Jsou to za roky řízení nasbírané zlozvyky, ale i lhostejnost k sobě i ostatním. Pojem „nesprávný způsob jízdy“ přitom stojí za velkým množstvím přestupků, ale i vážných dopravních nehod.
Co vlastně znamená pojem „nesprávný způsob jízdy“? „Motoristé zapomínají na daná pravidla provozu na komunikacích a mnohdy si nařízení upravují k obrazu svému. Běžně vidíme vystresované řidiče, kteří chvátají, nedodržují rychlost, riskantně předjíždějí a nesledují situaci kolem sebe. Hazardují nejen se svými životy, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu,“ popsala jej před časem velmi výstižně policejní komisařka Monika Schindlová.
Myslete i za ostatní
Zjednodušeně řečeno jde o nesprávný způsob jízdy, za který by vás z autoškoly zcela jistě vyhodili. Zařaďte si pod tento pojem cokoliv od telefonování za jízdy, nesprávné předjíždění, nesledování dopravních značek a provozu a následné špatné nebo vůbec žádné reakce. Jen v listopadu může nesprávný způsob jízdy za 70,9 % všech dopravních nehod, které policisté šetřili. „Při těchto nehodách bylo usmrceno 167 osob a jedná se tak zároveň nejtragičtější příčinu nehod,“ popisují policisté ve své statistice. Nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo nevěnování se plně řízení vozidla (23,6 % nehod), dále nesprávné otáčení nebo couvání (12,5 %) a vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu (7,5 %). Ano, to vše je nesprávný způsob jízdy.
A co je vlastně „správný způsob jízdy“? Nejčastěji se popisuje jako defenzivní jízda, při které je dobré co nejvíce splynout s provozem v dopravním prostředí. Často se v souvislosti s tím mluví i o předvídání a takzvaném řízení za ostatní. „Respektujte při tom možnosti svého vozidla, fyzikální zákony a při řízení si vždycky zachovávejte ještě rezervu svých vlastních schopností. Týká se to zejména rychlosti jízdy v dané situaci, volby místa pro předjíždění jiného vozidla, délky tras a doby řízení. Chovejte se svým stylem jízdy přátelsky k ostatním řidičům, berte ohled na slabší a méně chráněné, tj. motocyklisty, cyklisty a chodce,“ radí Besip.
Ideálně nikdy netrvejte striktně na svém právu podle psaných pravidel, ale v případě potřeby vycházejte vstříc ostatním v souladu s dopravními předpisy. Například když se vytvoří přirozená kolona automobilů, přizpůsobte se jízdě, nepředjíždějte ani nejeďte pomaleji než ostatní, abyste jim nedávali důvod k předjíždění. Abychom to zjednodušili, používejte za volantem rozum, ideálně i ten selský, a vnímejte nejen sebe, ale i ostatní.
Jak ukazují policejní statistiky, kontrola chování řidičů na silnicích je zjevně potřeba. Proto se do nich před pá dny pustily i policejní hlídky z Náchodska. Jejich výsledek asi nepřekvapí. Během šesti hodin bylo zkontrolováno 108 aut a zjištěno 42 přestupků. Rychlost překročilo 24 řidičů a dalších 10 řidičů nákladních vozidel nesprávně předjíždělo. Krom toho policisté ale řešili také šest aut v nevyhovujícím technickém stavu.
nejmenované SUV – ideál 80km/h,pak už spotřeba jde nahoru,takže pokud v tom kousku dálnice nejedou kamióny,tak osobáky 140km/h jen přeletí a já jsem spokojen,pokud je to někdy povíce,tak přidám
pokud nemám na banány,nemám mít opice – to už znám
Obávám se, že se autor v tématu krapet ztratil. Za správný způsob jízdy se dá považovat jen to, co je zákonem nařízeno, přitom se musí vyvarovat toho, co je doslovně zakázáno. Co v zákoně není výslovně zakázáno se z právního hlediska připouští. Ovšem spousta rádoby expertů se mylně domnívá, že jejich chybný výklad zákona je správný i když je to nesmysl. Je třeba důkladná znalost znění zákona 361/2000 Sb. a pozdějších předpisů. Za současného dodržení všech prováděcích výkladů zákonů a vyhlášek jmenovaného zákona. Je toho asi tak 100 kg hustě popsaného formátu A4. Neznám nikoho (ani odborníky z ministerstva dopravy) kdo by se v tom alespoň z větší části orientoval, natož řidič, který jede jednou za týden na nákup či k doktorovi. Někdo neumí jezdit ani dopředu, natož někam na milimetr zacouvat (potmě, za hustého deště, mlhy nebo sněžení)… Z diskuzních fór na toto téma je vcelku jasné, že stav je opravdu velmi neutěšený a zasluhuje z gruntu předělat…
Co tím chce autorka říci? „Ideálně nikdy netrvejte striktně na svém právu podle psaných pravidel, ale v případě potřeby vycházejte vstříc ostatním v souladu s dopravními předpisy.“ Žádná pravidla hlavně být ohleduplný? Např. má dát přednost a vynutí si vjezd, jede uprostřed vozovky (auto i kolo) a brání předjíždění, to jako vážně?
Například tam kde je přednost zprava pokud vím že člověk nestihne ubrzdit i když by mi měl dát přednost tak mu tam přece nevletnu jen proto že podle zákona smím. Prostě ho nechám projet.
Bezdůvodně pomalá jízda je taky nesprávný způsob jízdy, který se třeba v Německu pokutuje, protože nutí ostatní předjíždět. O zrychlování pomalejšího auto, když si všimne, že ho někdo předjíždí, radši ani nemluvím.
A co třeba uvést který je to paragraf, kolik je za to maximální pokuta atd? Zas jde jen o nějakou senzaci aby se na to klikalo, ale informační hodnota nula
Pepo, to je komentář hodný hloupého Lojzy, jezdi si dál jak xxx, a newotrawuj tím ostatní..
To ovšem znamená, že Pepa nezná z. č. 361/2001
Přijedte do Č. Budějovic a budete se divit. . Skoro nikdo nezastaví na přechodu červená skoro nic neříká, všichni se na mně lepí jak vosa na hašlerku, prostě horor
Bedřichu, a co teprv kolik tam jezdí neumětelů, kteří nerespektují, že za Globusem na výjezdu z ČB směr Písek jsou 2 pruhy, ovšem MIMO OBEC, a i když jedou třeba 70km/h, zůstávají v levém pruhu..! Pokaždé, když tamtudy jedu, se s tím setkám..
Ono je to bohužel všude. To lepení na zadek je čím dál „oblíbenější“, i když dotyčný vidí, že nemůže předjíždět (a to jezdím max. povolenou rychlostí). O projíždění blikajícich přejezdů, předjíždění na křižovatkách a nedávání přednosti ani nemluvím… A dost řidičů se chová čím dál agresivněji.
A taky zbytečně pomalá jízda mimo obec
Co to je zbytečně pomalá jízda? To tak možná kdyby jel 20km/h, ale jinak není řidič povinen jet pořád jen maximální povolenou rychlostí, jak si někteří raplové představují.
Souhlas, každý má nějaký důvod proč zrovna nejede tak jak všichni, pokud ale jede uprostřed silnice pak už to je spíše bezohledná jízda, pod ní spadá i příliš agresivní jízda.
Ano. Jízdu při pravém okraji vozovky už v autoškolách nejspíš nevyučují. Spíš mi to připadá, že je změněn na jízdu při středovém pruhu 🙁
Zdravím vás všechny 🙂
Pokud budou mít vozovky stejnou kvalitu v celém příčném profilu, tak jízda při pravém okraji je namístě. Dnešní silnice – jízda v při pravém okraji je tak na zničení pravých závěsů a tlumičů nápravy, zvláště v obcích (kanalizační vpusti a pod.).
No ale pokud jd mimo obec rychlostní limit 90km/h tak já když nato mám podle zákona právo tak bych rád těch 90 opravdu jel!!! Jezdím hodně a nechci celý den trávit na silnici za magorem který jede mimo obec 60 a v obci to rozhuláka na 70…
Tak například mimo obec když jedete 50 bez zjevných příčin a dobrého počasí tak je na pěst
JEDNOZNAČNĚ !
Ten správný způsob jízdy je pouze nesplnitelné přání, stačí jenom několikrát za týden projet trasu Turnov – Jičín.
Hrozná trasa:-), potvrzuji.
A příště třeba o tom, co dělá rozjíždění z 0 na 30 trvající půl hodiny…?
Tomu by pomohlo jediné, zrušení ukazatele okamžité spotřeby paliva. Zrovna nedávno mi známý říkal, že mu to při rozjíždění žere kolem 30ti litrů, kdyby to neviděl, tak mu to nevadí.
Tak to asi jezdí jak pokakanej´, mě to ukazuje i o půlku víc:-), 45 :-D
Lidé (vyhýbám se pojmu řidiči…), kteří takto jezdí, asi nemají za volantem co dělat, jsou to např. ti, kteří se na dálnice napojují v 50km/h..
asi je to tak naučili v autoškole anebo spíš je tam nic nenaučili, ale jen od nich vybrali tisíce za nic. Takže vaše poznámka patří na úplně hřiště, navíc ten, kdo čerstvě řídí nemá žádnou praxi a nějak se to naučit musí, možná vás by bylo třeba eliminovat z provozu, takových šílenců potkávám denně stovky