Různé rekonstrukce a opravy na dálnici D1 neberou konce. A s tím spojené kolony a dopravní komplikace zrovna tak. Zatím to bohužel vypadá, že řidiči musí počítat s dalším omezením. Rozšíření dálnice D1 v Brně na šest pruhů totiž vstupuje do další fáze. Již tento víkend čeká řidiče výrazné omezení provozu. Od páteční půlnoci do nedělního rána budou úseky v křížení dálnic D1 a D2 v Brně v noci sjízdné pouze v jednom pruhu obousměrně. Přes den pak bude provoz v režimu 2+2.
D1 je kolem Brna přetížená
To je ovšem jen začátek. Rekonstrukce dálnice potrvá dva roky, kdy je potřeba počítat s výraznými omezeními. „Jde o je jednou z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v České republice. Denně tudy projede až 80 000 aut včetně vysokého podílu tranzitní nákladní dopravy. Stávající uspořádání již nevyhovuje současným ani budoucím dopravním nárokům. Přestavba na 3+3 pruhy na D1 umožní efektivnější rozdělení dopravy, zkrátí se doba průjezdu a zvýší bezpečnost. Projekt počítá i s tím, že v budoucnu by se rampy a připojovací pruhy ještě mohly rozšířit, aby se dalo v případě potřeby kapacitu dále navýšit,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Přečtěte si také:
Jde o klíčový dopravní uzel, který slouží nejen tranzitu, ale i místním pro příjezd do průmyslových zón a městských částí. Sjezdy a nájezdy jsou nově navržené tak, aby se jezdilo plynuleji než teď. Křižovatka se přestaví ze čtyřlístkovitého na dvoulístkovité křížení dálnic D1 a D2, přičemž větve mezi oběma dálnicemi budou výhradně přímé nebo polopřímé. Letos v dubnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo úsek Brno-centrum – Brno jih mezi 194. a 196. kilometrem D1, který na šestipruh rozšířilo jako první. Dopravní situace, která při práci na tomto úseku nastala, byla složitá jak na D1, tak na D2. ŘSD se proto teď při plánech na proměnu křižovatky Brno-jih soustředilo na to, aby byla omezení co nejmenší.
„Dálnice D1 je kolem Brna značně dopravně zatížená. Kapacita čtyřpruhového uspořádání je už téměř vyčerpaná. Velké křižovatky Brno-centrum a Brno-jih nevyhovují kapacitně svým uspořádáním. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a často to vede ke kolonám. Proto se rozhodlo o rozšíření úseku dálnice D1 kolem Brna na šestipruhové uspořádání,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Součástí stavby budou i protihlukové stěny vysoké až šest metrů. Použije se také nový, méně hlučný typ asfaltu. Vyrostou i provizorní mosty, aby stavbaři mohli navážet materiál také v noci.
Bez opravy by nastal Mordor
Už během nadcházejícího víkendu by řidiči podle ŘSD měli ideálně zvážit objížďku místa, případně počítat s i větším zdržením. Jen na instalaci dopravního opatření se bude podílet 38 pracovníků s 19 vozidly. Položí téměř 2,8 kilometru dočasného vodorovného značení a namontují přes 2,3 kilometru provizorních svodidel. Pracoviště bude zabezpečeno 18 výstražnými vozíky.
„Než nám začnete nadávat, tak něco k zamyšlení. Kdybychom se do toho teď nepustili, za pár let by průjezd Brnem byl už totální Mordor. Dopravní Sauron by získal prsten moci. Tak se omlouváme, že dva roky to teď bude těžký. Ale pak se to zásadně zlepší. A navíc v dalších letech rozšíříme D1 na šest pruhů v celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi,“ dodalo ŘSD.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned