Venku je chladno, sklo pokrývá tenká vrstva námrazy, takže saháte po tlačítku vyhřívání zadního okna. Za pár minut je sklo suché. Tahle nenápadná součást auta v sobě ovšem často skrývá víc než jen pouhé vyhřívání skla. Na skle jsou tenké proužky z vodivého materiálu, které po zapnutí přenášejí elektrický proud. Tím se zahřívají a pomáhají rozpustit námrazu i odpařit kondenzaci. Zní to jednoduše, ale ve skutečnosti jde o velmi promyšlený princip fyziky a inženýrství.
Skryté antény v topných drátcích
V moderních autech navíc tahle vyhřívací síť nefunguje jen jako topení. V mnoha případech slouží zároveň jako anténa pro rádio. Zatímco starší vozy měly klasické prutové antény nebo zabudované vodiče v čelním skle, dnes konstruktéři využívají právě třeba vyhřívací mřížku. Je rozdělena na části, které zachytávají FM signál, nebo je nimi vložen i prvek určený pro příjem AM vysílání.
Přečtěte si také:
Aby se elektrické napětí z vyhřívání nepletlo s rádiovým signálem, doplnili inženýři celý systém o speciální filtry a izolační obvody. Výsledek je překvapivě elegantní. Je to jeden nenápadný systém, který zvládne odmrazit okno a zároveň zajistit čistý poslech rádia. Některá auta mají podobné drátky v zadních bočních sklech. Ty pak slouží pouze jako anténa pro příjem rádia, neslouží pro vyhřívání.
Objevují se i návrhy využít tuto síť pro další technologie jako třeba GPS nebo zlepšení mobilního signálu. Tyto experimenty zatím zůstávají v laboratorní fázi, ale naznačují, kam by se mohla technologie automobilových skel posouvat.
Proč na zadní sklo nezapomínat
Vyhřívání zadního skla dnes není jen otázkou komfortu. Je to i prvek, který může ovlivnit bezpečnost a funkčnost vozidla. Pokud se některý z vodivých proužků přeruší, nejenže se sklo přestane rovnoměrně odmrazovat, ale může dojít i ke ztrátě příjmu rádia. Drobné poškození se dá opravit pomocí speciální vodivé barvy, větší závady už je ale obvykle třeba řešit výměnou celého skla. A to bohužel není levná záležitost.




