Zima za volantem: Největší nástrahy a tipy, jak je zvládnout

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: CONTI-RSC - Ilustrační foto: Pavel Srp - 24. 1. 2025


Zima dokáže na silnicích připravit nejedno nepříjemné překvapení. Bílá tma, ledovka nebo sněhové jazyky mohou potrápit i zkušeného řidiče. Zimní počasí bývá každoročně příčinou stovek vážných nehod. Jak zimu za volantem zvládnout s chladnou hlavou? Přečtěte si následující tipy.

Snižte rychlost a soustřeďte se na řízení

Řidiči by samozřejmě měli řízení věnovat pozornost v každé roční době, ale v zimě je na místě zvýšená opatrnost. V roce 2023 se při dopravních nehodách v souvislosti se sněhem, námrazou a náledím zranilo 1166 lidí a 14 jich zahynulo. Podle vedoucího oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda řidiči často podceňují například kluzkost čerstvě napadaného sněhu. „Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ vysvětluje.

Při zhoršených podmínkách je proto důležité v první řadě upravit rychlost. Při pomalejší jízdě mají řidiči více času reagovat a předcházet krizovým situacím. Dostatek času na reakci je důležitý i proto, že náhlé změny směru nebo prudké brzdění mohou skončit smykem, zvláště na sněhu a ledu.

Dodržujte bezpečný odstup

Brzdná dráha vozidel v zimě narůstá a na náledí může být oproti běžným podmínkám několikanásobně delší. Podle tabulky Policie ČR je při rychlosti 90 km/h brzdná dráha na náledí 208 metrů, zatímco na suché silnici by to bylo 45 metrů.

Ministerstvo dopravy chystá pro řidiče několik novinek. Povolí autonomní jízdu a došlápne si na „lepiče“

Ještě delší vzdálenost k zastavení než osobní vozy potřebují nákladní auta. „Mnoho nehod vzniká právě kvůli podcenění odstupu. Řidiči aut by proto zejména v zimě neměli předjíždět nákladní vozy na poslední chvíli ani před nimi prudce brzdit,“ upozorňuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce. Mokrý sníh nebo tající led mohou výrazně ztížit kontrolu nad vozidlem, proto je důležité přizpůsobit nejen odstup, ale i styl jízdy.

Sledujte počasí a aktuální informace

Především před delšími cestami by si řidiči měli ověřit aktuální dopravní situaci a meteorologické výstrahy. Moderní aplikace dokážou upozornit na kritická místa a předcházet tak zbytečným rizikům. Podle údajů BESIPu je nejkritičtější dobou pro cestování ráno, kdy se mění teplota, silnice ještě nemusejí být ošetřené a je silnější provoz. Nebezpečí může hrozit hlavně na místech, jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic.

„Za zvlášť nebezpečný na silnicích považuji takzvaný černý led. Ten vzniká při teplotách lehce pod nulou, kdy padající déšť zamrzne na vozovce a vytvoří tenkou hladkou vrstvu. Silnice může řidičům připadat pouze mokrá, přitom je pokrytá ledem. Zvláště za tmy je těžké si něčeho všimnout, a auto se může zničehonic stát neovladatelným,“ popisuje Ondřej Stöhr.

Naučte se rozpoznat rizika

Zkušený řidič by měl vědět, jak se při rizikových situacích na silnicích chovat. Při jízdě na kluzké silnici jsou základními zásadami plynulá jízda a dostatečný odstup. V případě závějí či sněhových jazyků je rovněž třeba pevně držet volant a vyhýbat se náhlým manévrům. Při řízení v hustém sněžení je zásadní plynule zpomalit na minimum, zapnout potkávací světla a mlhovky a sledovat orientační body, jako jsou krajnice nebo dopravní značení.

Extrémně nebezpečný jev představuje „bílá tma“, která vzniká při husté mlze či sněžení, kdy řidič nerozezná okraj silnice ani patníky, vozovka mu splývá s horizontem a totálně ztrácí orientaci. V tu chvíli je lepší zastavit a počkat, až sněžení ustane. V případě neviditelného „černého ledu“ je též nutné být obezřetný a pomaleji vjíždět na mosty a do zatáček, kde se nejčastěji vyskytuje.

Pořiďte si vybavení pro zimní provoz

Každý řidič by měl mít v chladných měsících kvalitní zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Doporučuje se také vozit sněhové řetězy, dostatek paliva a zásoby jídla a pití pro neočekávané situace. Dalším důležitým vybavením jsou škrabky na led, odmrazovací spreje a teplá deka, která přijde vhod při čekání v kolonách nebo při poruše vozidla. Více než kdy jindy je v těchto případech dobré mít plně nabitý telefon. Pokud omylem sjedete do závěje, může přijít vhod i lopata, kterou odhrabete sníh kolem kol, a třeba se vám podaří vyjet.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru