Ve Velké Británii se rozjela debata, kterou známe i z českých diskuzí. Vášnivě se tam debatuje o oslňování předními světlomety. Tamní ministerstvo dopravy (DfT) loni zadalo nezávislý průzkum, který měl popsat příčiny a dopady oslnění a nakonec navrhnout řešení. Podle DfT mají být výsledky hotové v nejbližších týdnech a poslouží jako podklad pro novou strategii bezpečnosti silničního provozu.
Z provedených průzkumů RAC vyplývá, že až 82 % řidičů se při jízdě ve tmě obává oslnění od protijedoucích aut. Část řidičů kvůli ostrým světlům dokonce omezuje noční jízdy. Jako důvody zmiňují v posledních letech masivní příchod velmi jasných LED světlometů, ale i starších bi-xenonů, jejich špatné seřízení i to, že na silnicích přibylo SUV s výše umístěnými světlomety.
Britská vláda chce na problém reagovat v chystané strategii. Kromě zveřejnění závěrů zadaného průzkumu má následovat i další, jenž bude zaměřen přímo na konstrukci vozidel a na to, jak oslňování omezit v praxi. Cílem je dostat výsledky i do mezinárodních předpisů pro automobilové osvětlení.
Přečtěte si také:
Podle DfT půjde o složitou kombinaci techniky, nastavení světlometů a lidského faktoru. Na stole je proto širší balík opatření, ne jen jeden jednoduchý zákaz.
Ještě před systémovými změnami sílí i dohled nad nelegálně dodatečně montovanými LED žárovkami a xenonovými výbojkami v původně halogenových světlometech. Ty totiž nebyly pro takové žárovky schválené. Nesprávně seřízené zdroje světla totiž neosvětlují silnici, ale naopak oslňují protijedoucí. Pokud by policisté zjistili použití nelegálních LED žárovek v autě, může řidiči hrozit pokuta. Pokuta ale může hrozit i těm, kteří takové žárovky prodávají.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek




