test-forester-02

Test Subaru Forester: Terénní drsňák (2012)

Autor: Tomáš Junek - 23. 4. 2012


Subaru Forester v aktuální generaci konečně, oproti těm předešlým, nevypadá jako „přerostlý“ kombík. Po dlouhé době dospěl a vypadá jako plnohodnotné SUV. Design je sice na dnešní dobu trochu hranatější, ale myslím, že to vůbec nevadí. Dnes jezdí plno aut, která mají možná až moc zaoblené tvary, a proto je jedině dobře, že je Forester jiný. Svým vzhledem říká: „Jsem teréňák, se mnou si mimo silnici moc nezadáš.“ Což je mimochodem pravda.

První co mě na autě zaujalo, byla opravdu velká světlá výška. Ta činí 215 mm. Bohužel, díky ní a velkému profilu pneumatik se poctivá 17“ kola na autě trochu ztrácejí. Forester má spodní části nárazníků a prahů pokryté plastem, který podtrhuje jeho terénní příslušnost a opticky zvětšuje již výše zmíněnou výšku vozu. Musím uznat, že to není nijak zvlášť krásné, ale o to je to praktičtější, obzvláště pak v terénu. Přídi vévodí velká maska chladiče a světlomety, ve kterých se ukrývají xenonové výbojky (nejsou v čočce). Celkový vzhled dotvářejí rozměrná okna, která umožňují výborný výhled jak na vozovku, tak do terénu.

Dveře s velkým úhlem otevření zaručují velmi pohodlné nastupování do interiéru. Uvnitř vozu se designeři nijak zvlášť nevyřádili, což je nakonec dobře. Nedokázal bych si uvnitř Forestera představit nějakou extravaganci. Interiér je jednoduchý, praktický a přehledný. Přestože je Forester auto do nepohody a nehraje si na luxusní vůz, interiér vás i přesto rozmazlit může. Luxus v interiéru má své zastoupení v podobě kůží obšitého volantu a řadící páky nebo kožených sedadel ve vyšších výbavách. Forester nabídne i celkem pohodlná sedadla, na kterých bych si dokázal představit i delší cestu. Snesla by však trochu lepší boční vedení. Místo uvnitř nabízí dostatek místa pro celou posádku. I člověk vysoký 190 centimetrů se pohodlně usadí na všechna sedadla a bude mít plno místa na kolena i hlavu. Prostor pro zavazadla se pyšní objemem od 450 litrů po 1 660 litrů se sklopenými zadními sedadly.

Přístroje jsou perfektně čitelné a přehledné, podsvícené sportovní tmavě červenou barvou. Budíky mě mile překvapily po nastartování motoru, kdy proběhla jejich inicializace přejetím ručiček od 0 po maximální hodnoty a zpět. Je to sice jen efekt, ale působivý. Na středovém panelu se nachází ovládání klimatizace a rádio s velkým displejem. Ten se v okamžiku dokáže proměnit v příjemného pomocníka při couvání. Zobrazí totiž obraz z couvací kamery.

Po nastartování motoru se do auta nepřenášejí žádné nepříjemné pazvuky, ono se tam vlastně nepřenáší skoro nic. Musel jsem se podívat na otáčkoměr, abych zjistil, že je vůbec motor v chodu. Tohoto efektu dosáhlo Subaru díky již třetí generaci čtyřválcového zážehového motoru s protiběžnými písty, známým spíše jako boxer. Motor je zhruba do 3000 ot./min velmi nevýrazný, ovšem po překonání této hranice se zvuk motoru promění z jemného vánku v malou soukromou bouřku pod kapotou. Nicméně zvuky linoucí se z pod kapoty vás stále nijak zvlášť rušit ani obtěžovat nebudou. Přestože je motor atmosférický, jsou jeho parametry velmi solidní: 150 koní a 198Nm. Méně solidní je ale praktická spotřeba. Díky váze auta (1 480 kg) a stálému pohonu všech čtyř kol, se průměrná spotřeba za celou dobu testování ustálila na 9,2 litrů na 100 kilometrů (město 40%, okresky 30% a dálnice 30%). Motor se nechává díky velmi dlouhým převodovým stupňům (je jich jen 5) s přehledem vytáčet až k 6 000 otáček za minutu, kde leží jeho výkonové maximum.

Bohužel právě z převodovky se vyklubalo lehčí zklamání. Řazení bylo relativně přesné, ale rychlosti nějak nechtěly zapadávat do svých pozic. Mnohokrát jsem se s řadící pákou musel přetahovat a přemlouvat ji, aby na své místo zaskočila. Teď, s odstupem času, se divím, že jsem ani jednou nepočítal zuby.

Jízdní vlastnosti a stabilita na dálnici a na okreskách jsou obdivuhodné, obzvláště pak, když si představíme, že Forester je SUV s dost velkou světlou výškou. Ani za silného větru nebo v zatáčkách se vůz zbytečně nenakláněl. Forester se ale výborně cítí také v terénu, což se o mnoha dnešních SUV říci nedá. Díky redukční převodovce a pohonu všech kol Symetrical AWD je schopný se vyškrábat i do příkrého rozbláceného kopce. Vyzkoušeli jsme jeho prostupnost terénem opravdu důkladně. Má vynikající nájezdové úhly a je velice schopný i co se týká bočních náklonů.

Subaru Forester je velice vydařené volnočasové auto. Poradí si v jakémkoliv počasí nebo prostředí a navíc s jakýmikoliv překážkami. Potěší praktickým interiérem, výhledem či dílenským zpracováním. Nadchne výtečnými jízdními vlastnostmi jak na silnici, tak i v terénu. To vše lze mít již od 639 000 Kč, což není vůbec špatné, co říkáte?

[nggallery id=719]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru