Na víkendové testování jsme měli k dispozici auto, které spousta z vás snad ani nikdy naživo neviděla a jen o něm slyšela, případně ani to ne. Jde o novinku z produkce korejské automobilky SsangYong, která vznikla sloučením dvou velkých automobilových společností v roce 1963 a dnes je čtvrtým největším korejským výrobcem automobilů.
Testovali jsme model Korando, který se na českém trhu usídlil v současné generaci teprve před necelým rokem. Náš kousek byl ve výbavě Active. Ta za katalogovou cenu 549 900 Kč s DPH nabízí vše, co byste k pohodlnému cestování mohli potřebovat. Namátkou bych vyjmenoval: ABS + ESP, stálý pohon všech 4 kol s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, manuální klimatizace, elektrická okna + zrcátka, centrál na DO, 16″ litá kola a mnoho dalšího.
Všechny modely Korando se nabízejí pouze s jediným motorem a tím je turbem přeplňovaný naftový „dvoulitr“ o výkonu 129 kW (175 koní) a s točivým momentem 360 Nm. Ten může být spojen s šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. My jsme měli manuál.
Toto pohonné ústrojí dokáže s autem vážícím cca 1,7 tuny slušně „zacvičit“, a to jak ve městě, tak i na okresce nebo na dálnici. Za několik stovek ujetých kilometrů na všech typech silnic jsem nepocítil výrazný nedostatek výkonu a na dálnici jsem proháněl i osobáky, které to nejspíše ani nečekaly… :) Jediný větší nedostatek, který by se motoru dal vytknout je to, že by mohl být lépe odhlučněn. Do interéru se jeho zvuk přenáší celkem výrazně.
Korando se svou světlou výškou 18 cm, nájezdovými úhly 22° vpředu a 28° vzadu a s asistentem rozjezdu do kopce si můžete dovolit celkem dost i v lehčím terénu. S pohonem všech kol a s elektronickou uzávěrkou diferenciálu vás jen tak něco nepřekvapí a pokud ano, vězte, že váš pud sebezáchovy je hodně daleko a měli byste si vzít spíše Hummera :)
Když s autem vyrazíte na okresky, pocítíte značné náklony karoserie dané opravdu vysokou stavbou vozu. Všiml jsem si, že oproti ostatním SUV sedím opravdu vysoko a na řidiče např. Kia Sportage, Hyundai Tucson nebo třeba Land Rover Freelander se dívám trochu z výšky. Díky takto vysokému posezu jsem měl pocit bezpečí a dobrý přehled o tom, co se kolem auta děje. Výhledu nepřekáží ani sloupky karoserie.
V interiéru panují tvrdé plasty, které na omak nijak zvlášť příjemné nejsou, ale žádné pazvuky se z nich neozývaly (auto mělo najeto necelé 4 tisíce kilometrů). Palubní deska je přehledná a nemusíte nijak přemýšlet a tápat nad tím, které tlačítko co ovládá nebo kde se pouští vyhřívání zadního skla a podobně. Jediné, co by vás mohlo překvapit, je přepínání palubního počítače, jehož ovladač je nečekaně na středovém panelu. Vytknout také musím zobrazení hodin nad ovládáním klimatizace – displej nás vrací do devadesátých let a moderních digitálních hodinek. :) Naopak polohu za volantem si řidič najde snadno. Sedadlo je výškově stavitelné a výškově i podélně je stavitelný také volant.
Problém nebudete mít ani s odvozem zavazadel, která můžete naskládat do zavazadlového prostoru o objemu 486 litrů, který můžete zvětšit sklopením zadních dělených (1/3 ku 2/3) sedadel, které vytvoří zcela rovnou plochu bez schodu. Jediné, co by vás mohlo trochu otravovat, je vyšší nakládací hrana. V kufru ale není žádný schod, takže vyndávání zavazadel je jednoduché a nemusíte je přizvedávat.
Ačkoliv jde o SsangYong, jeho vzhled tomu dnes už nenasvědčuje. Dříve SsangYongy bývaly spíše takové, no, ošklivé. Byli jsme zvyklí na nepříliš líbívé kreace, kterým nové Korando „zatnutlo tipec“. Celkově jde o povedené auto, které, s cenou lehce přes půl milionu Kč, dokáže nabídnout solidní výbavu a slušné výkony na silnici i mimo ni. Příjemné překvapení…
Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Emil Frey ČR (www.emilfrey.cz).
[nggallery id=375]