejpůsobivěji. Stěžejní prvky kabiny, k nimž patří ovladače a displeje, tvoří vrstevnatá kombinace opracovaného kovu a materiálů na bázi pryskyřice. Výsledkem je lehký a hravý dojem, odpovídající charakteru malého kompaktního vozu.

Barva

Základem designu interiéru je černá kůže, již na vybraných místech doplňují bílé kožené dekorativní prvky. Struktura karmínového čalounění sedadel připomíná broušenou kůži. Tato moderní barevná kombinace je odvážná i okouzlující zároveň a uděluje interiéru mladistvé vyznění.

Mazda Hazumi Concept

Technika SKYACTIV optimalizovaná pro malý kompaktní vůz

Nový maloobjemový vznětový motor

Mazda HAZUMI se pyšní všemi vymoženostmi SKYACTIV, zapracovanými do malého kompaktního vozu. Díky nim reaguje hbitě, jak lze očekávat od supermini, a přitom disponuje plynulým přísunem výkonu, který přispívá k pocitu bezpečnosti.

Ekologicky šetrný vznětový motor SKYACTIV-D 1.5

Ve světové premiéře se pod kapotou Mazdy HAZUMI představuje nový motor SKYACTIV-D o objemu 1,5 l. Kompaktní a lehký vznětový agregát byl stejně jako větší SKYACTIV-D 2.2 zkonstruován s cílem dosáhnout maximální hospodárnosti. Jeho předností je široké rozpětí využitelných otáček. V Mazdě HAZUMI se motor navíc pyšní vynikajícími emisemi CO2, jež se pohybují pod hodnotou 90 g/km. Také splňuje přísné požadavky emisní normy Euro 6, aniž by k tomu potřeboval odlučovač NOx.

koncept-mazda-hazumi-SKYACTIV-D 1.5

Vyspělý bezpečnostní systém i-ACTIVSENSE

Koncepční studie HAZUMI využívá vyspělého systému i-ACTIVSENSE, jenž vychází z principu Mazda Proactive Safety. Tato filozofie má za cíl pokrýt co nejširší spektrum okolností a podmínek provozu, aby se minimalizovalo riziko nehody a řidič mohl bezpečně ovládat svůj vůz.

Nová generace mobilního připojení ve voze

Mladí lidé lační po nových zážitcích a chtějí je sdílet se svými přáteli pokud možno okamžitě. Mazda tuto touhu mladým řidičům – či komukoliv, kdo chce být připojen k síti za všech okolností – zprostředkovává díky systému MZD Connect, novému mobilnímu internetovému připojení představenému v modelu Mazda3. MZD Connect ve spojení s přehledným rozhraním Heads-Up Cockpit umožňuje bezpečně používat funkce a aplikace chytrého telefonu i během jízdy.

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru