subaru-wrx-sti-tma-svetlo-led

V obchodech se objevuje nová generace „chytrých“ LED žárovek, které legálně nahradí halogenové žárovky

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Osram - Foto: Pexels - 27. 10. 2024


Pokud chcete do svého auta dát lepší a výkonnější světelný zdroj, může být jednou z možností výměna původních halogenových žárovek za LEDkové. Ty se teď představují v nové generaci, přičemž svítí lépe a jsou úspornější. Instalace LED žárovek má ale přísná pravidla a nejde to ve všech autech.

Před pár dny byla představena nová generace LED autožárovek Osram Night Breaker LED Smart. Novinka je výrazně výkonnější než původní verze. Navíc je lze díky jejich kompaktnímu designu snadno instalovat jako náhradu za žárovky H4 a H7 do široké škály vozidel, včetně osobních automobilů, obytných vozů a motocyklů.

Teplota světla je v případě nových žárovek Osram Night Breaker LED Smart na hodnotě 6000 kelvinů (podobně jako sériové montované LED světlomety v autech, xenony měly 4300 K), což se více blíží dennímu světlu. Jsou o 30 % jasnější než tradiční halogenové žárovky a jejich spotřeba energie je až o 60 % nižší.

Lze legálně vyměnit původní parkovací žárovky za LEDky?

Důležité je ovšem do auta instalovat homologované LED žárovky jako tyto, protože ty díky speciální konstrukci minimalizují oslnění ostatních účastníků silničního provozu a mají až šestkrát delší životnost než ty levné z Číny. K nákupu navíc dostanete dokumenty a samolepky prokazující to, že jsou homologovány přímo pro váš vůz.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

48 názorů na “V obchodech se objevuje nová generace „chytrých“ LED žárovek, které legálně nahradí halogenové žárovky”

  1. Richard Maršál

    Mě ty Osram ledky s první generace vydržely ve trojkový Octavii jenom jeden jediný rok zhruba 55 000 km což je podle mě docela málo na to kolik to stojí. Teď jsem si koupil OSRAM H7 Night Breaker 220+ 3700K a jsou prostě mnohem lepší. Nechal jsem si je seřídit v servisu, a svítí mnohem lépe jak LED night breaker.

    1. Je vidět omezenost některých jedinců. Jezdím s ledka 7 a bezproblemů. Nejsou totiž ledky jako ledky.

  2. Jak to napsat slušně a neurazit místní „odborníky na osvětlení vozidel“. Osobně bych každý opakovaný neodborný zásah do osvětlení vozidla po zásluze odměnil sešrotováním vozu a pokutou vyšších řádů desítek tisíc Kč. Když to tady čtu, tak je každému druhému jedno, zda oslňuje vozidla jedoucí v protisměru i před ním. S takovou bezohledností, já vidím, ten druhý vidět nemusí, se setkávám každý den. Hrůza a děs třepe tímto stavem, který nikdo nekontroluje a okamžitě neřeší. Před jízdou na STK tam „experti na optiku“ vhodí originální vybavení a po návratu tam okamžitě nastrčí nehomologovaný hnus. 6000 K je absurdní hodnota (takto vybavené vozidlo oslňuje i když má dobře seřízené světlomety !), ideální barva světla je od 3000 K do 4000 K. To lze považovat za bílé neoslňující světlo…

    1. No já bych to viděl trochu jinak: pokud má tato žárovka homologaci H4 měla by fungovat v jakémkoliv světlometu na H4 jinak je to lež! Tak co? Je to H4 nebo není?????

      1. Jindřich Štěpánek

        No u Ledek právě že to tak není. Ledka má jiný tvar vyřazování světla, proto jí homologují vůči světlometu na konkrétním modelu a značce auta.

    2. Co to kecáš za blbosti. Všechny originální led světlomety , (rozuměj ne žárovky) mají právě kolem 6000 K.
      Tak co to meleš o oslňování?
      Oslnit tě přece může jakékoli světlo pokud je špatně seřízené.. a je jedno zda má 3000k nebo 4000k.

    3. To je ale hrozná blbost… Tzv. teplota bílé (v tomto případě 6000K) nemá absolutně žádný vliv na oslňování. Na to má vliv výhradně síla světelného toku a to, jestli jsou oči řidiče protijedoucího auto v paprsku mého relfektoru nebo ne. 4000K (tedy čistě bílá) nebo 3000K (nažloutlá) při stejném světelném toku a světlometu oslňuje úplně stejně, jako 6000K (bílá s lehkým nádechem do modra). Ten nesmyslný názor vychází z neznalosti a je způsoben tím, že vyšší teplotu bílé používají často výrobci aut vyšší kategorie, které ale navíc současně mají LED žárovky výkonnější a ještě k tomu mají reflektory seřízené agresivněji (aby poskytly řidiči „lepšího“ auta více světla) tak, že svítí prakticky rovnoběžně s horizontem a stačí sebemenší změna sklonu silnice a okamžitě je protijedoucí řidič v přímém paprsku reflektoru. Levnější auta mívají LEDky slabší a reflektory seřízené víc konzervativně na kratší dosvit, takže je menší šance, že někoho oslní. S teplotou bílé to absolutně nesouvisí.

  3. Osram již vyrábí druhou generaci těchto žárovek, navíc již i Philips homologoval podobné (Ultinon Pro6000 HL), a autor článku se „probudil“ )))
    Nicméně, citlivost našeho oka je největší právě ve žluto-zelené oblasti, ale neznamená to, že 3000K bude vždy a za všech podmínek nejlepší. Aspoň protože proto plnohodnotné vidění potřebujeme celý spektrum. Pak, protože žluté světlo nás mozek „uspává“. Na druhou stranu, modřejší světlo dráždi oči (někteří to pletou s vyšší citlivostí očí, ale tak tomu není), což osobně já moc nemám rad. Proto jsem, si pořídil právě Philips Ultinon Pro6000 HL s teplotou 5800K a za sebe mužů řičí, že to byla správná volba.

    1. A další šílený nešvar je LEDky v osvětlení SPZ! Za takovým dobrákem který to tam dá samozřejmě naschvál bych mu přál jet hodně dlouho!

      1. Moje (laciné) auto je má z výroby a rozhodně to neoslňuje. Nevšiml jsem si ani, že by mě kdykoliv oslňovala něčí SPZ :-) Možná proto, že se v noci mimo osvětlené silnice na nikoho nelepím tak blízko, aby to oslňovat mohlo. Daleko horší jsou mlhovkáři a nebo mě neskutečně vytáčí, když např. stojím za někým u železničního přejezdu v noci a ten blbec přede mnou celou tu dobu (třeba i 10 minut) stojí na brzdě, místo aby použil ručku a pokud je to novější auto se zadními LED, tak mám z té červené vypálené oči. Nebo to samé, když někdo stojí na přejezdu z druhé strany proti mě a nenapadne ho zhasnout potkávačky… Atd., osvětlení SPZ je to poslední.

        1. Když ono se na „odborných“ serverech zaměřený h na auta píše třeba i to, že parkovací, tedy ruční, brzda se užívá jen na parkovišti.
          Přečteme si „dobré“ rady a nepřemýšlíme. My jsme dobří, a ti, co stojí za námi nebo proti nám – co je nám po nich. Nemyslíme na to, že toho druhého možná budeme o pár kilometrů dál potřebovat.

  4. Pro mě je 6000k příliš. I 4500 mě přijede dost. Když jsem kupoval auto a ještě šlo objednat s H7 se prodejce divil proč nechci LED. Právě kvůli té teplotě. Často jezdím auty z půjčoven, tak jsem si vyzkoušel (tehdy) dost značek, abych věděl, že to není úplně pro mě. Možná dneska je to o něčem jiném. Mám takovou dost starou zkušenost s Osram Night Breaker H7. Oproti jiným značkovým H7 stály ranec, slibovaly také samá pozitiva. Subjektivně jsem to nemohl potvrdit. Obě mi odešly po cca 6ti měsících během jednoho týdne. Koupil jsem místo nich H7 nejlevnější co na pumpě měli. Ty držely přes dva roky a rozhodně neodešly naráz. To ty neznačkové neumí.

    1. To mě nepřekvapuje, že nevydržely dlouho. Osram uvádí, že u Night Breakeru je o něco lepší svítivost na úkor doby výdrže. S Halogenem se nedá vymyslet nějaký zázrak bez kompromisů. Já osobně mám kompromis v podobě Silverů, které mi zatím drží dobře. U motorky jsem pak sáhl po jejich verzi pro motorky, která je o něco odolnější vibracím. Tam „běžné“ osramy s větší svítivostí často odcházely rychlostí blesku.

      Jinak souhlas. Mám kombinaci dálkových halogenů a LEDkových potkávaček. A musím říct, že teplé světlo je mnohem příjemnější. Zvlášť za horších podmínek. Za deště mi chladné světlo nebylo moc příjemné.

      Na druhou stranu, pokud je světlo výrazně silnější, dá se to slušně i s chladnějším odstínem. Ale silnější světla u aut mají odvrácenou stranu – ani matrixy nevidí kabinu za horizontem, nerovná vozovka pak potrápí i světla, co udržují automaticky úroveň světelných kuželů. A silnější světla – větší oslnění.

  5. Sítnice lidského oka je nejvíce citlivá k žlutému světlu.ž
    árovka se světlem 6000° má modré světlo a v světlometu nedává smysl.

    1. No, slyšel a četl jsem toho z teorie o teplotě světla a citlivosti rohovky opravdu dost. V praxi jsou OSRAM NIGHTBREAKER LED Gen.2 H7, které máme již ve všech autech v rodině, naposto skvělé a jízdní dráha je osvětlená podstatně lépe, než s halogeny za všech podmínek. A to platí i o osvětlení příkopů a okolí silnice. Zvíře bych přehlédl jen se zavřemýma očima.

  6. Také jsem zkoušel LED, ale než naslepo, tak jsem si nechal poradit jedny čínské H4. A tyto konkrétní byly všechno možné, jen ne levné. A svou funkci plnily, kresba světla z 99% stejná (což bylo to hlavní co jsem hlídal), svítivost podstatně větší, barva 4500K. Vydržely 3-4 roky, což beru jako naprosto standartní kvalitu. Další jsem koupil podle testu na YT z USA. Vyšly ještě dráž, k těm už bych jisté výhrady měl, ale stále kvalitní výrobek. Ani jedno nemělo homologaci, ale koho to zajímá…

    Osobně nemám rád vyšší chromatické teploty – na mokru a v mlze je to naprosto špatně. Těch 4500K je dobrý kompromis, 6000K už je moc. Tedy do potkávacích, u dálkových se to ještě celkem dá. A do mlhovek nejlépe jedovatě žluté, nic nad 3000K.

      1. Homologované LED náhrady za H4/H7 neoslňují, respektive oslňují méně než halogeny. Samo, pokud jsou světla správně seřízená. Bohužel, zatím potkávám většinou auta, když s alternativou za Halogeny, tak s namontovanými světelnámi zdroji, snad někde ze stavby. A také průměrně každé páté auto nemá správně seřízená světla, třeba i originál LED. Jo, kalibrace něco stojí, ale kdo si pořídí opici, musí mít na banány.

        1. Jindřich Štěpánek

          Je to logické. Homologované LED Hx nemohou mít větší svítivost než prémiový Hx, protože jinak by nestačilo vyměnit Led za žárovku, ale musel bys dodělat i autonivelaci případně ostřik světel.

  7. Koukal jsem na YT na různá srovnání, ale vždycky mi přišlo, že to tak suprově nesvítí, jak udávájí výrobci.

  8. Po půlročním testování bych to viděl zhruba takto
    výhody:
    nízká spotřeba (pokud chcete jen „šetřit baterku“, nebo máte v plánu instalovat třeba přídavné dálkové světlomety, může se docela hodit),
    pro někoho líbivější vzhled,
    rozhodně nesrovnatelně lepší než čínská noname konkurence.
    nevýhody:
    stále vysoká cena,
    reálná svítivost zdaleka neodpovídá slibovaným „pohádkám“.
    Doporučit lze asi pouze těm, kteří už je stejně mají, pro běžného řidiče je instalace těchto světelných zdrojů rozhodně zbytečným výdajem.

    1. Nedám na OSRAM NIGHTBREAKER Gen.2 dopustit. Oproti originálním LED světlům, i oproti Xenonům zlomková cena (2000,-Kč za pár). Svítí lépe, než některé nepovedené LED originálky a suveréně lépe, než Xenony. O Halogenkách se raději už nezmiňuji.
      Jo, v každém typu světlometu je určitě přínos odlišný, ale vždy tam je.

  9. Kde se ty „homologované“ ledky vlastně vyrábějí? Nepocházejí náhodou taky z Číny, z nějaké pobočky Osramu a že akorát to má štempl úředního šimla a prodává se to s patřičnou přirážkou několika set procent?

    1. V Číně se vyrábí i Iphone, takže je jedno jestli si místo něj pořídím Redmi za 3 tisíce, protože se vyrábí ve stejné zemi? No, asi ne, že?
      I některé čínské značky mohou být dobré, některé mohou být tragické… to ukázal nejeden test. Osram obvykle dopadl slušně, to i u nehomologovaných modelů. A ne, nejsou to jen přeznačkované výrobky, ale vlastní vývoj.

      Ovšem pointa je, že Osram si zaplatil za homologaci, nutnou pro provoz na silnicích. Takže je legální. No-name ne. A bez testů nikdo neví, jestli neoslňuje řidiče, jestli vydrží i provoz ve vysokých teplotách (i to byl problém u některých žárovek v některých testech) apod.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru