Autobazary ročně nevykoupí desetitisíce vozidel kvůli špatnému technickému stavu, právní vadě, stočeným kilometrům nebo exekučnímu řízení. V případě pražského autobazaru Auto ESA jde přibližně o patnáct tisíc vozů každý rok a tyto nevykoupené vozy následně končí v jiných autobazarech, případně v nabídkách na internetu a v tisku. V zájmu ochrany trhu před takto závadovými vozy chce Autocentrum Auto ESA zdarma zpřístupnit databázi VIN a SPZ (RZ) těch vozidel, která byla odmítnuta k výkupu právě z výše uvedených důvodů. Úřad na ochranu osobních údajů však s takovou aktivitou nesouhlasí. Za porušení zákazu zveřejňování osobních údajů lze navíc, v souladu s ust. § 45 a zákona o ochraně osobních údajů, uložit pokutu až do výše 5.000.000,- Kč.
„Nechápeme takový přístup a zásadně s ním nesouhlasíme. Tady stát jednoznačně chrání nepoctivce, kteří chtějí na trh umístit vadný vůz, vůz se stočeným tachometrem nebo dokonce vůz, který je v exekuci,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Autocentra Auto ESA a dodává: „Je naprosto absurdní, že ten, kdo zveřejní VIN vozidla se stočeným tachometrem, může být pokutován až do výše 5 miliónů korun, ale tomu, kdo tachometr stočí, žádné riziko v podstatě nehrozí.“ Podle názoru právní kanceláře, kterou autobazar oslovil však hrozí i jiná rizika. „V případě, že bychom zveřejňovali podezření o manipulaci s tachometrem konkrétního vozidla, může, podle názoru oslovených právníků, dojít k zásahu do práv a oprávněných zájmů majitele předmětného vozu. Majitel příslušného vozidla by pak mohl požadovat po naší společnosti náhradu škody,“ vysvětluje problematiku Svoboda.
Nejčastějším důvodem k odmítnutí vozu na výkup je stočený tachometr, špatný technický stav vozu a právní vady, jako např. zastavené vozidlo v exekuci, chybějící doklady k vozidlu nebo dokonce upravované údaje v dokladech. Všechny vozy jsou při výkupu v Autocentru Auto ESA prověřovány velmi náročným a sofistikovaným procesem, který obsahuje desítky kontrolních procedur, a za nejž Auto ESA utrácí ročně přibližně 10 milionů korun. „Celý proces kontroly trvá nejméně 90 minut a zahrnuje nejen kontrolu technického stavu a počtu ujetých kilometrů, ale také kontrolu databáze dlužníků, exekuce a dalších registrů. Vůz kontrolujeme podle standardů jednotlivých automobilových značek a to včetně kontroly měření tloušťky laku,“ říká Tomáš Svoboda a dodává: „O kvalitě našich kontrolních procedur svědčí i fakt, že jsme v nedávné době odhalili cizí státní příslušníky, kteří nám nabízeli dva vozy pocházející z trestné činnosti. Autobazar, který nemá vypracovaný detailní prověřovací proces, by takové vozy pravděpodobně neodhalil a prodával by je dál zákazníkům. Proto se domníváme, že sdílení informací ve smyslu přístupu k databázi VIN závadových vozů může být velmi přínosným krokem k ochraně zákazníků.“
Tisková zpráva/-PS-