Audi A3 Sportback g-tron jezdí na plyn

Autor: Pavel Srp - 7. 3. 2013


Audi dělá s modelem A3 Sportback g-tron velký krok směrem k trvale udržitelné mobilitě. Kompaktní pětidveřový vůz, který bude představen koncem letošního roku, je poháněn palivem Audi e-gas s neutrální bilancí emisí CO2. Syntetické plynné palivo bude vyráběno prostřednictvím elektrické energie z obnovitelných zdrojů v nově vybudovaném závodu v německém Werlte. Novinka se čtyřmi kruhy inovativně kombinuje ekologickou rovnováhu, hospodárnost a technicky vyspělá řešení.

„Audi je s projektem e-gas prvním výrobcem automobilů, který vyvíjí kompletní řetězec trvale udržitelných nosičů energie,“ říká Anna Gruberová, ředitelka divize Audi společnosti Porsche Česká republika. „Trvale udržitelná mobilita je jedním z pilířů dlouhodobé strategie značky Audi a Audi A3 Sportback g-tron je jen důkazem našeho náskoku v oblasti vyspělých ekologických řešení.“

Audi A3 Sportback g-tron přichází s kompletním technickým arzenálem značky Audi – od ultralehké konstrukce přes informační a zábavní systémy až po asistenční systémy. V první řadě však předvádí nejmodernější techniku pohonu na stlačený zemní plyn (CNG), jejímž základem jsou dvě nádrže, uložené pod podlahou zavazadlového prostoru, s kapacitou po sedmi kilogramech CNG při maximálním tlaku 200 barů. V souladu s konceptem ultralehké konstrukce váží každá nádrž o 27 kilogramů méně než konvenční řešení.

Nádrže používají novou kombinaci materiálů. Vnitřní vrstva je tvořena polyamidovým polymerem, který je nepropustný pro plyn, zatímco druhá vrstva z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny propůjčuje nádrži extrémně vysokou pevnost. Třetí vrstva z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny účinně chrání nádrž před poškozením zvenčí. Materiály vyztužené vlákny jsou spojeny velmi odolnou epoxidovou pryskyřicí.

Druhým výjimečným prvkem nového Audi A3 Sportback g-tron je elektronický regulátor tlaku zemního plynu. Tato kompaktní a lehká jednotka snižuje ve dvou krocích vysoký tlak plynu proudícího z nádrží na pět až devět barů. Tím je za všech okolností zajištěna přítomnost správného tlaku v zásobníkové liště pro plyn a ve vstřikovacích ventilech – nízký tlak je vhodný pro úspornou jízdu při nízkých rychlostech, zatímco vyšší tlak přichází ke slovu, pokud řidič požaduje vyšší výkon a točivý moment.

Pokud tlak v nádrži klesne pod deset barů, přepne řídicí jednotka motoru automaticky na benzinový provoz. Audi A3 Sportback g-tron je plně bivalentní, tzn. že jeho výkonové parametry jsou stejné v obou režimech provozu na CNG i benzin.

CNG umožňuje dojezd – při standardní spotřebě paliva – přibližně 400 km, na benzin je v případě nutnosti možné ujet dalších 900 km. Celkový dojezd je tedy přibližně srovnatelný s Audi TDI. Dva displeje na přístrojové desce poskytují řidiči aktuální informace o množství paliva v jednotlivých nádržích. Informační systém řidiče ukazuje rovněž aktuální spotřebu paliva v závislosti na příslušném provozním režimu.

Pod společným víčkem jsou umístěna dvě plnicí hrdla. Po naplnění nádrží nebo za velmi chladného počasí je motor spuštěn na benzin, a teprve poté přejde co nejdříve na spalování zemního plynu.

Motor vychází z nové jednotky 1.4 TFSI. Klíčové úpravy bylo nutné realizovat u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru. Audi A3 Sportback g-tron s nejvyšším výkonem 81 kW/110 koní a maximálním točivým momentem 200 Nm má nejvyšší rychlost 190 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,0 sekundy. Pětidveřový vůz průměrně spotřebuje méně než 3,5 kg CNG, resp. plynu Audi e-gas, na 100 km. Audi e-gas je syntetické palivo získávané s použitím ekologicky vyráběné elektrické energie v rámci projektu Audi e-gas. V režimu na zemní plyn jsou emise CO2 nižší než 95 gramů na km.

Bilance skleníkových plynů je ještě atraktivnější při komplexní analýze, která bere v úvahu všechny faktory od získávání paliva až po jeho spotřebu při pohonu automobilu. Je-li vůz Audi A3 Sportback g-tron poháněn plynem Audi e-gas, nevypouští větší množství CO2, než jaké bylo předtím použito k výrobě syntetického plynu – vzniká tak uzavřený okruh. Zahrne-li se do komplexní analýzy rovněž energie potřebná k výstavbě závodu na výrobu plynu e-gas a k výstavbě větrných elektráren, pak jsou emise CO2 stále nižší než 30 gramů na km.

V Německu budou majitelé vozů Audi A3 Sportback g-tron pravděpodobně získávat plyn e-gas na veřejných plnicích stanicích CNG prostřednictvím ekologické účetní metody podobné metodě používané v současnosti při odběru ekologické elektrické energie.

Na začátku řetězce stojí elektrická energie vyráběná z obnovitelných zdrojů energie. Koncovými produkty jsou vodík a syntetický plyn Audi e-gas. První průmyslový závod na světě pro výrobu syntetického metanu (e-gas) z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů je krátce před dokončením. Závod se nachází v německé obci Werlte (okres Emsland v Dolním Sasku).

Závod Audi e-gas používá elektrickou energii z obnovitelných zdrojů v první fázi elektrolýzy, v níž se voda štěpí na kyslík a vodík (Audi e-hydrogen), který by mohl jednou pohánět vozidla s palivovými články. Protože však není dosud rozšířena infrastruktura pro distribuci vodíku, nechá se v dalším kroku reagovat vodík s CO2 v metanizační jednotce. Tímto způsobem vzniká z obnovitelných zdrojů syntetický metan s názvem Audi e-gas. Z hlediska chemického složení je e-gas téměř identický s fosilním zemním plynem. Proto může být e-gas přiváděn do plnicích stanic CNG prostřednictvím distribuční sítě pro zemní plyn.

Proces výroby plynu s využitím elektrické energie poprvé obousměrně propojuje elektrickou a plynovou síť. Dosud bylo sice možné vyrábět elektrickou energii z plynu, opačný postup se však nepoužíval. Závod Audi e-gas proto ukazuje cestu k využití obrovské kapacity sítě pro zemní plyn k ukládání a přepravě nadbytečného množství elektrické energie.

V případě CO2, používaného v závodě Audi e-gas, se jedná o odpadní produkt z nedaleké elektrárny na bioplyn, provozované energetickou společností EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky váže CO2, který by se jinak dostával do atmosféry, do paliva. Díky tomu je Audi e-gas klimaticky neutrální. Závod Audi bude vyrábět cca 1000 tun plynu e-gas ročně a spotřebuje při tom přibližně 2800 tun CO2. Takové množství CO2 je schopno za rok absorbovat 224 000 buků.

Množství plynu e-gas, vyráběné v závodu ve Werlte, pokryje spotřebu 1500 nových vozů Audi A3 Sportback g-tron za předpokladu, že každý z nich ujede v průměru 15 000 kilometrů ročně, a to s neutrální bilancí CO2. Také energetický průmysl může mít z projektu Audi e-gas značný prospěch, protože řeší naléhavou výzvu, jak efektivně a bez ohledu na polohu ukládat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Schopnost ukládat velká množství energie z větrných a slunečních elektráren přeměnou elektrické energie na plyn by mohla významně podpořit expanzi výroby energie z obnovitelných zdrojů.

[nggallery id=2000]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru