Je to přesně 33 let, kdy automobilka BMW ukončila výrobu supersportovní placky M1. Tahle střela se vyráběla od roku 1978 až do roku 1981 a bylo vyrobeno pouhých 456 kusů. Teď, v roce 2014, přichází jeho „nástupce“. Model i8 totiž legendární M1 připomíná na první pohled. Nízké a široké linie, zamračený pohled a výkony supersportu…
Ačkoliv v době vzniku modelu M1 se výrobci o elektrický pohon příliš nezajímali, dnes je tomu zcela naopak. Pod kapotou BMW M1 byl uprostřed uložený atmosféricky plněný řadový šestiválec o objemu 3,5 litru, který dával výkon 204 kW/277 koní. Závodní přeplňované verze měly dokonce výkon až monstrózních 634 kW/850 koní! Sériová verze vážila jen 1,3 tuny a dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 sekundy. Udávaná kombinovaná spotřeba je 16,7 l/100 km, ale kdo by to v té době (a i dnes… :) ) řešil?
Oproti tomu nejnovější přírůstek do sportovních řad bavorské automobilky, BMW i8, má pod kapotou mnohem „skromnější“ pohonné ústrojí. Tím je plug-in hybridní systém eDrive, jehož základem je přeplňovaný zážehový tříválec 1,5 litru s výkonem 170 kW/231 koní pohánějící zadní kola. V dokonalé součinnosti s ním pracuje elektromotor o výkonu 96 kW/131 koní, dodávající sílu předním kolům.
BMW i8 je díky tomu vybaveno aktivním systémem pohonu všech kol, který dokáže maximálně efektivně hospodařit s energiemi a výkon celé hnací soustavy dosahuje 266 kW/362 koní s točivým momentem 570 Nm. Automobil je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h (elektronicky omezená). Tyto parametry jsou o to pozoruhodnější, že BMW i8 vykazuje v kombinovaném režimu spotřebu pouhých 2,5 l/100 km.
Novináři z německého magazínu Auto Motor und Sport měli to štěstí, že obě auta mohli postavit v redakčním testu přímo proti sobě. Celý test (v němčině) a všechny fotky najdete přímo na jejich internetových stránkách!
-PS-