Třináct závodů na celém světě, sedm výrobců, 28 motocyklů ve startovním poli a dva vozy dohlížející na bezpečnost závodu. Cristian Siso a Nicola Cursi usedají za volanty bezpečnostních vozů v mistrovství světa superbiků (MOTUL FIM Superbike World Championship). Oba fanoušci motorismu, kteří jsou také výborní řidiči, vzájemně spolupracují již čtyři roky: „Na závodním okruhu jsme jako oči vedení závodu,“ říká Nicola během příprav na své nasazení na francouzském závodním okruhu Magny-Cours. „Deset měsíců v roce strávíme cestováním, takže spíš než práce je to pro nás životní styl,“ dodává Cristian.

Čtyři kola vidí více než dvě

Dva bezpečnostní vozy SEAT Leon CUPRA vyjíždějí před každým závodem na závodní okruh jako první. Jejich odpovědností je ověřit optimální stav povrchu závodního okruhu, na němž budou motocykly závodit: „Někdy se z pneumatik odírají kousky pryže. Pokud zůstanou na závodním okruhu, mohly by znamenat nebezpečí pro jezdce,“ říkají oba jezdci.

Traťoví komisaři, na svá místa

Před tím, než motocykly vjedou na závodní okruh, absolvují řidiči bezpečnostních vozů také jedno rychlé kolo, aby zkontrolovali, že jsou traťoví komisaři na správných místech, což je nezbytný předpoklad k tomu, aby mohl začít závod.

„Vůz 1 volá vůz 2“

 

Když jsou motocykly na závodním okruhu, druhý bezpečnostní vůz je při zahřívacím kole následuje a bezpečností vůz 1 je doprovází v rychlém kole. „Ve vozidlech je vždy lékař pro případ nehody,“ ujišťuje Cursi.

Otázka sekund

SEAT Leon CUPRA je sériově vyráběným modelem, který je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za necelých pět sekund. „Motocykly jsou velmi rychlé, takže potřebujeme, aby i vůz, který řídíme, byl výkonný a měl dobrou akceleraci,“ vysvětluje Siso. Tento vůz navíc dokáže jet na závodním okruhu rychlostí až 250 km/h.

Až 600 km během jednoho závodu

Kontrola stavu závodního okruhu, zajišťování měření času nebo absolvování zahřívacích kol – všechny tyto úkoly znamenají, že oba bezpečnostní vozy mohou ujet při zajišťování bezpečnosti závodu vzdálenost až 600 km. „A to jen v případě, že nemusíme zasahovat na závodním okruhu během závodu, což se naštěstí v letošní sezoně dosud ještě nestalo,“ dodává Cristian Siso.

13 závodů na čtyřech kontinentech

Motocyklové závody se konají často v extrémních podmínkách. V Thajsku je vlhkost vzduchu 90 %, v Kataru panuje horko s teplotou 45 °C, závod ve Francii se jede za deště na mokrém povrchu. „Vozy se musí přizpůsobit všem možným povětrnostním podmínkám. To je zásadní, abychom zaručili naši bezpečnost i bezpečnost jezdců na motocyklech,“ poznamenává Cursi, řidič druhého vozidla.

Soustředění a nervy z oceli

Přibližně v pátém nebo šestém kole, když je jasné, že závod začal, zůstává Nicolův i Cristianův vůz v pohotovosti mimo závodní okruh a oba řidiči bedlivě sledují vývoj závodu. „Zasahujeme pouze v případě nehody nebo jiné nebezpečné události. Závod se přeruší, a pak je znovu odstartován.“ Siso říká, že pro rychlý zásah v případě potřeby je nezbytné „soustředění a preciznost“.

Životní styl

Oba řidiči cestují po celém světě 10 měsíců v roce a jejich práce se pro ně stala životním stylem. „Je to práce, kterou musíte milovat, protože vyžaduje tolik času,“ vysvětluje Siso. „Trávím prakticky celý svůj život v automobilu, takže nyní je už téměř součástí mé osobnosti, mým přítelem,“ dodává.