Nestává se často, aby si automobilka pronajala závodní okruh na celý den, přivezla auta a nechala novináře, aby se vozili a ničili je. Přece jen spojka, brzdy, pneumatiky i motor dostanou zabrat. Zejména na velkém a rychlém okruhu jako je Most. O to zajímavější je, že přesně to udělalo české zastoupení Peugeotu.
Kdybyste ještě před rokem řekli „Peugeot“, to poslední, co by mě napadlo, by bylo sportovní auto. Peugeot nabízel (a stále nabízí) rodinná MPV, klasické hatchbacky, manažerské limuzíny a kombíky a jeden coupé-cabriolet a coupé RCZ, které sice mělo pod kapotou nejsilnější motor o výkonu 200 koní, ale stále šlo o produkční a běžné coupé. Typické ostré auto v nabídce ale chybělo.
Jenže pak přišel Peugeot 208 GTi – malý a lehký hatchback s motorem 1,6 THP o výkonu 200 koní. Za dalších několik měsíců ho následoval Peugeot RCZ R. Ono magické písmenko R značí, že máme tu čest s řádně vyladěným autem, jehož Té-Há-Péčko nabízí dokonce 270 koní! A obě auta stála v boxech podél cílové rovinky…
Začíná to dobře. Domlouváme termín a čekáme na jízdu. Mezitím posloucháme symfonie výfuků, které auta prohánějící se po závodním okruhu vyluzují. Oběma zběsilým lvům to na okruhu opravdu hodně sluší a už se těšíme, až za jejich volant usedneme také. Bohužel ale nakonec jen do jednoho, na dojmy z RCZ R si budeme muset počkat dva měsíce do klasického redakčního testu.
Čeká na mě vínová 208 GTi, je to fešanda. Pořadatelé nám dali na seznámení něco přes 10 minut, tedy přibližně 3-4 kola. Pokyny žádné, zákazy ani příkazy žádné, takže šup do auta. První kolo volněji, ale v tom druhém už na plynový pedál zatlačím o poznání více.
Už jsme se o tom zmínili v testu, ale Peugeot 208 GTi je poměrně měkký – od podvozku přes řazení až po pedály. Přijde mi, že v případě 208 GTi je pomyslně motor před zbytkem auta. Náklony jsou v zatáčkách poměrně značné, na ostrých brzdách se GTi občas rozvlní. Je potřeba si na to zvyknout a počítat s tím, třetí kolo už bylo mnohem klidnější a jistější.
Stejně vše nakonec přebije motor, který se prostě a jednoduše povedl. Výkon 147 kW/200 koní při 5 700 ot./min a točivý moment 275 Nm při 1 750 ot./min dokáže auto probudit k životu už od vcelku nízkých otáček a doplňuje ho příjemná zvuková kulisa.
Jízda je sice vcelku rychlá, ale rozhodně není plynulá. Určitě to není jen autem, je to i řidičem. Lépe se bude Peugeot 208 GTi cítit spíše na okresce, ale na tak velkém a rychlém okruhu by potřeboval minimálně alespoň trochu přitvrdit.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,208 GTi
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,147 kW/200 koní v 5 800 ot./min
Točivý moment:,275 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.2 / 4.7 / 5.9
Délka:,3 962 mm
Šířka:,1 739 mm
Výška:,1 471 mm
Rozvor:, 2 538 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 265 kg
Objem zavazadlového prostoru:,311 / 1 152 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]