Když se řekne Rolls-Royce, co vás napadne? Já si pod tím představuji vznešenost, velebnost, majestát… Urozený původ z auta čiší již na první pohled. Obrovská maska na jejímž vrcholu ční chromovaná soška Spirit of Ecstasy dává jasně najevo, že tohle auto není obyčejné. Dokonce i ty nejmenší modely v nabídce této automobilky jsou tak velké, že limuzíny „běžných“ značek vedle nich působí jako autíčka na hraní.
Vždy bylo pravidlem, že majitel takového auta sedával na zadních sedadlech, nechal se houpat skvělým podvozkem, popíjel pravé šampaňské a pročítal nejnovější tisk. Na palubě vládl klid a pohoda. To ale posledních pár let neplatí. Rolls-Royce představuje modely, které může – nebo by dokonce měl – řídit i jejich majitel. Patří mezi ně nejnovější Wraith, obrovský kabriolet Phantom Drophead Coupe a může mezi ně patřit i Ghost.
S Rolls-Royce Ghost už jsme se před rokem vozili, tenkrát jsme okusili pohodlí zadních sedadel, tentokrát jsme se ale díky spolupráci s Rolls-Royce a Bentley Clubem ČR mohli posadit za volant a vyzkoušet, jak se takové auto řídí. Opět šlo o prodlouženou verzi EWB (zkratka pro extended wheelbase), která v zadní části nabídne tolik prostoru, že si s sebou na cesty můžete vzít pedikérku i její kompletní stoleček. Oproti standardní verzi přidává 17 centimetrů.
Přijďte k autu a rozmyslete si, za jakou kliku vezmete, nemůžete se splést. Na předních i zadních sedadlech si budete připadat výjimečně a budete si to užívat, i když na každém z nich úplně jinak. Zkuste si pro začátek představit, že jste úspěšný manažer a chcete se v klidu a pohodlí dostat na jednání. A nebo na golf. Přiskočí Váš řidič, otevře proti směru jízdy (a do pravého úhlu) otevírané rozměrné dveře – to aby se vám pohodlně nastupovalo – a vy se posadíte. Dveře pak může zavřít opět on a nebo se o to za vás po stisknutí tlačítka postarají elektromotory.
V celém interiéru lze nalézt pouze ty nejkvalitnější materiály. Prvotřídní kůži střídá lakované dřevo a najít tady plast je jako pověstné hledání jehly v kupce sena. Na podlaze své dlouhé chlupy hrdě tyčí hřejivý koberec. Všechna sedadla jsou opatřena vyhříváním i odvětráváním, ale také masáží. Nevěřím, že by se vám při jakkoliv dlouhé cestě stalo, že byste se cítili nepohodlně. Kromě toho i ze zadního sedadla můžete ovládat vlastně vše, co se v autě nachází: od (všech!) sedaček, přes kompletní multimédia až po klimatizaci.
Místa je všude na rozdávání. Když budete chtít, můžete si dát nohu přes nohu a přesto vám zbude místo i na to, abyste si s ní ve vzduchu houpali dopředu a dozadu. Můžete si na hlavě nechat klobouk, stejně se pod střechu vejdete a můžete mít klidně 150 kilogramů, poněvadž sedadla jsou opravdu rozměrná.
S jistotou vám můžu říct, že pokud se na jízdu nesoustředíte, nepoznáte ze zadní sedačky, jestli auto zrovna poskakuje po městě v zácpě nebo „letí“ po německé dálnici. Podvozek k posádce nepřenese snad ani takové díry, do kterých by se schovalo mládě slona, odhlučnění motoru je perfektní a skvěle inženýři zapracovali také na potlačení aerodynamického hluku.
Ale co když přesednete dopředu? Pohodlí je vlastně stejné. Za dřevěným volantem si nastavíte sedačku podle sebe, seřídíte si volant, sešlápnete brzdu a stisknete startovací tlačítko. Velký dvanáctiválec o objemu 6,6 litru naskočí sametově a opravdu tiše. Zařaďte na osmistupňové automatické převodovce (ovladač se nachází na sloupku řízení) „Déčko“ a rozjeďte se.
„Aha, tak takhle se cítí ti kouzelníci na létajícím koberci,“ řeknete si po rozjezdu. S žádným jiným z aut, s nimiž jsem jel, a která měla nastavitelný podvozek (ať už vzduchový či jiný), ať už to byl Citroen C5 , Volvo XC70 nebo třeba Range Rover, není jízda tak plavná.
I když dokáže Ghost vyžehlit i ty největší nástrahy českých silnic (a že jich je…), neznamená to, že by snad byl neohrabaný. I když jsou jeho rozměry opravdu velké (délka 5 569 mm, šířka 1 948 mm, výška 1 550 mm a rozvor náprav 3 295 mm) a hmotnost atakuje 2,5 tuny, dokáže zvolenou jízdní stopu držet s jistotou. Ta jistota a lehkost, s níž auto zatáčí, vás dostane při každém otočení volantem. Hmotnost je více cítit pouze při rychlejším průjezdu zatáček a zejména při brzdění.
I přes tyto obrovské rozměry je radost s autem jezdit. Jeho velikost se ze sedadla řidiče dá hodně příjemně odhadnout. Kde končí kapota poznáte jednoduše i díky sošce na vrcholu masky a kdybyste přece jen svůj odhad přecenili, k dispozici jsou parkovací čidla s grafickým znázorněním vzdálenosti na displeji.
Už jsem nakousl, že svou pravou nohou můžete ovládat obrovský motor. Jeho původ je v BMW 760i, byl však převrtán na objem 6,6 litru, díky čemuž vzrostl výkon i točivý moment. Dovolte mi na chvilku jen suchá fakta: pod dlouhou přední kapotou se ukrývá 420 kW/570 koní. Točivý moment vrcholí hodnotou 780 Nm a je k dispozici už od 1 500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje jen za 4,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kdyby vás zajímala spotřeba, papírově se udává 20,6 l/100 km ve městě, 9,6 l/100 km mimo město a 13,7 l/100 km v kombinovaném režimu.
Protože jsme se s Ghostem vozili ve stejném týdnu jako s Kií pro_ceed GT, mnozí z vás už ví, že počasí nám příliš nepřálo. Dynamické hodnoty zrychlení nebo rychlejší průjezdy zatáček jsme nezkoušeli. Ono se to na takové auto vlastně stejně ani nesluší. Na dálnici jsme se ale vydali. Stačí se zamyslet a omezovač rychlosti nepozorovaně zasáhne. Znáte to, jedete, něco řešíte a najednou „něco“ cukne. Prvotní obrovské zděšení a očekávání problému se rázem změnilo v obrovský údiv nad tím, jak Ghost svoji rychlost maskuje. Když tohle zkusíte sami a schválně, samotné zrychlení na svém těle (a už vůbec ne na tělech a výrazech obličejů zbytku posádky) nepoznáte, uvidíte jen ručičku zběsile a neúnavně stoupající stále vzhůru. Vlastně je jedno, jestli na plyn šlápnete v 80 km/h, ve 180 km/h nebo ve 220 km/h, Ghost bude zrychlovat pořád stejně.
Stejně si ale budete spíš užívat toho klidu s výhledem na onu „okřídlenou“ sošku Spirit of Ecstasy. Ten pocit, že „když budete chtít, tak to pojede“, budete ale mít stále dobře na paměti. Věřte mi… :)
Rolls-Royce Ghost není „tím rollsem pro chudý“. Z každého detailu, z každého úhlu pohledu, z každého dojmu je cítit, že za svoje peníze dostanete něco víc. Nejsou to malé peníze, nemůže si to dovolit každý. A o tom to je. Rolls-Royce je pojem, Rolls-Royce je opravdu vznešenost, velebnost, majestát… Máte-li na něj peníze, chcete-li ho, můžete-li si ho dovolit, neváhejte ani chviličku!