vyvojove_tymy_Valeo_a_VSB_Ostrava_s_testovacim_autem_Drive_By_Wire

Valeo na polygonu v Milovicích testuje ve spolupráci s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava první automobil s tzv. drive-by-wire řízením, které je výsledkem jejich společného vývoje. Jedná se o důležitý krok k plně autonomnímu řízení.

Zatímco u letadel se řízení typu fly-by-wire, tedy ovládání bez mechanické vazby přes elektronický interface, objevilo již v šedesátých letech minulého století a dnes je naprosto běžné i u dopravních letadel, u automobilů se stále lpí na mechanické vazbě mezi koly a volantem (ačkoliv například Infiniti Q50 už takové řízení používalo), tak i mezi brzdovým pedálem a brzdami. Nicméně s blížícím se nástupem plně autonomního řízení je jasné, že se taková vozidla neobejdou bez ovládání tzv. „po drátech“.

Přečtěte si také:  Škoda vyvíjí systém autonomní jízdy. Dva Superby už umí jezdit bez zásahu řidiče

Valeo, coby přední výrobce senzorů pro automobilový průmysl, už nyní proto usilovně pracuje na technologii řízení drive-by-wire (DbW) určené pro autonomní vozidla. Ve spolupráci s VŠB-TUO vyvinulo vlastní systém komplexního řízení typu DbW.

Primárně však prozatím není určeno jako nová komfortní funkce, kterou by měl dostat v nejbližší době sériově vyráběný osobní automobil. Ostravská polytechnika na základě požadavků a asistence Valeo vyvinula novou hardwarově softwarovou platformu DbW, určenou pro validační testy specifických režimů autonomního řízení a také senzorů určených pro asistenční systémy současných vozidel. Plně elektronické řízení typu DbW umožňuje vysokou dynamiku řízení, a je preciznější než sebelepší „živý“ testovací řidič. Díky integraci systému se vozidlo stává plně řiditelným v podélném i příčném směru s možností nouzového brzdění a dalších specifických funkcí, vhodných pro vývojové účely.

Součástí společné realizace byla finální integrace systému, kterým je výkonný počítač s řadou komunikačních rozhraní a modulů (CAN, I/O a reléových modulů, vývojového HMI, managementu napájení, atp.), do zavazadlového prostoru testovacího vozu a propojení s elektronickými systémy auta. Valeo ho v současné době používá na svém polygonu v Milovicích pro již zmiňované testování asistenčních a autonomních systémů na bázi detekční kamery na čelním skle. Vozidla s DbW mohou být vybavena i jinými senzory Valeo, jako například radar, LiDAR Valeo SCALA nebo ultrazvukové senzory.

Interface zprostředkovává hlavní funkce nezbytné pro řízení vozidla, včetně stavové vizualizace skrze HMI, u nichž je doposud používána mechanická vazba a umožňuje jak oddělené samostatné, tak kombinované současné podélné a příčné řízení. Systém např. realizuje:

  • příčné momentové a úhlové řízení,
  • změnu požadovaného zrychlení,
  • brzdění,
  • předplnění brzdového systému, resp. nouzové brzdění,
  • současně předplnění brzdového sytému a řízení v příčném směru
  • současně příčné řízení a změnu zrychlení
  • současné příčné řízení při zrychlování z nuly do maximální rychlosti (až 200 km/h), brzdění opět do úplného zastavení a opětovný rozjezd.
Přečtěte si také:  Německý řidič do kamery ukázal prostředníček. Dostal pokutu nejen za rychlost, ale i za to gesto

Velkou předností systému DbW je snadná přenositelnost na moderní automobilové platformy používané v současnosti, tedy i platformy elektrických vozidel.
Společnost Valeo je světovým lídrem v oblasti asistenčních systémů řízení a její technologie je integrována do jednoho ze čtyř celosvětově nově vyrobených vozidel. Valeo má nejrozsáhlejší technologické portfolio na trhu a nabízí ultrazvukové senzory, kamery, radary a jediný sériově vyráběný LiDAR pro automobilový průmysl, který podporuje bezpečnější a chytřejší mobilitu.