Díky systémům, které rozpoznají a dokážou vyhodnotit, zda je řidič unavený nebo nedostatečně pozorný, budou schopny budoucí modely nabídnout ještě vyšší úroveň bezpečnosti. Příkladem těchto technologií je třeba senzor, který rozpozná, na co se řidič právě dívá nebo zda se mu nezačínají zavírat oči.

140901_1_5

„To umožní, že se řidiči v případě potřeby budou moci zas o něco více spolehnout na pomoc svého vozu,“ vysvětluje Per Landfors, konstruktér společnosti Volvo Cars a vedoucí projektu, který se soustředí na funkce podporující řidiče.

Pomocí senzoru, který dokáže například sledovat, jakým směrem se řidič dívá, jak moc má otevřené oči nebo v jakém směru a úhlu má nakloněnu hlavu, mohou konstruktéři ve Volvu vyvinout precizní bezpečnostní systémy sledující chování řidiče, jež budou současně umět v případě nutnosti zasáhnout do řízení vozu. To znamená, že takový vůz nejenže zajistí, aby neopustil svůj jízdní pruh nebo se příliš nepřiblížil k automobilu před sebou, zároveň bude také schopen vzbudit řidiče, který za volantem usne.

„Pokud vůz umí zjistit, zda řidič věnuje řízení potřebnou pozornost, mohou se bezpečnostní systémy dané situaci lépe přizpůsobit. Například je-li člověk za volantem dostatečně pozorný, aktivují se systémy na podporu řidiče později; jestliže se naopak na řízení adekvátně nesoustředí, aktivují se o něco dříve,“ vysvětluje Per Landfors.

Součástí tohoto souboru technologií mohou být některé z aktuálně využívaných systémů, například systém udržení vozidla v jízdním pruhu, systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění s plnou brzdnou silou nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách.

Jedná se o technologie, jejichž činnost se odvíjí od informací získaných ze senzoru umístěného v palubní desce před řidičem. Řidič bude osvícen infračerveným zářením vycházejícím z malé LED diody a zároveň bude sledován senzorem. Použité infračervené záření bude mimo rozsah, které dokáže zachytit lidské oko, což znamená, že nebude osobu sedící za volantem nikterak rozptylovat.

140900_1_5

Senzory sledující řidiče otevírají dveře také dalším možnostem. Na základě sledování pohybů oka může vůz přizpůsobit vnitřní a vnější osvětlení tak, aby měl řidič zajištěny co nejpříjemnější podmínky k jízdě. Vůz bude dále třeba schopen nastavit automaticky polohu sedadla, protože rozpozná osobu sedící za volantem.

Přečtěte si také:  Umět se na silnici správně otočit je základ. Přednost v tu chvíli mají úplně všichni

„To bude možné kupříkladu díky použití senzoru zachycujícího různé body v obličeji, na jejichž základě dokáže systém identifikovat řidiče. Současně je však důležité vědět, že vůz neukládá žádné obrázky řidiče a že nebude sloužit jako jeho ‚dozor‛,“ upřesňuje Per Landfors.

Tato technologie je již instalována v testovacích vozidlech. Společnost Volvo Cars ve spolupráci s Vysokou školou technickou Chalmers a s Volvo AB provádí také výzkum, jehož cílem je zjistit, jak nejefektivněji rozpoznat únavu nebo nepozornost.

Analýza chování řidiče, v zahraničí známá pod názvem Drive State Estimation, při níž hrají senzory zásadní roli, je jedním z pilířů, na jejichž základě by mohla fungovat automaticky řízená vozidla budoucnosti. Vůz bude potřebovat určit, zda je řidič schopen převzít kontrolu nad řízením poté, co pominou podmínky pro automatické řízení. Senzor sledující řidiče bude v tomto směru systému ve voze oporou.

Jedná se o technologii, která je jednou z mnoha iniciativ, jež mají společnost Volvo Cars přiblížit jejímu cíli pro rok 2020, aby v nových vozech Volvo nebyl nikdo usmrcen ani vážně zraněn.

140899_1_5

Tisková zpráva/-PS-