Volvo XC90 | facelift | 2025

Volvo znovu vyvíjí blinkry. Mají se přizpůsobovat rychlosti, úhlu odbočování a „úmyslům řidiče“

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk, carmoses.com, espacenet.com - Foto: Volvo - 1. 1. 2025


Blinkry jsou jedny z posledních prvků aut, které stále jako řidiči ovládáme úplně samy. I to by se však brzy mohlo změnit. Automobilka Volvo totiž podala patent, v rámci kterého by blinkry ovládalo auto samo. V potaz by přitom bralo rychlost, úhel odbočování, ale také „úmysly řidiče“.

Asistenční systémy jsou dnes v nových autech všudypřítomné a prakticky „auto řídí rovnou s řidičem“. Sahají nám do řízení, brzdění ale i do upravování rychlosti. Auta sice stále ještě (legálně) zcela sama jezdit neumí (až na výjimky), ale dokáží to už jen s minimálním přispěním řidiče. Na dálnici se třeba stačí jen držet volantu, aby auto cítilo řidičovy ruce, a v případě aktivního adaptivního tempomatu i aktivního hlídání jízdních pruhů není třeba skoro nic dělat. Ačkoliv se to některým řidičům nelíbí, situace pro ně bude ještě horší.

Nový patent Volva totiž například popisuje, že se auto bude o aktivaci blinkrů starat samo. Blinkry jsou jedna z funkcí auta, která se za posledních několik desítek let nijak nezměnila – nemluvíme o tzv. „trojblicích“ nebo hrátkách s vizuální stránkou blinkrů (dynamické blinkry, pulzující blinkry apod.), ale o jejich samotné funkčnosti.

Správné používání blinkrů není raketová věda. Přesto v tom řada řidičů zbytečně chybuje

Volvo u tohoto patentu mimo jiné tvrdí, že jeho „inteligentní směrová světla“ budou umět aktivovat vždy ty správné blinkry, ale také budou měnit frekvenci blikání a dokonce i monitorovat ostatní řidiče. Automobilka tvrdí, že řidiči často blinkr aktivují příliš brzy, nebo naopak pozdě, ale pletou si i strany, kam blikají a kam pak nakonec odbočí. Co myslí Volvo „monitorováním ostatních řidičů“, to v patentu nevysvětluje.

Aktivaci jednotlivých blinkrů by měla mít v autě na starosti řídící jednotka. Ta bude vyhodnocovat spoustu faktorů na základě údajů z různých senzorů, monitorování jízdního stylu řidiče, ale také na základě mapových podkladů. Navíc by se nemělo stát, že auto nebude při odbočování blikat, jak to dnes na silnicích často vídáme, protože pokud by blinkry neaktivoval řidič, aktivuje je samo auto.

Upravována by měla být i samotná frekvence blikání. Ta se má lišit na základě okamžité rychlosti vozidla a úhlu odbočování.

Funkce prý půjde (alespoň ze začátku) vypnout, pokud by se řidiči nelíbila.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru