Průkopnická práce skupiny Volvo Car Group v oblasti ochrany chodců získala ocenění za inovace 2013 Global NCAP Innovation Award. Ocenění dnes na konferenci Enhanced Safety of Vehicles (ESV), která se koná v jihokorejském Soulu, převzala Prof. Lotta Jakobsson, vrchní technická a bezpečnostní specialistka ve Volvo Cars Safety Centre.
Prof. Lotta Jakobsson také na konferenci ESV přednesla přednášku o vynikajících výsledcích společnosti Volvo Cars v oblasti ochrany chodců. Prezentovala materiál o technologii airbagu pro chodce, kterým je vybaveno nové Volvo V40.
„Účelem prvního airbagu pro chodce na světě je přispět k ochraně těchto zranitelných účastníků silničního provozu v některých situacích, kdy jejich tělo dopadne na kapotu a do oblasti v prostoru čelního skla, kde hrozí riziko závažného poranění hlavy,“ říká Lotta Jakobsson.
Řešení globálního problému
V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V USA tato hodnota dosahuje 14 procent a v Číně dokonce 25 procent. Mnohem větší počty chodců jsou každoročně zraněny. Nejzávažnější poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky.
V roce 2010 se společnost Volvo Cars rozhodla tyto počty snížit zavedením systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, systém dokáže srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila.
Aby bylo možné zmírnit následky v případech, kdy se kolize s chodcem stane nevyhnutelnou, přináší Volvo V40, které bylo představeno v roce 2012, jako první na světě nově vyvinutý airbag pro chodce.
Zvednutí kapoty o deset centimetrů
V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se vozidlo dostane do kontaktu s nějakým předmětem, řídicí jednotka vyhodnotí signály z čidel a pokud rozpozná tvar lidských nohou, dojde k aktivaci airbagu pro chodce.
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a zadní část kapoty uvolní. Zároveň s tím dojde k nafouknutí airbagu. V průběhu nafukování airbag zvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane ve zvednuté poloze.
Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pohlcuje energii a přispívá k utlumení síly nárazu hlavy a těla chodce.
„Airbag plní dvě funkce. Zvedne kapotu, aby se zvětšil prostor pod ní. Zároveň pomáhá změkčit dopad tím, že překryje tvrdé části kolem čelního skla,“ vysvětluje Lotta Jakobsson.
Nejlepší výsledek v historii testů Euro NCAP
V roce 2012 nové Volvo V40 získalo v testu Euro NCAP pět hvězdiček a navíc obdrželo titul Euro NCAP Best in Class Cars (Nejlepší vůz dané třídy) v kategorii malých rodinných vozů – to vše s nejlepším celkovým výsledkem, jaký kdy tato organizace zaznamenala. Historického výsledku model V40 dosáhl v oblasti ochrany chodců, kdy získal 88 procent z celkového skóre.
„Několik studií prokázalo, že naše systémy pro předcházení kolizím přispívají k významnému snížení počtu nehod v reálném provozu. Neustálým zaváděním nových aktivních i pasivních bezpečnostních systémů se přibližujeme k našemu cíli, že do roku 2020 by nikdo v novém voze Volvo neměl být usmrcen ani zraněn,“ uzavírá Lotta Jakobsson.
Tisková zpráva/-PS-